Jest nadzieja dla sklepów franczyzowych
Premier Beata Szydło zapowiada dalsze konsultacje w sprawie podatku obrotowego. Czy franczyza zostanie z niego zwolniona?
W założeniu podatek miał poprawić konkurencyjność małego handlu względem koncernowych dyskontów, jednak w przedstawionym projekcie uderza również w „spożywczaki” działające we franczyzie. Negatywne komentarze przedsiębiorców i organizacji branżowych skłoniły szefową rządu do zabrania głosu w sprawie. Premier Beata Szydło zapowiedziała dalsze konsultacje w kwestii projektu podatku.
– Ustawa musi spełniać dwa cele: to musi być ustawa, która opodatkowuje te wielkie sieci handlowe, które dzisiaj nie dają szans konkurowania polskim firmom handlowym, no i oczywiście mamy wymiar finansowy wpływów do budżetu. Dla mnie istotniejsza jest szansa równej konkurencji dla polskich podmiotów handlowych – mówiła premier podczas briefingu prasowego w Londynie.
Przyznała też, że dostrzega problem tego aspektu podatku, który dotyka franczyzy.
– On przede wszystkim dotyka sieci handlowej Społem. Zdajemy sobie z tego sprawę. W związku z tym w tej chwili szukamy rozwiązań, które by ten problem rozwiązały – powiedziała Szydło.
To optymistyczny sygnał z obozu rządowego, który może oznaczać, że ustawodawca wycofa się z niekorzystnych dla sklepów franczyzowych zapisów. Zgodnie ze wstępnym projekcie podatkiem mają zostać objęte sklepy i sieci handlowe, których obrót przekracza 1,5 mln zł miesięcznie. Sposób naliczania daniny powoduje jednak, że do zapłaty zmuszeni będą w takim samym stopniu operatorzy sieci dyskontowych, jak i franczyzowych. O szczegółach rozwiązań podatkowych można przeczytać w artykule Podatkiem w sieci handlowe i franczyzę.
Takie rozwiązanie wzbudziło spory sprzeciw organizacji branżowych i samych przedsiębiorców zrzeszonych w sieciach franczyzowych. Na poniedziałek Polska Izba Handlu zapowiedziała konsultacje, na które zaprosiła przedstawicieli ministerstw odpowiedzialnych za projekt ustawy. Na czwartek 11 lutego franczyzobiorcy planują zaś demonstrację – Franczyzobiorcy idą na sejm.
– Franczyza była pomysłem na obronę polskiego handlu przed międzynarodową konkurencją. Pod jedną marką jednoczyły się małe sklepy, aby utworzyć silną grupe zakupową i mieć konkurencyjne na rynku ceny – komentuje Arkadiusz Słodkowski, redaktor naczelny Franchising.pl i miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING". – Organizator takiej sieci za udzielenie praw licencyjnych do marki pobiera co najwyżej ryczałt (rzadziej minimalny procent od obrotu sklepu). Gdy rząd wprowadzi podatek i nałoży go na organizatora sieci, natychmiast sieć się rozpadnie. Organizator bowiem zostanie obłożony podatkiem od obrotów wszystkich sklepów działających pod marką – obroty te jednak nigdy nie przeszły przez jego kasę. W skrócie rząd chce nałożyć podatek na obroty, których organizator sieci franczyzowej NIGDY nie miał.
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


