Franczyza bez podatku
Prezydent podpisał ustawę o podatku handlowym. Sieci franczyzowe go nie zapłacą.
Po wielu miesiącach niepewności poznaliśmy ostateczny kształt ustawy o podatku handlowym. 30 lipca podpisał ją prezydent, nowa danina zacznie obowiązywać od 1 września 2016 roku. Ustawa przewiduje dwie stawki podatkowe: 0,8 proc. od miesięcznych obrotów między 17 mln zł a 170 mln zł i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł. Jak pisaliśmy we wcześniejszych artykułach, przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów. Nie jest natomiast przewidziane opodatkowanie sprzedaży przez internet. Do kasy Skarbu Państwa z tytułu nowego podatku ma w tym roku wpłynąć 473 mln zł, a w przyszłym mniej więcej 1,9 mld zł. To znacznie mniej, niż kwota 3,5 mld zł, na której pozyskanie rząd liczył jeszcze w ubiegłym roku.
Franczyzie się upiekło
Co istotne z punktu widzenia dawców i biorców licencji, ustawodawca ostatecznie wycofał się z planów opodatkowania sieci franczyzowych. Ale nim tak się stało, projekt ustawy przeszedł długą drogę.
Dyskusja o podatku handlowym rozgorzała pod koniec 2015 roku, kiedy to rząd przedstawił swój pierwszy pomysł na kształt nowej daniny. Za kryterium podatkowe przyjęto powierzchnię lokalu, na której działa placówka handlowa. Podatek mieli zapłacić właściciele sklepów powyżej 250 m2. Pomysłodawcy jednak dali się przekonać, że takie rozwiązanie dalekie jest od realizacji celu politycznego, którym miała być ochrona małego polskiego handlu przed zagranicznymi koncernami. Wiele rodzimych sklepów działa bowiem na powierzchni przekraczającej wspomniany limit, toteż ich właściciele musieliby taki sam ciężar podatkowy, jak wiele dyskontów i supermarketów należących do zagraniczynch firm.
MInisterstwo Finansów zaproponowało więc kolejny projekt. Tym razem kryterium miała stanowić wysokość obrotów. Problem w tym, że w przypadku sieci handlowych (takich jak m.in. franczyzowe) podlegający opodatkowaniu przychód miał być liczony poprzez zsumowanie przychodów wszystkich uczestników. W takim wypadku podatek zapłaciłyby nawet małe sklepy działające na licencji franczyzodawcy, które w pojedynkę nigdy nie przekroczyłyby założonych progów. Przedsiębiorcy poczuli się zagrożeni i wyszli na ulice. Odpowiedzią na nową propozycję podatkową były liczne demonstracje i protesty organizacji branżowych, w tym również Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Ostatecznie rząd wycofał się z planów opodatkowania sieci, a z także wprowadzenia oddzielnej stawki opodatkowania w weekendy. Ustawa podpisana przez prezydenta traktuje każdy sklep jako oddzielny podmiot. Franczyzobiorcy mogą odetchnąć z ulgą - to znaczy ci, których roczne obroty nie przekraczają 204 mln zł.
Co na to Unia
Mimo że ustawa została już podpisana przez prezydenta, może jeszcze zostać podważona przez organy Unii Europejskiej. Według doniesień medialnych zagraniczne sieci handlowe już planują zaskarżenie podatku do Directorate-General for Competition, czyli europejskiego urzędu do spraw konkurencji. Najpierw jednak musi wejść w życie. Przedstawiciele zagranicznych sieci argumentują, że jako najwięksi gracze będą przez nowe prawo dyskryminowani i że projekt stanowi pogwałcenie prawa UE. Czy ich protest może przynieść skutek i znieść nowe obciążenia? Odpowiedź brzmi twierdząco, na co wskazują doświadczenia węgierskie. Tam podobne rozwiązanie zostało przez Unię zablokowane ze względu na występującą w podatku progresję – konstrukcja została uznana za niedozwoloną pomoc publiczną. A w polskim rozwiązaniu progi podatkowe również są obecne.
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


