Pora na lody
Sukces naszej sieci wynika z szybkiej stopy zwrotu z inwestycji w lodziarnię – mówi Radosław Charubin, właściciel marki Lody Bonano.
Jeśli ktoś chciałby w tym roku zająć się sprzedażą Lodów Bonano, to kiedy powinien zacząć przygotowania?
Choć sezon lodowy w Polsce rozpocznie się najwcześniej dopiero w kwietniu, a no dobre rozwinie w maju, to przygotowania do niego ruszają zwykle już w styczniu. W szczególności jeśli chodzi o nowo uruchamiane lodziarnie. Potrzeba czasu, aby znaleźć odpowiedni lokal, przystosować go, kupić maszyny, przejść szkolenia i całą procedurę związaną z rozpoczęciem działalności i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń np. sanepidu. I choć nie są to procedury skomplikowane, warto odpowiednio wcześniej się za to zabrać, aby nie ścigać się niepotrzebnie z czasem. Ponieważ sezon sprzedaży lodów jest w Polsce ograniczony, dlatego w praktyce każdy tydzień opóźnienia względem tego okresu to realne straty dla nowej lodziarni. W tej chwili mamy już podpisanych ponad 20 nowych umów na uruchomienie w nadchodzącym sezonie kolejnych lodziarni pod naszym szyldem. Rok 2015 zamknęliśmy liczbą 220 punktów. Naszym celem na ten rok jest minimum 50 nowych lokalizacji. Mamy zarazem świadomość, że wraz z każdym kolejnym sezonem liczba lodziarni na mapie Polski gęstnieje, przybywają kolejne i tym samym spada liczba miast, w których nas jeszcze nie ma. Dlatego to naturalne, że dynamika nie będzie już tak spektakularna jak w poprzednich latach. Ale zainteresowanie nie słabnie.
Franczyzobiorcy Lodów Bonano muszą spełniać jakieś szczególne warunki?
Biznes lodowy jest o tyle specyficznym rodzajem prowadzenia działalności gospodarczej, że w praktyce nie wymaga specjalnej wiedzy z tego zakresu. Szczególnie, jeśli decydujemy się na lodziarnię w ramach franczyzy. Wówczas otrzymujemy pełne know – how. W gronie franczyzobiorców mamy zarówno osoby pracujące na co dzień na etatach, jaki i studentów, matki na urlopie wychowawczym, ale też przedsiębiorców funkcjonujących w zupełnie innych sektorach rynku, dla których lodziarnia stała się możliwością na dywersyfikację działalności. W większości wypadków nasi partnerzy tylko zarządzają lodziarnią, dbają o stałe dostawy produktów, właściwą obsługę klientów itp., a sprzedażą zajmują się zatrudnieni sprzedawcy. Są oczywiście i tacy, dla których to jedyny biznes i zajmują się nim przez cały czas, sprzedając lody, zarządzając zapasami, dbając o swój marketing etc.
Lody to biznes typowo sezonowy. Czy prowadzenie jednego punktu wystarczy, by zarobić na cały rok?
Sezon lodowy w Polsce trwa zwykle od kwietnia, maja do września. Na dodatek uzależniony jest mocno od kaprysów pogody. Wyjątkiem jest prowadzenie działalności w ramach wyspy lodowej w galerii handlowej. Tu sprzedaż lodów odbywa się przez okrągły rok. Natomiast sukces sieci Lody Bonano wynika z szybkiej stopy zwrotu inwestycji. Na podstawie naszych analiz, obserwacji i rozmów z klientami szacujemy, że zwrot poniesionych nakładów franczyzobiorca osiąga najpóźniej po pięciu miesiącach prowadzenia biznesu. Jednak mamy wiele przykładów lodziarni, które zaczęły zarabiać zaledwie po dwóch miesiącach pracy. Teoretycznie jest możliwe, aby dochód wypracowany w okresie letnim pozwolił nam na utrzymanie się przez pozostałą cześć roku. Najczęściej jednak, właśnie z tego powodu, że jest to zajęcie sezonowe, na własną lodziarnię decydują się – jak już wspomniałem – osoby albo prowadzące biznes innego rodzaju, w innej branży, albo zatrudnione na etacie. Choć z drugiej strony wśród naszych partnerów jest wielu, którzy po sukcesie jednej lodziarni decydują się na otwarcie kolejnej, a potem następnej. I tak tworzą się mikrosieci, złożone z kilku punktów należących do tego samego właściciela. A to zdecydowanie zwielokrotnia obroty i możliwy do osiągnięcia zysk. W tej chwili mniej więcej połowa spośród naszych partnerów prowadzi minimum dwa własne lokale pod szyldem Lodów Bonano. Wielu ma po 4-5 punktów. A dwóch spośród naszych partnerów prowadzi jednocześnie od 13 do 18 lodziarni.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

