Projekt podatku do kosza, ale protesty trwają
Franczyzobiorcy manifestowali pod Sejmem. Nie zgadzają się na podatek, który obciąża ich w ten sam sposób co sieci handlowe należące do koncernów.
Rząd zapowiedział daleko idące zmiany w projekcie dotyczącym podatku od obrotu, ale nie ostudziło to emocji przedsiębiorców franczyzowych, których danina miała dotknąć. Właściciele małych sklepów zrzeszonych w sieciach protestowali przed Sejmem, niosąc na transparentach hasła w rodzaju: „Pogrzeb polskiego handlu”, „Nie jestem supermarketem, a zapłacę ten sam podatek”, „Nie damy zniszczyć polskiego handlu”. Według wstępnego projektu rządowego podatek od obrotu miał bowiem w taki sam sposób uderzyć w należące do zagranicznych koncernów sieci dyskontowe i hipermarketowe, co w rodzimych kupców – tylko dlatego, że są oni zrzeszeni w ramach sieci franczyzowych.
Taka formuła podatkowa przyniosłaby efekt odwrotny do tego, jaki pierwotnie zakładała rządząca partia. Podatek miał wyrównać szanse między małym polskim handlem a dużymi sieciami, tymczasem mógłby doprowadzić do upadku wielu sklepów należących do polskich przedsiębiorców.
– Gdyby podatek wszedł w życie w pierwszej wersji, wówczas musiałbym prawdopodobnie zrezygnować z członkostwa w sieci franczyzowej, do której należę. Wtedy moje możliwości konkurowania z dużymi placówkami handlowymi znacznie by spadły. Straciłbym rozpoznawalną markę i korzystne warunki zatowarowania. Prawdopodobnie w dalszej perspektywie oznaczałoby to, że muszę zamknąć biznes – Tomasz Kosiński, franczyzobiorca marki Lewiatan z Poznania, jeden z protestujących.
Po interwencji organizacji branżowych i licznych protestach ze strony samych zainteresowanych – franczyzobiorców – rząd wycofał się z pierwotnej koncepcji i zapowiedział ponowną definicję franczyzy. Z reprezentacją manifestujących spotkał się Jarosław Gowin, który w imieniu rządu przekazał im informację o planowanych zmianach. Wynika z niej, że ustawodawca odejdzie od planu opodatkowania handlu w niedziele. Kupcy będą mogli też odliczyć podatek obrotowy od CIT.
Kolejna wersja projektu ustawy o podatku handlowym ma być gotowa 18 lutego.
Czytaj więcej o podatku obrotowym od sieci franczyzowych:
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


