Redan przykręci śrubę franczyzobiorcom
Franczyzodawca Top Secret chce poprawić swoją marżę tnąc prowizje partnerom.
Odzieżowy Redan ma za sobą kiepski rok. Wprawdzie w pierwszych trzech kwartałach obroty modowej części spółki (czyli marek franczyzowych) wzrosły o 5 proc. do 170 mln zł, ale nie pozwoliło to uniknąć straty. Ta wyniosła 9,5 mln zł, czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (4,2 mln zł).
– W zakresie wsparcia sprzedaży mieliśmy w tym roku do czynienia z bardzo agresywnymi działaniami konkurentów mających nadwyżki towarów letnich. Jednocześnie panowało wyjątkowo ciepłe i długie lato, do którego nie była dobrze dostosowana wprowadzona do sklepów jesienna (przejściowa) kolekcja Top Secret – tłumaczy Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu.
Liczba klientów w sklepach Top Secret spadła od stycznia do sierpnia o 17 proc. Przeprowadzona we wrześniu i październiku kampania reklamowa nieco poprawiła sytuację, bo w trakcie jej trwania do salonów przyszło o 6 proc. więcej klientów.
– Osiągnięta dzięki kampanii reklamowej poprawa sprzedaży była jednak mniejsza od zakładanej – twierdzi Kruszyński.
Dlatego zarząd Redanu postanowił odejść od dotychczasowych priorytetów, czyli zwiększania sprzedaży i rotowania towarem za wszelką cenę. Teraz postawi na efektywność kosztową, która zakłada porównywanie wyników z kosztami ich osiągania. Słowem – zapowiada się na oszczędzanie.
– Prowadzimy intensywne działania mające na celu obniżenie cen zakupu towarów. Nadpodaż produkcji na rynku chińskim oraz spadek cen surowców, z możliwością konsolidacji produkcji, tworzą znaczący potencjał w tym obszarze. Będziemy wprowadzać dalsze zmiany w kolekcji prowadzące do zwiększenia sprzedaży artykułów w pierwszych cenach – podkreśla Grzegorz Lipnicki, prezes Top Secret.
Koszty walki o marżę poniosą też franczyzobiorcy. Jak w przypadku większości konceptów franczyzowych w branży odzieżowej, współpracują oni z właścicielem marki na zasadzie depozytu – nie kupują towaru na własny magazyn, a jedynie pośredniczą w jego sprzedaży i są wynagradzani na zasadzie prowizji. Teraz zostanie ona obcięta o 1 proc.
– Do tej pory poziom prowizji wahał się od 25 proc. do 45 proc. i był uzależniony od konkretnego miesiąca i pory roku. Teraz prowize zostaną uśrednione do jednego poziomu i obniżone – mówi Bogusz Kruszyński. W spółce ma zostać w ten sposób ok. miliona złotych więcej.
Redan jest też franczyzodawcą marek Troll i Drywash, które wraz z Top Secret współtworzą segment modowy spółki. W ramach tych sieci działa łącznie 348 sklepów, z czego ponad 300 to sklepy franczyzowe. Marki są również obecne w Rosji i na Ukrainie.
Dyskonty mają się lepiej
Drugi segment działalności Redanu tworzy 334 dyskontów TextilMarket. Po dziewięciu miesiącach 2015 roku zanotował on 14 proc. wzrost obrotów do 216,9 mln zł. Zysk na działalności operacyjnej sektora dyskontowego wyniósł 10,5 mln zł, czyli o 12 proc. mniej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. O przyszłość segmentu zarząd jest jednak spokojny.
– Segment dyskontowy rozwija się prawidłowo. Osiągnięty wzrost sprzedaży jest zgodny z naszymi oczekiwaniami. W sklepach porównywalnych uzyskaliśmy zwiększenie obrotów o 3 proc. Bardzo dobrze rozwija się sklep internetowy, który zapewnił już ponad 4 mln zł przychodów w tym roku. Stopniowo rośnie także sprzedaż zagraniczna, której przychody sięgnęły już 3 mln zł – mówi Lech Przemieniecki, prezes TXM.
Podkreślił jednak, że choć koszty rosną szybciej niż obroty, to ich wzrost jest niższy od założeń.
– Pierwszy rok rozwoju nowych kanałów: e-commerce oraz zagranicznej sieci sprzedaży spełnia nasze oczekiwania oraz daje podstawę do dużego optymizmu patrząc na kolejne okresy – dodał Lech Przemieniecki.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...

