Nowy gracz na rynku aptek
Apteneo włącza się do wyścigu o względy niezrzeszonych aptek. Do końca roku chce podpisać umowy z 30 franczyzobiorcami.
W Polsce działa ponad 14 tys. aptek, a ich liczba stale rośnie. Szczególnie szybko przybywa punktów zrzeszonych w sieciach. Pojedynczy gracze, ze względu na swoją skromną siłę nabywczą, nie mogą uzyskać równie korzystnych cen zakupu leków, co potężne grupy zakupowe i koncepty franczyzowe. Duża konkurencja przekłada się na spadek ich marż. Rynek aptek w Polsce podlega zatem konsolidacji podobnej do tej, którą obserwujemy w handlu spożywczym. Karty na rynku rozdają sieci.
Do wyścigu o uznanie właścicieli aptek włącza się koncept Apteneo. Pod tym szyldem działa obecnie 25 aptek franczyzowych, zlokalizowanych w województwach dolnośląskim, śląskim, wielkopolskim, opolskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim.
– Na 2016 rok założyliśmy sobie plan podpisania 30 umów z nowymi aptekami i otwarcia co najmniej 20 spośród nich – mówi Paweł Jasiński, prezes Apteneo.
Apteki Apteneo powstają zarówno przy przychodniach, w centrach miast, jak również przy sklepach wielkopowierzchniowych. Wśród franczyzobiorców znajdują się zarówno właściciele już wcześniej istniejących aptek, jak i tych tworzonych od podstaw.
– Dla aptek otwieranych „od zera” kwota inwestycji wyniesie nawet kilkaset tysięcy złotych, choć oczywiście będzie wahać się w zależności od wielkości lokalu, opłat eksploatacyjnych, szerokości asortymentu itp. W przypadku dostosowania do naszych wymogów aptek już istniejących kwoty te zależne są od pierwotnego wyglądu placówki. Korzyścią dla naszych franczyzobiorców jest fakt, że dużą część kosztów związanych z odświeżeniem wyglądu placówki ponosimy my jako franczyzodawca – tłumaczy Paweł Jasiński.
Zakres i wartość początkowego zatowarowania apteki ustalana jest indywidualnie z każdym franczyzobiorcą. Zależy ono od szerokości asortymentu (niektóre z aptek Apteneo posiadają część drogeryjną), liczby regałów, wielkości lokalu itp.
– Apteki Apteneo, mając przedłużony termin płatności na początkowe zamówienia, większość preparatów sprzedają przed jego upływem, dzięki czemu obciążenie finansowe nie jest dla nich tak dotkliwe – podkreśla Paweł Jasiński. – Nie ograniczamy się jedynie do kwestii zapisanych w umowie franczyzowej. Jesteśmy otwarci na sugestie naszych partnerów i często wdrażamy ich najciekawsze rozwiązania.
Przychód statystycznej apteki w Polsce wyniósł w lutym 2016 roku 189 tys. zł. Jak podaje firma doradcza PharmExpert, była to kwota o 7 proc. wyższa niż przed rokiem. Średnia marża apteczna wyniosła natomiast 25,75 proc. Czyli o niecały 1 pkt proc. mniej niż w lutym 2015 roku.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

