Amerykańskie lody mają kłopoty

Dairy Queen, amerykańska sieć franczyzowa z lodami i fast foodem, zamknęła lokale w Polsce.
Polska była pierwszym europejskim krajem, do którego weszła wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych marka Dairy Queen. Stało się to we wrześniu ubiegłego roku. Masterfranczyzobiorcą marki na nasz kraj została spółka Sparrow 4, należąca do Bastion Venture Fund. Otworzyła trzy lokale, wszystkie w Warszawie: dwa w centrum handlowym Wola Park oraz jeden przy Nowym Świecie (dwa z lodami i jeden pod szyldem DQ Grill & Chilli z burgerami i kanapkami). W mediach branżowych przedstawiciele spółki zapowiadali, że w ciągu najbliższych lat planują uruchomić ponad 20 lokali. Miała też plany dalszej ekspansji.
– Dziś mamy spore wyzwania tu, w Polsce. Jak pójdzie nam dobrze, a jakiś region na południe czy na wschód od Polski nie zyska w międzyczasie własnego masterfranczyzobiorcy, to na pewno zastanowimy się nad możliwością wyjścia poza Polskę. Nie wykluczam, że możemy pokusić się o jakiś dodatkowy kraj – mówił w październiku ubiegłego roku serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Uryga, prezes Sparrow 4. Nie wykluczał też udzielania licencji w Polsce indywidualnym franczyzobiorcom.
Tymczasem wygląda na to, że z planów nic nie wyjdzie. Trzy działające dotychczas lokale Dairy Queen zostały zamknięte. Do polskiego masterfranczyzobiorcy, spółki Sparrow 4 nie sposób się dodzwonić. Jest zarejestrowana pod adresem krakowskim, ale na stronie internetowej Dairy Queen podaje też adres korespondencyjny w Warszawie i warszawski telefoniczny numer kontaktowy. Niestety nikt nie odbiera tego telefonu. Udało nam się natomiast dodzwonić pod numer podawany do kontaktu z Bastion Venture Fund. – To tylko numer kontaktowy. Jedyne co mogę zrobić, to przekazać dalej państwa prośbę o rozmowę – usłyszeliśmy w słuchawce. Nie powiodły się też nasze próby kontaktu mailowego z Bastion Venture Fund.
Dairy Queen na całym świecie ma około 6,5 tys. lokali, w blisko 20 krajach (zdecydowaną większość w USA). Jej flagowym inwestorem jest Warren Buffet. Czemu taki potentat nie utrzymał się na polskim rynku?
– Otwieraliśmy kawiarnię w Wola Parku w tym samym czasie, gdy otwierał się tam punkt Dairy Queen. Nasz lokal nadal działa i ma się dobrze – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. franczyzy w sieci Carte d'Or Cafe. – Przyczyn porażki może być wiele. Sukces zależy od właściwego wyboru franczyzobiorcy, ale też dobrego doboru miejsca w galerii, zatrudnienia dobrego personelu. Owszem, Dairy Queen to firma z ogromnym doświadczeniem, ale nie na polskim ani nawet europejskim rynku. Działa głównie w Ameryce. Może to zaważyło?
Artur Czoska przyznaje, że polski rynek lodowy należy do najmocniejszych w Europie.
– Mamy bardzo wiele marek w tej branży. Jednak nie powiedziałbym, że to rynek już całkowicie nasycony – uważa. – Dla tych, którzy oferują usługi i produkt na dobrym poziomie nadal jest miejsce.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej