Branża modowa ma się dobrze
Gdyby koniunktura w branży odzieżowej zaczęła słabnąć, to franczyzobiorcy rezygnowaliby ze współpracy - mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq&Henderson.
Rozwój sieci Esotiq opiera się głównie na franczyzobiorcach. Czy klimat w branży odzieżowej będzie w 2016 roku na tyle sprzyjający, że uda się przyciągnąć kolejnych chętnych do otwarć?
Niezależnie od koniunktury, będziemy nadal proponować biznes, z którego franczyzobiorca może mieć korzyści. Spójrzmy na liczbę osób, które rezygnują z naszej franczyzy – w 2015 roku był tylko jeden taki franczyzobiorca i jego rezygnacja wynikała w zasadzie z losowego przypadku. I nie mieliśmy problemu ze znalezieniem partnera na jego miejsce. Myślę, że gdyby koniunktura w branży odzieżowej zaczęła znacznie słabnąć, to w pierwszej kolejności zobaczyliśmy tego efekt w postaci rezygnujących franczyzobiorców, a tego nie widzimy.
A czy przybywa takich franczyzobiorców, którzy mają po kilka sklepów?
Multifranczyzobiorców jest kilku. Przeważnie jednak franczyzobiorcy mają po jeden lub dwa sklepy. Uważam, że przedsiębiorca w naszym modelu może z powodzeniem poradzić sobie z prowadzeniem trzech do czterech sklepów.
Drożejący dolar spowodował konieczność wprowadzania podwyżek cen. Czy nie ma pokusy, by zamiast tego przerzucać wyższe koszty zakupu towaru na franczyzobiorców poprzez zmniejszanie ich prowizji od sprzedaży depozytowej?
Moglibyśmy to robić, ale uważamy, że franczyzobiorca musi zarabiać. Dlatego nie chcemy obciążać go tymi kosztami. Natomiast jeśli klient dokonuje zakupu w sklepie internetowym i tylko odbiera w salonie franczyzowym, to w takim wypadku rzeczywiście znajduje to odzwierciedlenie w wysokości prowizji franczyzobiorcy. Uznajemy to za uzasadnione, gdyż to nie franczyzobiorca dokonał sprzedaży. Ale z drugiej strony i tak odnosi korzyść, bo klient przychodzi do niego do salonu i pojawia się szansa, że coś mu wpadnie w oko na miejscu i dokona zakupu.
Esotiq&Henderson to jeden z franczyzodawców notowanych na giełdzie papierów wartościowych. Pojawia się pytanie, po co spółka dokonuje publicznej emisji akcji skoro kapitał do otwarć placówek czerpie od franczyzobiorców?
Pamiętajmy, że oprócz sieci Esotiq otwieramy również sklepy pod szyldem Femestage. Jak dotąd tylko jeden z nich działa we franczyzie, pozostałych 17 musieliśmy sfinansować z własnych środków. Zresztą trzy sklepy Esotiq w 2015 roku również były punktami własnymi. Te wszystkie przedsięwzięcia wymagały kapitału, który pozyskaliśmy z giełdy. A przecież musimy też zapłacić za towar, który trafia do sklepów franczyzowych w modelu depozytowym.
A czy kandydaci na franczyzobiorców zwracają uwagę na to, czy spółka jest notowana na giełdzie?
Część z nich zyskuje dzięki temu poczucie, że współpracuje z przewidywalną spółką. To ważne, bo przecież inwestuje swoje pieniądze i wiąże się z nami na wiele lat. Obecność na giełdzie również wzmacnia siłę marki, co powoduje z kolei większą zdolność negocjacyjną np. przy otwarciach w galeriach handlowych.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

