Widmo podatku powraca
Rząd pokazał nowe założenia dotyczące podatku od handlu. Co z sieciami franczyzowymi?
Pierwotny projekt podatku handlowego zakładał, że podatek będzie naliczany od całkowitego obrotu notowanego w danej sieci. W takim systemie franczyzobiorcy ponieśliby podatkowe koszty faktu, że współpracują z hurtownikiem – franczyzodawcą, choć sami wykazują obroty nieporównywalnie mniejsze, niż duże sieci handlowe. Nowe założenia nie zawierają definicji franczyzy i w żaden sposób się do tego modelu współpracy nie odnoszą. Otwarte pozostaje więc pytanie, na ile zapewnienia rządu o odejściu od „szerokiej definicji franczyzy” znajdą odzwierciedlenie w docelowym projekcie ustawy. Na niego wciąż czekamy.
Nowa rządowa propozycja przewiduje wprowadzenie trzech stawek i progów podatkowych:
- 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln zł a 17 mln zł,
- 0,8 proc. od miesięcznego przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł,
- 1,4 proc. od miesięcznego przychodu przekraczającego 170 mln zł.
Podatek zapłacą sprzedawcy detaliczni, a podstawę opodatkowania będzie stanowić osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów nad kwotą wolną od podatku. Ta została ustalona na poziomie 1,5 mln zł w skali miesiąca, czyli 18 mln zł w skali roku. Co ważne dla franczyzodawców, płatnikami podatku będą sprzedawcy detaliczni sprzedający towary osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Sprzedaż przedsiębiorstwom nie będzie uwzględniana w podstawie opodatkowania, czyli również sprzedaż towarów przez centralę do placówek franczyzowych. Z tego wynika, że franczyzobiorcy będą uwzględniani indywidualnie – podatek zapłacą ci, których sklepy wykażą obroty wyższe, niż kwota wolna.
Nowy pomysł w ogniu krytyki
Nowa propozycja już spotkała się z krytyką handlowców. Jeden z głównych zarzutów dotyczy faktu, że biznes będzie miał mało czasu, by przygotować się do zmian. Zwłaszcza, że na razie mają one formę luźnych planów, a nie oficjalnych postanowień.
– Nowy podatek oraz planowany zakaz handlu w niedzielę będą zabójcze dla handlu w Polsce, zarówno tego prowadzonego na terenie centrów i ulic handlowych, jak i w internecie. Choć nowy podatek ma obowiązywać od 1 lipca 2016 roku, to nadal nie ma tekstu ustawy ani dokumentu, do którego mogliby odnieść się rzetelnie eksperci i analitycy, a przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy dziś muszą zadecydować o losach firm i jej pracowników – komentuje Anna Szmeja, prezes Retail & eCommerce Institute.
Uwagi dotyczą również wysokości kwoty wolnej.
– Zaproponowana skala podatkowana nie odzwierciedla idei wyrównania szans między małymi i średnimi podmiotami handlu w Polsce a sieciami wielkopowierzchniowymi i dyskontowymi. Zdaniem Polskiej Izby Handlu problemem jest zbyt niska kwota wolna od podatku i względnie wysoki, w stosunku do rentowności małych i średnich przedsiębiorstw handlowych, pierwszy próg podatkowy – 0,4 proc. obrotu. Aby spełnić warunek wyrównania szans, o którym mówili przedstawiciele rządu podczas wcześniejszych konsultacji, należałoby usunąć ze skali pierwszy próg podatkowy i ustalić kwotę wolną w wysokości co najmniej 200 mln zł – co odpowiada definicji małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Przeczytaj więcej o podatku od sieci handlowych.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


