Mamuśka zwija franczyzę

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mamuśka The Cheesecake Shop do tej pory w Polsce równolegle rozwijała sieć cukierni franczyzowych i własnych. Franczyzobiorcy mogli otwierać albo lokale nastawione tylko na sprzedaż, albo połączone z kawiarnią. Ostatnio sieć liczyła blisko 20 punktów. Czemu franczyzodawca zdecydował o rezygnacji z franczyzy?
– Nasze punkty franczyzowe nie były prowadzone tak, jak życzył sobie właściciel marki – mówi Łukasz Banaszak ze spółki Tatuś, masterfranczyzobiorcy Mamuśka The Cheesecake Shop. – Na przykład produkty różniły się wyglądem w poszczególnych placówkach.
Franczyzodawca zdecydował, że odkupi od franczyzobiorców ich placówki i przekształci je w jednostki własne. W tej chwili ten proces już dobiega końca.
– Spośród siedmiu franczyzowych cukierni pozostała do wykupienia jeszcze tylko jedna – dodaje Łukasz Banaszak.
Punkty mają nadal funkcjonować w tych samych miejscach. Niewykluczone jednak – jak nas poinformowano – że firma zdecyduje się na zmianę logo.

Mamuśka Cheesecake Shop to jedna z najstarszych franczyz na naszym rynku. Firma ma swoje korzenie w Australii, gdzie w 1991 roku polscy imigranci, bracia Konopaccy, uruchomili sieć franczyzowych ciastkarni. W 1998 roku koncept trafił do Polski, gdzie masterfranczyzobiorcą została właśnie spółka Tatuś. Na polskim rynku marka borykała się m.in. z problemem nieuczciwej konkurencji (firma zarzucała jednemu z konkurentów skopiowanie pomysłu na biznes).
Oprócz Polski i rodzimej Australii (gdzie działa ponad 200 ciastkarni) koncept rozwija się też m.in. w Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii. Wszędzie poza Polską franczyza nadal będzie funkcjonować. Dlaczego u nas sie nie sprawdziła?

Trzeba umieć zarządzać

Podstawą franczyzy jest utrzymywanie w całej sieci tych samych standardów i zapewnienie tej samej jakości – i produktów, i usług. To na franczyzodawcy spoczywa obowiązek, by tego dopilnować. Owszem, zdarza się trafić na nieodpowiedniego franczyzobiorcę, ale trzeba mieć wyjątkowego pecha, by nagle wszyscy biorcy okazali się partaczami. Jak mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex, franczyzodawca kilku marek gastronomicznych (m.in. pizzerie Biesiadowo, kawiarnie Coffeeloffee, lodziarnie Mangatto) – wszystko jest kwestią odpowiedniego zarządzania.
– Niektóre sieci, najczęściej małe albo początkujące, szukają oszczędności, ograniczając dział kontroli. Ale to są niemądre oszczędności. Taka polityka nie pozwoli franczyzodawcy długo przetrwać – uważa Wojciech Goduński.
Jego zdaniem, w przypadku gastronomii jednym z gwarantów tego, że we wszystkich punktach sieci produkty będą tej samej jakości, jest centralne zaopatrzenie, które zapewnia wszystkim lokalom produkty tego samego rodzaju i jakości. Ale nie zapewni już np. że we franczyzowym lokalu do pizzy czy ciasta trafi dokładnie tyle danego produktu, ile jest określone w podręczniku operacyjnym.
– Kontrole, sprawdzające utrzymywanie standardów w lokalach, są niezbędne – podkreśla Wojciech Goduński. – My mamy kilkuosobowy dział kontroli, który cyklicznie sprawdza wszystkie lokale. Oprócz tego impulsem do kontroli są reklamacje, które docierają do nas od klientów. Nie lekceważymy ich, bo to ważne sygnały. Są restauracje, do których nigdy nie mieliśmy zastrzeżeń. Ale są i takie, gdzie franczyzobiorcy próbują robić coś po swojemu, bo uważają, że wiedzą lepiej. Albo np. pizzermen ma własne pomysły na udoskonalanie pizzy. Po każdej kontroli sporządzany jest protokół. Nasi kontrolerzy są też szkoleniowcami, od razu na miejscu wskazują, co jest źle i jak można to naprawić. Staramy się nie stosować kar finansowych, dajemy czas i szansę na poprawę. Ale jeśli trzykrotnie stwierdzimy uchybienia, rozwiązujemy umowę z takim franczyzobiorcą. Niech wprowadza swoje pomysły, ale nie pod naszą marką.

Jasne zasady

Zdaniem Łukasza Jaremy, prezesa spółki Stara Pączkarnia (franczyzowe cukiernie wypiekające i sprzedające pączki), często franczyzodawcy popełniają błędy już na starcie.
– Jeśli jesteśmy przekonani o wartości naszego biznesu, mamy dopracowany koncept to wtedy weryfikacja biorców jest taka, jak powinna być: konkretnie omawiamy wszystkie warunki, nie idziemy na kompromisy – tłumaczy Łukasz Jarema. – Natomiast jeśli koncept jest niedopracowany, a licencjodawcy zależy na znalezieniu biorców za wszelką cenę, to zaczynają się problemy. Brak jest konkretnych wymagań i oczekiwań, pozostają niedomówienia, deklaracje w stylu dogadamy się, zbyt duże pole do swobodnej interpretacji. Franczyzobiorca działa więc z dużą swobodą. W którymś momencie jego poczynania są blokowane przez franczyzodawcę. Obie strony zaczynają mieć pretensje, i obie strony słusznie. Gastronomia to generalnie trudna branża, a prowadzenie sieci franczyzowej to dodatkowe wyzwanie. Nie każdy, kto jest dobrym gastronomem, jest też dobrym przedsiębiorcą.
Od franczyzobiorców Starej Pączkarni licencjodawca wymaga, by nie byli wyłącznie inwestorami, ale też osobiście angażowali się w prowadzenie biznesu.
– Sami muszą pracować w pączkarni, to nie może być dla nich tylko dodatkowe źródło dochodu – podkreśla Łukasz Jarema.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł