Zmiana warty w Eurocashu
Sieć Delikatesy Centrum ma nową szefową. I potencjalny problem do rozwiązania.
Spółka Eurocash Franczyza, które kieruje rozwojem franczyzowej sieci Delikatesy Centrum, ma nowego dyrektora generalnego. A właściwie panią dyrektor, bo wspomniane stanowisko objęła Ewa Borowska, dotychczas zarządzająca hurtową częścią Eurocashu – Cash&Carry. Carlos Saraiva, który do tej pory kierował Delikatesami, został oddelegowany do pełnienia innych obowiązków w ramach grupy.
Ewa Borowska obejmuje jedną z największych na polskim rynku sieci delikatesowych. Ponad 1 tys. sklepów należy do najliczniejszych w branży, a dla Eurocashu jest swoistym oczkiem w głowie. Stanowi bowiem jedną z najbardziej dopracowanych franczyz grupy, która szczyci się bogatym programem szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. Oprócz Delikatesów Centrum grupa Eurocash ma w swoim portfolio takie marki, jak Groszek, Lewiatan, Eurosklep i abc – najliczniejszy koncept handlowy na rynku.
Niewykluczone, że po wyborach zarządzana przez Luisa Amarala grupa będzie musiała zmierzyć się z problemem natury systemowej. Wśród obietnic wyborczych prowadzącego w wyborach PiS znalazł się punkt dotyczący podatku od obrotów dla marketów. Według zapowiedzi miałby on wynosić 2 proc. i objąć sklepy powyżej 250 m2. Jak wylicza Parkiet, opłata dotknęłaby co czwarty sklep spod znaku Delikatesów Centrum. Problem w tym, że delikatesy są zarządzane i należą do samodzielnych franczyzobiorców. Koszty nowych rozwiązań podatkowych ponieśliby zatem mali przedsiębiorcy, a nie grupy kapitałowe, w które miała być wymierzona danina. Najbardziej prawdopodobną reakcją franczyzobiorców, jeśli oczywiście zmiany weszłyby w życie, będzie podniesienie cen detalicznych. W ten sposób franczyzobiorcy przerzuciliby ciężar podatku na konsumentów, którzy ostatecznie zapłaciliby cenę podatkowych roszad.
Z drugiej jednak strony większość małych sklepów spożywczych (a te w coraz większej liczbie prowadzone są przez biorców licencji) operuje na powierzchni mniejszej niż wspomniane 250 m2. Ich właściciele na podatku dla „dużych” mogliby skorzystać. Biorąc pod uwagę, że przerzucenie podatku przez dyskonty i supermarkety na konsumentów jest niemal pewne, to dystans cenowy między koszykiem zakupów w małych spożywczych i sklepach wielkopowierzchniowych prawdopodobnie by się skurczył. A i tak w ostatnich latach dyskonty stają się coraz mniej konkurencyjne pod względem cenowym, co potwierdzają monitoringi cenowe prowadzone na rynku spożywczym.
W przypadku sieci Delikatesów Centrum, gdzie pojawiają się istotne różnice w wielkości sklepów, mogłoby jednak dojść do napiętnowania niektórych franczyzobiorców, którzy znaleźli by się w gorszej sytuacji, niż ich koledzy. Rynek już zareagował. Wkrótce po podaniu do publicznej wiadomości planów dotyczących zmian podatkowych, akcje Eurocashu traciły blisko 10 proc.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


