Kawiarnia dla rodziców i dzieci
Wciąż brakuje kawiarni, których głównymi klientami z założenia mają być rodziny. A rodzice coraz częściej szukają takich miejsc.
Klubokawiarnie dla rodziców z dziećmi wypełniły niedostrzeganą dawniej niszę: zaoferowały odpoczynek i relaks osobom na co dzień opiekującym się maluchami. Taką przestrzeń na jednym z zamkniętych osiedli na warszawskim Żoliborzu stworzyła Aleksandra Zalewska. W jej kawiarni Lemonka można nie tylko napić się kawy i zjeść domowe ciasto, lecz także zostawić dziecko na jednym z wielu warsztatów.
Właścicielka klubokawiarni przed rozkręceniem własnego biznesu przez siedem lat pracowała w przedszkolach. Miała doświadczenie w kontakcie z dziećmi i wiedziała, że tym właśnie chce się zajmować w najbliższej przyszłości. Jednocześnie w domowym zaciszu oddawała się innej pasji – piekła torty, ciasta z babcinych przepisów i tarty. Odkrycie, że można połączyć obie te czynności, zaowocowało stworzeniem miejsca przyjaznego dzieciom i rodzinom, z kawą i słodkościami dla opiekunów oraz ofertą edukacyjną dla dzieci.
– Dokładnie w takim miejscu jak Lemonka mogłam połączyć wszystkie swoje pasje – mówi Zalewska. – Tutaj mam kontakt z dziećmi, rodzicami i innymi klientami. Mogę stale się rozwijać i wymyślać nowe atrakcje dla dzieci. Zdecydowanie nigdy się nie nudzę. Z dziewczynami, które u mnie pracują, tworzymy zgrany zespół i ciepłą, rodzinną atmosferę.
Zawiązywanie lokalnej społeczności
Dotarcie do klientów i wyrobienie renomy kawiarni nie było jednak takie proste i wymagało od właścicielki dużo czasu, a także niezwykłej elastyczności. Obecny sukces Lemonka zawdzięcza w dużej mierze całościowej ofercie i zżyciu się z lokalną społecznością. Dzięki temu mamy przyprowadzające tu swoje dzieci chętnie uczestniczą we współtworzeniu lokalu.
‒ Znamy imiona prawie wszystkich dzieci, często rozmawiamy z rodzicami, wspólnie wymyślamy nowe rzeczy do Lemonki. Odbieramy dzieci z pobliskiej szkoły, zajmujemy się nimi, jak rodzice chcą wyjść na randkę, nawet karmimy zwierzęta, kiedy ich właścicieli nie ma w domu. Nasza działalność kawiarniano-zajęciowa staje się lokalną społecznością, do której dołączają stale nowe rodziny ‒ tłumaczy Aleksandra Zalewska.
Nowe zajęcia powstają głównie na podstawie zgłaszanego zapotrzebowania rodziców. W tym roku Lemonka rozszerzyła ofertę zajęć przedprzedszkolnych oraz tych dla dzieci poniżej roku, jak „Gordonki” (zajęcia stymulujące rozwój muzyczny dziecka według teorii uczenia się muzyki prof. Eliasa E. Gordona) czy „Plastyka dla malucha”. Właścicielka wprowadziła także spotkania teatralne.
‒ Staramy się, aby wszystko było na najlepszym poziomie. Jednak największą uwagę przykładamy do zajęć, głównie tych przygotowujących dzieci do przedszkola. Ostatnio rozszerzamy ofertę w tym zakresie. Zajęcia będą odbywały się codziennie. Podczas siedmiu lat pracy w przedszkolach miałam aż trzy grupy maluchów, więc znane mi są „tragedie” związane z rozpoczęciem życia przedszkolnego. Nasze zajęcia przedprzedszkolne sprawiają, że dzieciom łatwiej przywyknąć do nowej sytuacji. Najlepszym tego przykładem jest Kubuś, który przychodził pilnie na zajęcia w zeszłym roku i pierwszego dnia przedszkola stwierdził, że te dzieci płaczą pewnie dlatego, że nie chodziły do Lemonki ‒ śmieje się Aleksandra Zalewska.
Ważnym elementem działalności Lemonki jest organizowanie przyjęć urodzinowych dostosowanych do zainteresowań dzieci. Właścicielka wraz z animatorami tworzy odpowiednie scenariusze imprezy i wspólnie z rodzicami dobiera przekąski. Jeśli jest zapotrzebowanie, piecze również torty na zamówienia.
