Polaku, przyjdź do pralni

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski.
– Na początku grudnia rozpoczyna działalność pierwsza polska pralnia Speed Queen, na warszawskim Ursynowie – mówi Marcin Szastak, współwłaściciel firmy Sovrana, zajmującej się wprowadzaniem franczyzy Speed Queen w Polsce. – Już dziś możemy też powiedzieć, że kolejna zostanie uruchomiona w marcu,także w Warszawie, na Żoliborzu.

Komu pranie?

Firma chce rozpocząć budowę sieci od największych polskich miast, przy czym takie o wielkości 200 tys. mieszkańców też wchodzą w grę. Najlepsze lokalizacje to – wbrew pozorom – wcale nie osiedla czy okolice akademików.
– Powinno to być miejsce z dużym przepływem ludzi, samochodów, komunikacji miejskiej. Pralnia musi znaleźć się w otoczeniu innych lokali handlowych, usługowych. Powinna zapaść w pamięć mieszkańcom – tłumaczy Marcin Szastak. – Dobrze, by w promieniu 150 m był parking, ale ważna jest też bliskość przystanków komunikacji miejskiej. Pranie można dowieźć nie tylko samochodem, ale też autobusem w plecaku czy torbie.

Dobra lokalizacja to w tym przypadku podstawa. Franczyzodawca doradza w jej wyborze. Lokal musi mieć witrynę, by przyciągać wzrok przechodniów. Wyposażając go, trzeba pamiętać m.in. o takich udogodnieniach dla klienta, jak ekspres do kawy czy wi-fi.

Koszt inwestycji to od 60 do 90 tys. euro. Płaci się tylko raz, nie ma żadnych opłat miesięcznych. W tej kwocie – według zapewnień franczyzodawcy – zawiera się kompletne przygotowanie pralni. Centrala dostarcza wszelkie projekty, wizualizacje, pomaga dobrać sprzęt, wyposażenie. Może przygotować dla franczyzobiorcy pralnię „pod klucz”. Jeżeli jednak biorca woli zrobić to sam, bo np. ma możliwość zatrudnienia tańszych fachowców i zaoszczędzenia w ten sposób – dostanie na to zgodę, pod warunkiem oczywiście, że wszystko wykona według otrzymanych od Speed Queen instrukcji. Na uruchomienie pralni potrzeba czterech miesięcy. Licencjodawca szacuje, że na zwrot z inwestycji trzeba będzie poczekać od trzech do pięciu lat.

Czy w Polsce, gdzie pralka jest standardowym wyposażeniem każdego mieszkania, pralnie samoobsługowe mają szansę powodzenia?
– Mentalność Polaków się zmienia – uważa Marcin Szastak.Nasza grupa docelowa to nie tylko studenci i turyści, jak się powszechnie uważa, ale też np. osoby, które mają małe mieszkania i brak im miejsca na suszenie prania. Także ci, którzy muszą uprać duże rzeczy, które nie mieszczą im się w domowej pralce, np. zasłony czy narzuty. Albo single, których w Polsce wciąż przybywa.

Rywalem dla Speed Queen może być hiszpańska firma Pressto, która też chce wejść na nadwiślański rynek, a w swojej ofercie franczyzowej ma również pralnie samoobsługowe.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €