Lody dadzą zarobić

Lody Bosko najpierw sprawdziły się na lokalnym rynku, teraz ruszają z franczyzą. Jak poradzą sobie z konkurencją?
Lody Bosko wystartowały w Lublinie rok temu, w maju. Lodziarnia, usytuowana w śródmieściu, serwuje naturalnie robione lody, desery, gofry, kawę, świeże soki.
– Ale ponad 90 proc. naszej sprzedaży stanowią właśnie lody – mówi Piotr Głazowski, menadżer ds. rozwoju marki Lody Bosko. – Już w pierwszym sezonie kolejki w lokalu były takie, że musieliśmy zatrudnić dodatkowych pracowników. Przez zimę, jako jedyna lodziarnia w okolicy, byliśmy otwarci, choć w tym okresie bardziej działaliśmy jako kawiarnia. A od wiosny tego roku kolejki po lody znów zaczęły się ustawiać. Liczba klientów była tak duża, że zatrudnienie zwiększyliśmy trzykrotnie, w porównaniu z poprzednim sezonem.
Lokal i produkcja
W tej sytuacji przedstawiciele firmy pomyśleli o ekspansji na inne polskie miasta i postanowili rozwijać się poprzez franczyzę. W tej chwili szukają franczyzobiorców, którzy chcieliby otworzyć lokal w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) lub w miejscowościach turystycznych. Pożądane lokalizacje to centra miast, rynki, deptaki. Optymalna wielkość pomieszczeń to 100 m2 – wtedy można produkować lody na miejscu. Jeśli lokal jest mniejszy, trzeba będzie pomyśleć o dodatkowym lokalu, w którym ulokuje się produkcję. Całkowita kwota potrzebna na inwestycję to – według wyliczeń franczyzodawcy – od 280 do 380 tys. zł. Remont i adaptacja, w zależności od wielkości lokalu, pochłonie od 170 do 150 tys. zł. Komplet sprzętu (maszyny do produkcji lodów, witryna, szafa chłodnicza, sprzęt agd) kosztuje 130-150 tys. zł (można skorzystać z leasingu). Do tego należy doliczyć 30 tys. zł na pierwsze zatowarowanie i 50 tys. zł na opłatę licencyjną. W zamian franczyzobiorca pomoże m.in. wybrać odpowiednią lokalizację, przygotuje projekt technologiczny lokalu, symulację przychodów, doradzi w doborze personelu. Ekipa z ramienia licencjodawcy pomoże na miejscu w przygotowaniach do otwarcia. Franczyzobiorca i jego pracownicy przejdą szkolenia z obsługi maszyn, produkcji lodów, obsługi klienta.
– Dołączamy też bardzo obszerny podręcznik operacyjny, z dokładnym opisem wszelkich procedur. Staraliśmy się zawrzeć tam szczegółowe odpowiedzi na wszelkie pytania, opis wszelkich możliwych sytuacji i problemów do rozwiązania – dodaje Piotr Głazowski.
Franczyzodawca wskazuje dostawców sprzętu oraz produktów, z których usług będą franczyzobiorcy.
Szybki start
W pierwszym roku działalności franczyzobiorca nie musi płacić opłaty marketingowej. Opłata franczyzowa liczona jest w procentach od obrotu.
– Jej wysokość będziemy ustalać indywidualnie, w zależności od potencjału konkretnego miejsca – tłumaczy Piotr Głazowski.
Czy lubelski koncept przyjmie się na rynku? Polska branża „lodowa” jest dość mocna. Franczyzobiorcy mogą wybierać zarówno wśród sieci serwujących popularne w ostatnich latach „świderki” (np. Lody Bonano, Lodolandia), jak i wśród konceptów oferujących lody produkowane rzemieślniczo (np. U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych) oraz lodziarnio-kawiarni (np. carte d'Or Cafe).
– Mamy bardzo dobrze dopracowany koncept, oferujemy franczyzobiorcom właściwie zautomatyzowany biznes. Opracowaliśmy szczegółowo wszelkie procedury, schematy, w każdym aspekcie działania firmy. To pozwala na szybkie rozkręcenie działalności – zapewnia Piotr Gałęzowski. – Nasza lubelska lodziarnia zapracowała na zwrot kosztów inwestycji po jednym sezonie, trwającym od początku maja do końca września. To też o czymś świadczy.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej