Zacięta walka o cudze pranie
Wywodzący się z Hiszpanii pralniczy potentat Pressto chce wejść do Polski. Czy zagrozi konkurencji?
Trzy miliony – tylu klientów rocznie obsługują wszystkie pralnie Pressto na świecie. Jest ich w sumie ponad 560, z czego 520 franczyzowych. Działają w 23 krajach. Teraz firma chce wejść do Polski. Szuka masterfranczyzobiorcy, który zajmie się rozbudową sieci na naszym rynku.
– Mamy kilka modeli funkcjonowania. Masterfranczyzobiorca dostanie licencje na wszystkie, sam wybierze ten, który wyda mu się najatrakcyjniejszy – mówi Mariusz Balcerzak, reprezentujący Pressto w Polsce. – Mogą to być pralnie przemysłowe, nastawione na współpracę z hotelami i restauracjami. Inna możliwość to pralnie samoobsługowe. Kolejny model przewiduje otwarcie jednej dużej pralni, czyli tzw. sklepu pilotażowego i kilku butików, czyli punktów przyjmowania i wydawania zamówień.
Szacunkowa inwestycja w masterfranczyzę Pressto, opracowana dla trzeciego modelu na pierwszy rok działalności wynosi 1 mln zł. Na kupno licencji trzeba wydać 130 tys. euro. Otwarcie sklepu pilotażowego to koszt ok. 300 tys. zł. Natomiast jeden butik kosztuje ok. 100 tys. zł, a w pierwszym roku działalności powinno się uruchomić dwa. Franczyzodawca wymaga, aby w ciągu pięciu lat zwiększyć liczbę butików do dziesięciu. Miesięczna opłata to 3 proc. od obrotu oraz dodatkowy 5 proc. opłaty marketingowej.
Uplatanie sieci
Masterfranczyzobiorcą Pressto może zostać osoba zupełnie do tej pory nie związana z branżą, ale też ktoś, kto już prowadzi jedną lub kilka pralni. Podpisze z Pressto umowę na 10 lat, z możliwością przedłużenia na kolejnych 10. Do jego obowiązków będzie należała rozbudowa sieci w Polsce na zasadzie subfranczyzy.
– Ja już w tej chwili gromadzę listę osób zainteresowanych naszą franczyzą. Przekażę ją później masterfranczyzobiorcy – zapewnia Mariusz Balcerzak.
Licencjodawca zapewnia także biznesplan oraz pięcioletnią analizę finansową rynku, dostosowaną do wybranego modelu działalności. Masterfranczyzobiorca i wskazani przez niego pracownicy przejdą szkolenie w placówkach własnych firmy. Będą pracować na sprzęcie i środkach czyszczących, wykorzystywanych we wszystkich pralniach sieci.
Szacowany czas zwrotu z inwestycji dla masterfranczyzobiorcy to około trzy lata.
Rynek już nasycony?
Czy nowa sieć może zagrozić dotychczasowym potentatom na rynku? W Polsce działa w tej chwili kilka sieci pralniczych, m.in. Panda, Perfect Clean, 5asec. Perfect Clean ma blisko 40 placówek, Panda około 60.
– Trudno mi wypowiadać się na temat nowej konkurencji, bo po prostu jej nie znam. Ale polski rynek pralniczy jest już mocno nasycony – uważa Bożena Tabor, wiceprezes sieci Perfect Clean. – Lokalizacje w centrach handlowych, które są dla nas najlepsze, powoli się wyczerpują. W dobrych galeriach, w dużych miastach placówki już działają. Ile jeszcze może powstać takich galerii? Raczej niewiele. A mniejsze miasta to jednak za mały rynek dla nas. Trzeba też pamiętać, że w Polsce w każdym domu stoi pralka. Do pralni oddaje się tylko te rzeczy, które trudno wyczyścić samemu. Stąd także niewielki popyt na pralnie samoobsługowe.
ZOBACZ W KATALOGU
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


