Sukces wbrew logice

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Maja i Marcin Matysiakowie nie żyją marzeniami. Idą do przodu i skutecznie realizują swoje plany. Dzięki temu, po dwóch latach działalności właśnie otwierają drugą pizzerię pod szyldem Stopiątki. Początki biznesu nie były jednak łatwe. Pierwszym trudnym krokiem był wybór branży. – Mieliśmy głowy pełne pomysłów. Jednak w konfrontacji z rynkiem okazywały się nieopłacalne w realizacji. W końcu zdecydowaliśmy o otwarciu pizzerii – mówi Maja Matysiak, franczyzobiorczyni pizzerii Stopiątka w Radomiu. Na pierwszy rzut oka pomysł dość absurdalny, zwłaszcza że w Radomiu funkcjonuje bardzo dużo pizzerii. – Większość znajomych sceptycznie podchodziła do naszego przedsięwzięcia. Uważali, że w mieście nie ma miejsca na kolejną pizzerię. Mimo to podjęliśmy wyzwanie. Weryfikacja rynku odkryła słabe punkty konkurencji, które postanowiliśmy przekuć na nasz sukces – dodaje.

Kluczem do serca klientów miał być przede wszystkim smak pizzy. To kryterium zadecydowało o wyborze konceptu franczyzowego Stopiątki. – Zanim podjęliśmy rozmowy o współpracy licencyjnej z siecią, postanowiliśmy spróbować pizzy. Był to nasz pierwszy etap selekcji potencjalnych franczyzodawców. Podstawą biznesu gastronomicznego jest najwyższa jakość serwowanej kuchni. To jej smak decyduje o sukcesie lokalu. Oczywiście, wnętrze lokalu czy miła obsługa też są ważne, ale wrażenia kulinarne, które na długo zapadają w pamięci, działają na klientów jak magnes – mówi Maja Matysiak.

Stopiątka spełniła oczekiwania smakowe i przeszła wstępną weryfikację. Na dodatek jej franczyzodawca od razu zareagował na kontakt ze strony potencjalnych partnerów. Pierwsze pozytywne wrażenie ułatwiło rozmowy o współpracy, sfinalizowane w końcu w marcu 2014 roku. Na pizzerię trzeba było jednak poczekać jeszcze pięć miesięcy. Tyle czasu zajęło znalezienie odpowiedniej lokalizacji oraz dostosowanie lokalu, do standardów sieci. Maja i Marcin Matysiakowie postanowili kupić nieruchomość. – To daje większą swobodę w prowadzeniu działalności i zapewnia bezpieczeństwo. Nikt nam nie podniesie stawki najmu czy też nie wypowie umowy. Ponadto możemy korzystać z lokalu według naszego uznania, oczywiście w granicach standardów Stopiątki – mówi Maja Matysiak.

Własny lokal to jednak bardzo duże wyzwanie finansowe. Przede wszystkim znacznie zwiększa koszt inwestycji w pizzerię. W przypadku Mai i Marcina Matysiaków niemal dwukrotnie. – Najpierw chcieliśmy coś wynająć. Nic jednak nie spełniało naszych oczekiwań. Albo oferty były drogie, albo zła lokalizacja. W końcu znaleźliśmy lokal w centrum miasta, z parkingiem, blisko deptaku i komunikacji miejskiej. W sam raz na pizzerię, co zresztą potwierdziła sieć. Franczyzobiorca musiał najpierw zaakceptować lokalizację. Przede wszystkim czy umiejscowienie spełni oczekiwania pod względem liczby potencjalnych klientów. Lokal spodobał się od razu – mówi Maja Matysiak.

Powierzchnia wnętrza wynosi mniej więcej 114 m². Jedną połowę zajmuje część jadalna, a drugą kuchnia i zaplecze socjalne. Do tego dochodzi jeszcze ogródek letni, który ma ok. 40 m². Franczyzobiorcy kupili lokal na kredyt. Mimo sporego obciążenia finansowego traktują go jak lokatę na przyszłość. Niezależnie jak potoczą się losy pizzerii, nadal będzie stanowił zabezpieczenie finansowe. Na razie jednak biznes rozwija się zgodnie z planem i wszystko wskazuje, że nic się nie zmieni pod tym względem.

Franczyzodawca pomógł franczyzobiorcom w przystosowaniu lokalu oraz przy odbiorze sanepidu. – Własny lokal zwiększa motywację do inwestycji. W końcu remontuje się go dla siebie, a nie dla kogoś. A my chcieliśmy, żeby był przytulny i nie krępował gości. Teraz widzimy, że się opłacało – mówi Maja Matysiak.

