Lodziarnia za lodziarnią

W ciągu trzech lat Jarosław Luty otworzył siedem lodziarni Carte d’Or Cafe. Jeszcze w tym roku zamierza uruchomić trzy kolejne.
Jarosław Luty wiele lat przepracował w różnych koncernach, w których zajmował się sprzedażą. Ale cały czas tkwiło w nim pragnienie, by otworzyć własny biznes. Szukał pomysłów tak długo, aż...
– W Krakowie trafiłem do jednej z pierwszych lodziarni Carte d'Or, które pojawiły się na polskim rynku – opowiada. – Lokal bardzo mi się spodobał. Skontaktowałem się z Arturem Czoską z Carte d'Or Cafe i uważnie zapoznałem z ich ofertą franczyzową.
Wejść w branżę
Carte d'Or Cafe to sieć lodziarnio-kawiarni. W tej chwili liczy 51 lokali, z czego tylko siedem własnych. Reszta funkcjonuje we franczyzie. Tylko w tym roku zostały otwarte lodziarnie w Bartoszycach, Wrześni, Kwidzyniu, Krakowie oraz w Gdańsku, gdzie z powodu przebudowy lokal miał rok przerwy w funkcjonowaniu. Marka nastawia się na obecność wyłącznie w centrach handlowych, co minimalizuje ryzyko sezonowości.
– Nasze placówki można otwierać w formie wyspy handlowej, ale obecnie preferujemy lokale otwarte, czyli z niezabudowanym frontem, z widoczną salą konsumpcyjną oraz dodatkowym ogródkiem na holu galerii – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. franczyzy w Carte d'Or Cafe.
Franczyzodawca bierze na siebie znalezienie odpowiedniej lokalizacji, negocjacje z zarządcami galerii. Przygotowuje dla franczyzobiorcy szacunkowy kosztorys inwestycji. Nakłady zaczynają się od 150 tys. zł, ale przygotowując lokal o najpopularniejszej wśród biorców wielkości, 80 m2, należy liczyć się z wydatkami rzędu 250 tys. zł netto. W tej kwocie zawiera się też przygotowanie przez architekta projektu lodziarni.
Jak to często bywa w przypadku franczyzobiorców, branża, w którą Jarosław Luty wchodził, była mu zupełnie obca.
– Na szczęście franczyzodawca pilotował mnie przez cały czas. Dostałem od niego naprawdę duży zasób wiedzy – podkreśla franczyzobiorca. – Sam zresztą też przygotowywałem się solidnie. Odwiedzałem lokale marki, a także inne, konkurencyjne, by obserwować jak pracują, jakie wprowadzają rozwiązania.
Apetyt rośnie
Pierwsza lodziarnia pana Jarosława ruszyła we wrześniu 2013, jako ogromna (130 m2) wyspa w galerii Plejada w Sosnowcu. Wiosną 2015 roku franczyzobiorca odkupił od poprzedniego właściciela lokal w Krakowie (ten, od którego zaczął się jego zachwyt marką Carte d'Or). Później powstawały kolejne punkty: dwa w Stalowej Woli i dwa następne w Krakowie. Dodatkowo Jarosław Luty uruchomił też sezonową przyczepę gastronomiczną, połączoną z ogródkiem. Obecnie zatrudnia około 40 osób.
– Zatrudniam koordynatorkę, która zajmuje się na bieżąco nadzorowaniem działalności wszystkich punktów, pilnowaniem standardów i jakości – mówi. – Ale sam też wszystkiego doglądam, w każdym punkcie jestem raz lub dwa razy w tygodniu.
Koszt opłaty za przystąpienie do sieci Carte d'Or Cafe waha się w granicach od 5 do 15 tys. zł, w zależności od wielkości punktu. Miesięczna opłata franczyzowa to 3 proc. od obrotu. Na starcie franczyzobiorca dostaje od licencjodawcy część wyposażenia, m.in. ekspozytory do lodów, ekspres do kawy. Centrala zajmuje się też obrandowaniem lokalu (dostarczeniem np. kasetonów, tapet), przygotowywaniem materiałów i akcji marketingowych. Pakiet franczyzowy zawiera również szkolenia.
– Każdego franczyzobiorcę szkolimy tak, jak sam miał być pracownikiem lodziarni i obsługiwać klientów – mówi Artur Czoska. – To pomaga później np. w kontroli pracy personelu. Szkolenia odbywają w nowym lokalu, gdzie jesteśmy zawsze w trakcie procesu przygotowywania, otwarcia, jak też jeszcze kilka dni dłużej.
O tym, że Jarosław Luty jest zadowolony ze współpracy z marką świadczy chociażby fakt, że jeszcze w tym roku chce uruchomić kolejne trzy lodziarnie.
– Działam pod rozpoznawalną marką, zapewniającą wysoki poziom usług i produktów. Klienci to doceniają – podkreśla.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej