Statoil przechodzi do historii

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

„Bo ja tam zawsze tankuje. No, motor tankuje!” – odpowiadała pani Jadzia w reklamie na pytanie o powody swoich częstych wizyt na stacji Statoil. Reklama przeszła do kanonu już jakiś czas temu, dziś do historii przechodzi marka, którą promowała. Firma Statoil Fuel & Retail postanowiła, że należące do niej stacje pod szyldem Statoil zmienią nazwę na Circle K. To decyzja spółki matki, czyli kanadyjskiego koncernu Alimentation Couche-Tard Inc., która zamierza skonsolidować swoje brandy: Mac’s, Circle K, Kangaroo Express oraz Statoil pod jednym szyldem – właśnie Circle K.

Stacje Statoil działają w ośmiu europejskich państwach. Oprócz Polski, szyld jest obecny w Norwegii, Szwecji, Danii, Estonii, Rosji, na Litwie i Łotwie. Nad Wisłą zmiana logo czeka 357 stacji.  Ok. 80 z tych punktów należy do franczyzobiorców. Wprawdzie spółka poinformowała w komunikacie, że „zmiana nazwy naszej firmy nie będzie miała wpływu na obowiązujące umowy z klientami, partnerami czy dostawcami firmy”, jednak można się spodziewać, że franczyzobiorcy będą musieli partycypować w kosztach rebrandingu.

Kto płaci za zmianę znaków?

Zmiana marki, czy nawet całej identyfikacji wizualnej punktów sprzedaży jest częstą sytuacją. W przypadku systemów franczyzowych powoduje jednak kontrowersję: kto za taką zmianę powinnen zapłacić. W ostatnich latach koszty zmiany wyglądu lokali, ale z pozostaniem przy starej marce, ponosili m.in. franczyzobiorcy McDonald’s, Da Grasso i Chłopskiego Jadła. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku, kiedy zmiania się markę samej sieci. Bank Pekao SA zapłacił za nowy branding przejętych placówek partnerskich BPH. W zeszłym roku Alior Bank sfinansował wymianę oznaczeń i części mebli przejętych placówek partnerskich Meritum Banku. Podobnie wyglądało to w przypadku innych koncernów paliwowych. PKN Orlen płacił za nowy branding dla franczyzowych stacji Petrochemii Płock przechodzących pod nowy szyld. Również Grupa Lotos przygotowała pakiet wsparcia dla partnerów, w ramach którego franczyzobiorca mógł sobie kupić nowy branding lub dokonać innych niezbędnych inwestycji na stacji.
Statoil powinien opracować program współfinasowania rebrandingu dla swoich stacji franczyzowych – uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Doradzaliśmy w kilku procesach rebrandingu. Bez programu wsparcia ze strony franczyzodawcy zmiany będą przebiegały znacznie wolniej i spowodują wiele niepotrzebnych konfliktów.

Jak dowiedział się portal Franchising.pl, centrala zapłaci za zmiany w wyglądzie stacji.
- Koszty zmiany oznakowania stacji poniesie w całości nasza firma. W związku z tym, że rebranding stacji w Polsce planowany jest na 2017 roku, nie informujemy aktualnie o wysokość kosztów związanych z tym procesem - Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy spółki.

Partnerzy wciąż poszukiwani

Franczyzobiorca  Statoil Fuel & Retail Polska, a już niedługo Circle K, powinien wybudować lub już posiadać stację paliw. Przystąpienie do franczyzy oznacza zgodę na działanie w taki sam sposób jak to robią pozostałe stacje własne lub partnerskie: dotyczy to sprzedaży określonych paliw, podobny układ sklepu, przestrzeganie standardów obsługi i bezpieczeństwa obowiązujących w sieci.

W zamian stacja otrzymuje określone inwestycje pomagające w podwyższeniu jej jakości i identyfikujące obiekt jako stację Statoil, bezpłatne szkolenia, materiały marketingowe, system komputerowy, możliwość korzystania z kontraktów Statoil Fuel & Retail Polska itp. – wylicza Krystyna Antoniewicz-Sas.

Jak podaje franczyzodawca, 60 proc. właściciel stacji franczyzowych Statoil nie miało wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu stacji. 

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €