Moda na kawiarnie

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Na polskim rynku kawiarnianym jest dość silna konkurencja. Takie marki, jak Costa Coffee, Starbucks, Green Cafe Nero nastawiają się na mocną ekspansję.
To prawda. W Polsce jest kilku silnych graczy, którzy dzielą między siebie ten rynek – przyznaje Damian Jędrzejczyk, przedstawiciel firmy Tizia, masterfranczyzodawcy Coffeshpop Company. – Jesteśmy masterfranczyzodawcą także na Słowację, Czechy i Węgry i tam nasze kawiarnie rosną jak grzyby po deszczu. W Polsce dzieje się to wolniej, głównie właśnie ze względu na mocną konkurencję. Ale warto podkreślić, że nasi główni rywale rozwijają się poprzez otwieranie lokali własnych, a nie – jak my – poprzez franczyzę.
Coffeshop Company oferuje kilka modeli współpracy. Różnią się one wielkością otwieranego lokalu, a tym samym kwotą inwestycji. Największym z nich jest kawiarnia w formacie lounge o powierzchni od 100 m2. Całkowita kwota inwestycji to mniej więcej 500 tys. zł. Franczyzobiorca musi mieć min. 30 proc. na pokrycie kosztów inwestycji. Reszta może pochodzić z kredytów czy leasingu.
Owszem, inwestycja jest duża, ale przy odpowiednim prowadzeniu lokalu można też liczyć na bardzo przyzwoite zyski – mówi Damian Jędrzejczyk. – Według naszych szacunków, całkowity miesięczny koszt prowadzenia takiej kawiarni to ok. 40 tys. zł. Zakładając, że będzie miała dzienne obroty na poziomie 2 tys. zł, zysk przed opodatkowaniem wynosi 22 tys. zł. A to wcale nie są maksymalne założenia. Dzienny obrót kawiarni może sięgnąć nawet 5-9 tys. zł.

Dla osób, które nie dysponują taka kwotą na inwestycję, franczyzodawca ma też inne propozycje współpracy. O wiele tańszym modelem jest mobile shop, czyli bar na kółkach, który można ustawić np. w przejściu podziemnym, na uczelni czy lotnisku. Koszt to ok. 100 tys. zł, wliczając opłatę licencyjną. Tańszym formatem jest też wyspa handlowa, na którą wystarczy już 6 m2 powierzchni. Kwota inwestycji to 300-400 euro za m2. W zależności od formatu, różne są też wysokości opłaty wstępnej. Zaczynają się od 3 tys. euro. Miesięczne opłaty franczyzowe to 2 proc. od obrotu.
Franczyzodawca pomaga w doborze lokalizacji, przygotowuje symulację kosztów inwestycyjnych, szacuje też stopę zwrotu. Franczyzobiorca dostaje projekt aranżacji kawiarni. Razem z personelem przechodzi szkolenia w centrum szkoleniowym w Austrii i w lokalach marki. Centrala zapewnia również wsparcie marketingowe. Franczyzobiorcy korzystają z centralnego zaopatrzenia.
Moda na kawiarnie coraz silniej dociera do nas z zachodu – uważa Damian Jędrzejczyk. – Stają się miejscem, które wybieramy już nie tylko wtedy, gdy chcemy sobie zrobić chwilę przerwy, umówić się na randkę czy zaprosić przyjaciółkę na kawę i pogaduchy. W kawiarniach załatwia się teraz interesy, omawia sprawy biznesowe, organizuje rozmowy kwalifikacyjne. I wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie się utrzymywał.

Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €