Sfinks - reaktywacja

Do 2020 roku sieć restauracji należących do spółki Sfinks ma urosnąć do 200 lokali. To prawie dwa razy więcej niż obecnie.
Sfinks zarządza w tej chwili 115 restauracjami. Najwięcej, bo aż setka, to sztandarowe lokale spółki, czyli restauracje Sphinx. Kolejne 10 to marka Chłopskie Jadło, a następne pięć to oferujące chińską kuchnię restauracje Wook (prowadzone przez zależną spółkę Shanghai Express). Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że Sfinks to okręt, którego nic nie uratuje przed pójściem na dno. W 2009 roku firmie groziła upadłość. Wtedy od bankructwa uratował ją Sylwester Cacek, który wykupił 33 proc. udziałów, a wkrótce po tym zasiadł na fotelu prezesa. Od tego czasu w firmie rozpoczął się czas gruntowych przemian: zamykania nierentownych restauracji, zmian w menu i wystroju lokali oraz wprowadzania nowych zasad współpracy z franczyzobiorcami. W 2009 roku straty Sfinksa sięgały 99 mln zł. W tym roku po trzech kwartałach zysk netto spółki wyniósł 4,3 mln zł, a na koniec 2015 roku ma przekroczyć 8 mln zł.
– Po raz pierwszy, odkąd przejąłem Sfinksa, spółka ma naliczony podatek dochodowy – żartuje prezes Sylwester Cacek. – Choć faktycznie go nie płacimy, ponieważ rozliczamy stratę z lat poprzednich. W 2020 roku Sfinks planuje osiągnąć zysk netto na poziomie blisko 25 mln.
Prognozy na przyszłość
Sfinks zamierza ruszyć ostro z rozbudową sieci restauracji. Jak przyznaje sam zarząd – do tej pory firmę ograniczały długi, które utrudniały możliwości uzyskania dofinansowania z zewnątrz. W ubiegłym roku nie powiodła się np. emisja akcji, bo nie wyraził na to zgody jeden z dwóch kredytujących spółkę banków. Firmie udało się jednak uzyskać kolejny kredyt, dzięki któremu dokona spłaty całości swojego obecnego zadłużenia, w wysokości 81,7 mln zł. Dotychczasowi wierzyciele zgodzili się też na całkowite umorzenie odsetek, które wynoszą 13 mln zł. Udało się też uzyskać zgodę na emisję akcji. Można się na nie zapisywać od 19 do 23 listopada. Tą droga spółka ma nadzieję uzyskać 12 mln zł. Całość ma zostać przeznaczona na rozwój sieci, co Sfinks zamierza w najbliższych latach czynić tylko ze środków własnych. Ten rok ma się zamknąć liczbą 16 nowych restauracji (do tej pory otwarto 13), podobnie ma być w przyszłym. W 2020 roku spółka chce mieć w sumie 200 lokali Sphinx i Chłopskie Jadło.
– Sphinx to oczywiście główna siła napędowa spółki, ale zamierzamy też podwoić liczbę restauracji Chłopskiego Jadła. Sieć ta bowiem ma szansę stać się drugą po Sphinxie największą siecią casual dining w Polsce. Potencjał ten potwierdzają dobre wyniki sprzedażowe. Po trzech kwartałach 2015 roku sprzedaż wzrosła bowiem o blisko 13 proc. – dodaje prezes.
Otwarte drzwi dla franczyzy
– Obecna sytuacja finansowa firmy otwiera drogę do szerszego rozwoju franczyzy. Nie ukrywamy, że główną barierą dla potencjalnych franczyzobiorców zawsze była wysoka kwota inwestycji. Teraz, dzięki poprawie naszego bilansu, będą mieć szansę na uzyskanie kredytu, bo w takich sytuacjach banki zawsze biorą pod uwagę kondycję finansową franczyzodawcy – mówi Sylwester Cacek.
Klasyczna franczyza w sieci Sphinx to wydatek 300-450 tys. zł. Nic więc dziwnego, że restauracji franczyzowych przybywa wolniej, w porównaniu z modelem operatorskim, który jest drugą formułą prowadzenia lokali. W tym modelu to franczyzodawca płaci za budowę i wyposażenie restauracji, a operator jest menedżerem, który prowadzi działalność na własny rachunek i jest wynagradzany w oparciu o wysokość obrotów.
– Lokale franczyzowe mogłyby stanowić nawet więcej niż jedną czwartą naszych restauracji, gdybyśmy nawiązali współpracę z franczyzobiorcami w mniejszych i średnich miastach – przyznaje Sylwester Cacek. – Tu widzimy duży potencjał dla rozwoju we franczyzie, bo takie lokalne rynki najlepiej znają właśnie miejscowi partnerzy. Oczywiście wszystko zależy od miasta. Bardzo dobrze działają np. nasze restauracje w miejscowościach turystycznych.
Inwestycja w nieruchomości
Sfinks chce też inwestować w kupno nieruchomości pod restauracje, co pozwoliłoby oszczędzić na czynszach. W tym celu stworzył spółkę komandytową, która szuka w tej chwili możliwości uzyskania kredytu. Jednocześnie prowadzi też rozmowy z funduszami inwestycyjnymi. Docelowo restauracje w lokalach własnych miałyby stanowić 20 proc. całej sieci.
– Po zakończeniu spłaty kredytu zysk Sfinksa i rentowność restauracji gwałtownie wzrośnie, w związku z przejęciem lokali na własność w ramach dywidendy. Według naszych szacunków będzie wynosić około 42 proc. – zapowiada Sylwester Cacek.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej