Z banku do salonu modowego
Udane doświadczenia z franczyzą bankową zachęciły Małgorzatę Mękal do wykorzystania licencji do wejścia na nowy rynek. Wybór padł na branżę modową i grupę Vistula.
Małgorzata Mękal we franczyzie modowej debiutowała niedawno, bo na początku 2016 roku. Salony Vistuli i Wólczanki nie są jednak jej pierwszym biznesem – od lat prowadzi dwie placówki partnerskie mBanku. Działalność w bankowości pozwoliła jej lepiej poznać specyfikę współpracy we franczyzie, toteż gdy postanowiła wyprawić się w nowe biznesowe rejony, wiedziała, że ponownie skorzysta z licencji. Pomysł na wejście do branży odzieżowej zrodził się, jak mówi Małgorzata Mękal, z obserwacji lokalnego rynku i potrzeby chwili.
– W Tarnowie, w którym mieszkam, nie było lokalu Vistuli, a to przecież rozpoznawalna, polska marka. Wiedziałam, że moi znajomi jeżdżą aż do Krakowa, by odwiedzić jej sklepy. Postanowiłam ułatwić im życie i skrócić dystans na zakupy – śmieje się franczyzobiorczyni.
Grupa Vistula jest notowana na giełdzie papierów wartościowych, więc potencjalni franczyzobiorcy mają możliwość wglądu w jej wyniki finansowe. Ich analiza ostatecznie przekonała Małgorzatę Mękal do nawiązania współpracy. W styczniu wraz ze wspólnikiem podpisali umowę franczyzową i zaczęli przygotowania do otwarcia w galerii Gemini Park Tarnów.
Sklep ruszył w marcu, ale Małgorzata Mękal nie zamierzała poprzestać na jednym otwarciu. Równocześnie rozpoczęła prace nad salonem siostrzanej marki – Wólczanki. Dwa miesiące później powtórzyła podwójną ofensywę, uruchamiając sklepy obu marek w Gemini Park Bielsko-Biała. Jak zapowiada, na tym nie koniec.
– Na wrzesień planuję kolejne otwarcia. Negocjacje trwają, więc nie chcę zdradzać szczegółów dotyczących lokalizacji – zapowiada franczyzobiorczyni.
Biznes wymaga skali
Inwestycja we franczyzowy sklep marki Vistula wiąże się z wydatkiem rzędu 2,9 tys. zł na metr kwadratowy. Urządzenie lokalu Wólczanki jest nieco droższe – 3,9 tys. zł na metr. Oprócz tego franczyzobiorca musi wnieść opłatę wstępną w wysokości 10 tys. zł. Biorąc pod uwagę, że salon Vistuli w Bielsku-Białej ma 70 m2, można oszacować wielkość inwestycji dokonanych przez Małgorzatę Mękal.
– W finansowaniu bardzo pomogły środki z Urzędu Pracy, który dofinansowuje przez 12 miesięcy wynagrodzenie w wysokości 70 proc. kosztów zatrudnienia dla dwóch pracowników poniżej 30 roku życia. Wykorzystałam też fundusze z Tarnowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, z której można otrzymać pożyczkę na tworzenie miejsc pracy w wysokości do 250 tys. zł przy korzystnym oprocentowaniu na poziomie 2,5 proc. – mówi Małgorzata Mękal.
W jej franczyzowych sklepach zatrudnienie znalazło w sumie 14 osób. Sama franczyzobiorczyni dzieli swój dzień pracy na pół – wczesnym rankiem dociera do placówki bankowej i jej sprawami zajmuje się do wczesnego popołudnia. Drugą część dnia poświęca wizytom w sklepach odzieżowych.
– Bardzo ważną rolę pełnią kierownicy sklepów, bez których działanie tych placówek nie byłoby możliwe. Zainwestowaliśmy w monitoring lokali, dzięki czemu możemy lepiej kontrolować sklepy. W tym zakresie pomocne są też raporty dostarczane nam przez franczyzodawcę – tłumaczy Małgorzata Mękal. – Pod tym względem prowadzenie sklepu odzieżowego wymaga nieco mniej zaangażowania ze strony właściciela, niż placówki bankowe.
Przygody na starcie
Najtrudniejsze chwile Małgorzata Mękal przeżywała tuż przed otwarciem. Zatrudnienie nawet najlepszej ekipy remontowej nie gwarantuje, że uda nam się ustrzec niespodzianek.
– Dwa dni przed otwarciem Wólczanki w Bielsku-Białej okazało się, że podłoga jest źle wypoziomowana, przez co drzwi zwyczajnie... nie otwierają się. Podobnych problemów było więcej. Ostatecznie otwarcia doszły do skutku zgodnie z planem, ale kosztowało nas to sporo nerwów – wspomina franczyzobiorczyni.
Radzi, by przygotowując się do otwarcia przyłożyć się do negocjacji warunków najmu z galerią handlową. Chodzi nie tylko o wysokość czynszu, ale też o kwestie marketingowe, jak np. możliwość umieszczenia informacji o sklepie na nośnikach należących do galerii.
– W trakcie negocjacji uzyskaliśmy możliwość skorzystania z wykupionych przez Gemini Park citylightów na przystankach autobusowych – opowiada Małgorzat Mękal. – W ramach marketingu organizujemy też akcje billboardowe, a w naszym salonach organizujemy spotkania ze stylistami Vistuli i warsztaty z wiązania krawatów i much.
Depozyt ułatwia biznes
Franczyza marek Vistula i Wólczanka opiera się na modelu depozytowym. Franczyzobiorca nie ponosi kosztów zatowarowania, jest natomiast wynagradzany poprzez prowizję od wielkości sprzedaży.
– Taki system zdejmuje z franczyzobiorcy ryzyko niesprzedanego towaru – tłumaczy franczyzobiorczyni. – Na razie jest za wcześnie, by mówić o zyskowności moich sklepów. Potrzeba roku działania, żeby można było uzyskać ich pełny obraz. Na tę chwilę mogę powiedzieć, że nieco łatwiej jest uzyskać rentowność na sklepach Vistuli. Lepiej radzą sobie też lokale tarnowskie, niż te w Bielsku-Białej, ale to wynika z faktu, że w Tarnowie są to jedyne punkty tych marek.
Na ocenę poczynionych inwestycji przyjdzie więc jeszcze czas. Małgorzata Mękal wierzy jednak w ich potencjał i już planuje kolejne. Energii jej nie brakuje – realizuje się nie tylko jako przedsiębiorca, była radną miasta Tarnowa, a teraz zaangażowana jest w działalność społeczną.
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