Brak wakacji na start
Zanim takie miejsce jak Lemonka zacznie przynosić zyski, należy wyrobić sobie markę, pobiegać z ulotkami i być w pracy ok. 12 godzin dziennie. Jak mówi właścicielka Lemonki, o wakacjach w pierwszym roku działalności można zapomnieć. W pewnym momencie pomysłodawczyni biznesu musiała nawet wykluczyć wolne weekendy oraz większość przyjemności, które wcześniej wykonywała po pracy.
‒ Moje „po pracy” to często godzina 23, kiedy skończę zakupy i upiekę ciasto. Czasem padam z nóg, ale następnego dnia jestem znowu pełna energii do działania. Tak jest, jak robimy to, co naprawdę kochamy ‒ dodaje.
Jak w każdym biznesie, i tu trzeba być odpornym na porażki. Wierzyć w sens tego, co się robi, i nie zrażać przeciwnościami. Nie każdy pomysł musi przecież załapać.
‒ Najtrudniej jest mi pogodzić się z niepowodzeniami. Kiedy wkładam w coś całe serce i spotyka się to z negatywnym przyjęciem, nachodzi mnie czasem zwątpienie i wtedy tracę siły. Na szczęście to szybko przechodzi, wpadam na nowy pomysł i ruszam do działania ‒ przyznaje Aleksandra Zalewska.
Dwojaka konkurencja
Jeżeli rozważa się założenie kawiarni dla rodzin z dziećmi, należy zdawać sobie sprawę z obecności konkurencji w postaci klubów maluchów, które również oferują stałe zajęcia dla dzieci w wieku 1-3. Przewagą kawiarni jest brak konieczności płacenia czesnego i większa elastyczność cenowa dla rodziców, co niesie również istotne zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorcy. Czasem trudno przewidzieć miesięczne przychody.
W planowaniu przychodów nie można zapominać o starszym kliencie. Kawa i ciasta muszą być naprawdę wyśmienite, a miejsce skierowane również do osób dorosłych, tak by konkurować nie tylko z klubami malucha, lecz także z pobliskimi tradycyjnymi kawiarniami. Oznacza to m.in. konieczność zaoferowania bezprzewodowego internetu, gdyż większość rodziców z pewnością przyniesie ze sobą laptopy, tablety, smartfony. Przyda się także torba z czasopismami, dla tych, co przyjdą po prostu posiedzieć. Niezwykle ważne, by nie przesłodzić z wystrojem czy muzyką. Miejsce ma być wprawdzie dla dzieci, ale lepiej nie zamykać się na inne grupy klientów. Może się wtedy okazać, że w poszukiwaniu dobrych wypieków zaczynają do nas trafiać ‒ jak w przypadku Lemonki ‒ także kontrahenci biznesowi.
‒ Przychodzą do nas całe rodziny oraz klienci, którzy nie mają dzieci. Czasem nawet odbywają się u nas spotkania biznesowe, ponieważ mamy spokój, piękny widok z okien. Często słyszymy, że goście wybierają nasze miejsce ze względu na atmosferę, przestronne jasne pomieszczenie i pyszną kawę oraz domowe zupy i wypieki ‒ tłumaczy Zalewska.
W oczekiwaniu na zyski
Lwia część inwestycji w otwarcie takiego miejsca to koszt dostosowania lokalu i zakupu zabawek. Warto, by obok stolików dla rodziców znajdowała się przestrzeń z ogrodzonym kojcem, w którym spokojnie można zostawić raczkujące maleństwo. W Lemonce działa osobno sala zabaw z drewnianym domkiem i zabawkami oraz osobno sala edukacyjna z kolorowymi kredkami, plasteliną, farbami, kolorowankami i książkami. Wygospodarowano również miejsce do przewijania i karmienia piersią.
Kolejnym dużym wydatkiem jest zakup części kawiarnianej, czyli lodówek, ekspresu do kawy, kuchni czy lady. Wszystko musi spełniać wymogi sanepidu i Państwowej Inspekcji Przeciwpożarowej. Przed wybraniem miejsca warto więc zorientować się, czy planowany lokal ma szansę spełnić wymagania.
Aleksandra Zalewska przyznaje, że prowadzenie kawiarni dla dzieci nie przynosi szybkiego zwrotu inwestycji, choć daje dużo satysfakcji.
‒ Panie, które chcą założyć takie miejsce, muszą mieć dużo siły, cierpliwości i posiadać wiedzę dotyczącą rozwoju dzieci. Ważne, by oferowane zajęcia były nie tylko atrakcyjne, lecz także dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Nie należy też liczyć na wielkie zyski na początku ‒ radzi.
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


