Pośrednik jak detektyw
Transakcja na rynku nieruchomości to skomplikowany proces, a pośrednik musi mieć szeroką wiedzę – twierdzi Barbara Wiwatowska, franczyzobiorczyni Aspect Nieruchomości.
Rzadko kiedy zdarza się, by przechodząc na swoje franczyzobiorca znał biznes franczyzodawcy tak dobrze, jak Barbara Wiwatowska znała markę Aspect Nieruchomości. Zanim bowiem objęła w zarządzanie oddział w Rybniku, przez sześć pracowała w nim jako agent.
– Po powrocie z urlopu macierzyńskiego otrzymałam propozycję przejęcia placówki. Postanowiłam zorganizować ją praktycznie od nowa – wspomina Barbara Wiwatowska.
Pod jej nieobecność biuro straciło kilku pracowników i choć cały czas obsługiwało klientów, wymagało powiewu nowej siły menedżerskiej. Franczyzobiorczyni zaczęła od mocnego uderzenia – przeniosła siedzibę z dotychczasowej lokalizacji w pobliżu centrum Rybnika na obrzeże miasta. Ta operacja wymagała funduszy (łącznie 25 tys. zł), które udało się pozyskać w drodze dofinansowania z Urzędu Pracy. Kapitał przydał się też na cele marketingowe – w tym zakresie nowa właścicielka rybnickiego oddziału postawiła na reklamy na billboardach.
– Wraz z nowym pracownikiem zabrałam się do pracy. Przypomniałam się dawnym klientom, że wracam na rynek. Nie ukrywam, że powrót był o tyle łatwiejszy, że miałam do dyspozycji bazę ofert, jeszcze z poprzedniego okresu działalności oddziału. Dzięki temu już w pierwszym miesiącu udało mi się zamknąć pierwszą transakcję – wspomina Barbara Wiwatowska, podkreślając jednocześnie, że debiutujący franczyzobiorca musi czekać na taki sukces zwykle mniej wiecej trzy miesiące.
Zdaniem franczyzobiorczyni na sukces w branży nieruchomości składa się wiele czynników. Przede wszystkim należy ograniczać koszty prowadzenia działalności.
– Do otwarcia biura wystarczy już lokal o powierzchni 20 m2. Jeśli uda nam się zamknąć koszty najmu i podstawę wynagrodzenia pracownika w 3 tys. zł, to przy 2-3 transakcjach w miesiącu będziemy w stanie wyjść na plus – mówi.
W tym biznesie sprawdzą się osoby, które lubią rozmawiać i wzbudzają zaufanie. O ile jednak umiejętności interpersonalne pozwalają zjednywać sobie klientów i skutecznie sprzedawać, o tyle działalność pośrednika wymaga też wiedzy z zakresu prawa i administracji.
– Transakcja na rynku nieruchomości to skomplikowany proces, którego nie można w żaden sposób porównać z transakcjami w innych branżach. Często zdarza się, że na drodze do sprzedaży stają kwestie spadkowe, współwłasność czy inne zapisy w księgach wieczystych – tłumaczy Wiwatowska.
W takich wypadkach pośrednik musi wykonać pracę detektywa – odnaleźć dokumenty, dotrzeć do notariusza, geodety... Czasem tylko w ten sposób można usunąć wszystkie problemy związane z transakcją, a jak podkreśla franczyzobiorczyni Aspect, tego właśnie oczekują od pośredników klienci. I dlatego właśnie łatwiej prowadzić biuro nieruchomości, jeśli współpracuje się z franczyzodawcą.
– Franczyza daje wiele korzyści jak współpraca pomiędzy biurami, wymiana ofert, klientów indywidualnych i biznesowych. Otrzymujemy umowy pośrednictwa zgodne z najnowszym orzecznictwem sądowym i obowiązującymi przepisami prawa, jak też korzystamy ze sprawdzonych, bezpiecznych standardów obiegu dokumentów. To ważne ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych – wylicza Barbara Wiwatowska. – No i oczywiście cenny jest fakt, że w każdej chwili możemy zasięgnąć porady franczyzobiorcy. Mimo że mam wieloletnie doświadczenie na tym rynku, to mi również czasem zdarzają się transakcje, przy których mam wątpliwości natury prawnej. Wtedy wiem, że mogę liczyć na pomoc z centrali.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży nieruchomości
Express House Real Estate
Biura nieruchomości
Freedom Nieruchomości
Biura nieruchomości
Greathouse
Biura nieruchomości
Grupa WGN
Biura nieruchomości
Metrohouse
Biura nieruchomości
Nova House
Sprzedaż i budowa domów pasywnych
Północ Nieruchomości
Biura nieruchomości
Re/Max Polska
Biura nieruchomości
Sempre Nieruchomości
Biura nieruchomości
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