Radość z inwestycji była duża, chociaż był to dopiero początek ciężkiej pracy. Inwestycja w biznes pochłonęła sporą część pieniędzy, których zabrakło już na promocję lokalu. Pizzeria ruszyła, ale niewiele osób to zauważyło. Do lokalu wpadali więc przypadkowi klienci z ulicy. Taka sytuacja trwała od sierpnia, czyli od otwarcia pizzerii, do grudnia 2014 roku. Po pięciu miesiącach działalności Maja i Marcin zainwestowali w reklamę w lokalnym radiu, na Facebooku i w ulotki. Ponadto w mikołajki zorganizowali poczęstunek i prezenty dla dzieci z fundacji „Dobry Duszek”, z czego lokalna telewizja zrobiła relację. Od tamtej pory franczyzobiorcy mają coraz więcej klientów. – Aktualnie reklama jest dość niewielka, promujemy się na Facebooku i lokalnej telewizji oraz od czasu do czasu robimy akcję reklamową w osiedlowych windach. Klientów przyciąga przede wszystkim smak pizzy. Atutem jest też jej niestandardowy wymiar. Jest o wiele większa niż u konkurencji – mówi Maja Matysiak. Pizzer wyrabia ciasto, podrzucając je do góry, dzięki czemu jest idealnie cienkie i puszyste. Na dodatek odbywa się to w obecności klientów, co jest nie lada atrakcją, zwłaszcza dla dzieci.

Radomska Stopiątka to miejsce żyjące nie tylko pizzą, np. letnie granie na żywo w ogródku pizzerii przyciąga wielu gości. Pizzeria jest również dłużej otwarta niż inne lokale gastronomiczne w Radomiu. – Jesteśmy pierwszą restauracją w mieście, gdzie w tygodniu można zjeść nawet o godzinie 23.00, a w piątek i w sobotę do 1.00 w nocy. Do tej pory wszystkie większe lokale gastronomiczne, oprócz klubów, otwarte były do 22.00, niezależnie od dnia. Ciągle poszukujemy sposobów na to, żeby wyróżnić naszą pizzerię spośród innych. Staramy się więc zapewnić dodatkowe atrakcje – mówi Maja Matysiak.

Małżeństwo ma własny pomysł na pizzerię Stopiątki. Czerpie z wkładu franczyzodawcy, ale wdraża również swoje rozwiązania, które tym bardziej przyciągają klientów. W efekcie Maja i Marcin Matysiakowie już wkrótce otwierają drugi lokal, który ma odciążyć pierwszą inwestycję. – Druga pizzeria, tzw. Stopiątka Express, będzie miała mniejszy format i będzie realizować zamówienia z dostawą do klienta lub sprzedawać pizzę na wynos. W pierwszym lokalu już nie nadążamy z produkcją pizzy. Stąd pomysł na kolejną inwestycję – mówi Maja Matysiak.

Druga placówka powstanie za 2-3 miesiące. Inwestycja w lokal będzie o połowę niższa, w porównaniu z tradycyjną pizzerią Stopiątki, która kosztuje ok. 150 tys. zł. To m.in. ze względu na mniejszą powierzchnię, która ograniczy się tylko do kuchni i zaplecza socjalnego. W nowej pizzerii będzie też mniej pracowników. W dużej restauracji aktualnie pracuje sześć osób, natomiast w Stopiątce Express będzie troje pracowników. Personel to jeden z najtrudniejszych elementów biznesu gastronomicznego. – Mimo przyjaznej atmosfery i odpowiednich stawek jeszcze nie mamy stałego zespołu. Jedynie dwie osoby są z nami od początku działalności. Niestety, praca w gastronomii jest ciężka. Dla wielu osób jest to na dłuższą metę wyczerpujące – mówi Maja Matysiak.

35-40 proc. przychodów restauracji pochłania zaopatrzenie, czyli produkty spożywcze. 30 proc. to koszty pracownicze. Reszta to zysk franczyzobiorców. Każdy dzień lub miesiąc jest inny. Najlepsze są chłodne miesiące. Ale Maja i Marcin mają w pizzerii ogródek, co przyciąga klientów również latem. Przed otwarciem pizzerii franczyzobiorcy i ich pracownicy zostali przeszkoleni z zakresu obsługi klientów i przygotowywania wszystkich dań z oferty Stopiątki. Dodatkowo, właściciele placówki otrzymali wiedzę z zakresu zarządzania placówką. Szkolenie trwało kilka dni w głównej siedzibie Stopiątki w Busku Zdroju. Następnie podczas otwarcia przedstawiciele sieci pomagali Mai i Marcinowi na miejscu.

Według Mai Matysiak w biznes franczyzowy trzeba się angażować jak w każdy inny. To ciężka praca, której nikt nie wykona za licencjobiorcę. Mimo wsparcia sieci to on odpowiada za własny sukces. Trzeba codziennie być na miejscu i wszystkiego pilnować. Klienci są kapryśni. Łatwo się zrażają, dlatego trzeba o nich dbać z największą starannością. – To taki sam biznes jak każdy inny. Nie poprowadzi się sam. Trzeba zaangażować się na tysiąc procent. Bez tego nie będzie sukcesu – mówi Maja Matysiak.

Anna Smolińska
Autor
Anna Smolińska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł