Total daleki od celu

Francuski koncern zapowiadał otwarcie 100 stacji w Polsce w ciągu dwóch lat. Do realizacji planu wiele brakuje.
Francuska sieć stacji paliw weszła do Polski na początku 2015 roku. Ze sporym apetytem na podbój naszego rynku.
– Naszym pierwszym celem jest otwarcie 100 stacji w ciągu najbliższych dwóch lat. Naszym priorytetem jest budowanie relacji z partnerami dzielącymi naszą pasję do wysokiej jakości produktów i usług – mówił Thibaud de Lisle, dyrektor generalny Total Polska.
Rozwój sieci ruszył, ale... raczej w żółwim tempie. Do lipca ubiegłego roku otwarto cztery stacje. Franczyzodawca zapewniał wtedy, że rozbudowa sieci przebiega zgodnie z planem. W następnych miesiącach tempo jednak otwarć nie przyspieszyło. Dziś kierowcy mogą zatankować na 14 stacjach francuskiej marki: w Białym Borze, Słubicach, Mirosławicach, Zielonej Górze, Łęknicy, Sękowicach, Iłowie, Brójcach, Jarocinie, Szczecinku, Grodzisku Wielkopolskim, Jastrowiu, Bukowcu i Wieluniu – zatem w miejscowościach położonych w zachodnich województwach. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach liczba uruchamianych stacji zaczęła rosnąć. Trudno się spodziewać, że wspomnianą setkę otwarć uda się osiągnąć w planowanym czasie.
Total oparł swój rozwój na systemie partnerskim – właścicielami stacji są samodzielni przedsiębiorcy, którzy decydują się na wykorzystanie szyldu i know-how francuskiej marki. Dwóch ostatnich dołączyło do sieci otwierając punkty w Wielkopolsce – w Gorzowie (spółka P.W. ROMIX z miejscowości Siedlec) oraz Bukowcu (Hurtpetrol z Tarnowa Podgórnego).
Rozwój sieci franczyzowej na rynku stacji paliw zależy od tego, jak skutecznie franczyzodawca namawia właścicieli istniejących stacji do zmiany barw. Widać to w statystykach – w ostatnich latach liczba stacji paliw spadała, a 2015 rok był pierwszym, który wykazał niewielki (2 proc.) wzrost. Koncernom bardzo trudno powiększać swoje sieci – te zagraniczne powiększyły się raptem o 41 stacji (łącznie mają ich 1 447), a krajowe – o 16 (2 225). Stagnację widać też w zakresie rozwoju przez franczyzę. Jak wynika z danych PROFIT system, w 2015 roku, podobnie jak rok wcześniej, w branży stacji benzynowe nie powstał żaden nowy system franczyzowy. Jest ich obecnie 12. Liczba stacji partnerskich zwiększyła się raptem o 7 – do 1 247.
W ubiegłym roku najwięcej placówek franczyzowych funkcjonowało w systemie PKN Orlen Premium – 354 (wzrost o 64), a w tańszej sieci koncernu Bliska – 88 (134 w 2015 roku). W przypadku sieci BP nastąpił wzrost z 234 do 235 placówek franczyzobiorców. Licznie reprezentowanym systemem franczyzowym zarządza też Lotos, w którego skład wchodziło 129 stacji benzynowych (165 rok wcześniej).
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej