Pełna chata
Jedno otwarcie co osiem tygodni – taki był plan zarządu Chaty Polskiej. Sprawdzamy, czy się powiódł.
Wywodząca się z Poznania sieć Chata Polska działa na rynku od ponad 20 lat i ma ponad 200 sklepów w sześciu województwach zachodniej Polski. W ubiegłym roku jej operator, spółka Mar-Ol, zapowiedziała szereg zmian w strategii rozwoju. Miały one pozwolić sieci na lepsze dostosowanie do coraz zacieklejszej wojny cenowej i przeciwdziałanie skutkom spadających marż w handlu detalicznym. Zarząd zapowiedział jednocześnie chęć otwierania sklepów o osiem tygodni. Dziś wiadomo już, że plany udało się zrealizować.
– W 2015 roku udało nam się otworzyć 19 placówek – mówi Joanna Bytner, dyrektor marketingu Chaty Polskiej.
Wbrew zapowiedziom, operator spółki nie zrezygnował z rozwijania portfolio marek własnych. Okazały się one ważnym uzupełnieniem oferty sklepów.
– W ubieglym roku kontynuowaliśmy wdrażanie strategii Blisko.Lokalnie.Naturalnie. Budowaliśmy naszą markę własną w ramach Krainy Smaków Chaty Polskiej i ofertę produktów lokalnych, które są ważnym wyróżnikiem dla naszej sieci – mówi Joanna Bytner.
Plany Chaty Polskiej na obecny rok zakładają 30 nowych otwarć. Zdaniem przedstawicieli sieci na rynku handlowym coraz trudniej będzie utrzymać się graczom samodzielnym. Branża nadal będzie się konsolidować w ramach sieci franczyzowych.
– Z rynku wycofują się sklepy, które do tej pory nie wdrożyły sprawdzonego pomysłu na biznes. Dlatego w 2015 roku znacznie przybyło podmiotów otwieranych w systemach franczyzowych. Wynika to z siły marki franczyzodawcy, know-how, oferowanego wsparcia i pomocy w działaniach marketingowych – tłumaczy Joanna Bytner. – Cały czas przekonujemy się jak ważna jest promocja, ponieważ koncept sieci, który zdobywa konsumentów, wygrywa. Planując nasze działania również kładziemy nacisk na programy lojalnościowe, które budują dobre relacje między siecią a franczyzobiorcami.
Pytanie jednak, na ile plany rozwoju sieci handlowych podminuje zapowiadany przez rząd podatek od obrotu. Według aktualnego projektu ustawy, sieci franczyzowe zostaną nim dotknięte w ten sam sposób, co koncepty dyskontowe nie korzystające z franczyzy.
– Podatek wywoła rewolucję w handlu i mocno uderzy w polski kapitał, a finalnie również odczują to konsumenci – prognozuje Joanna Bytner.
Chata Polska wraz z innymi polskimi sieciami handlowymi zwróciła się do rządu o przeprowadzenie szerokich konsultacji nad projektem ustawy o podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego. Rząd wysłuchał opinii organizacji branżowych, ale w bardzo wąskim stopniu przychylił się do postulowanych przez nie zmian w projekcie ustawy podatkowej.
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


