Array ( [article] => Array ( [pid] => 42375 [country] => pl [article_id] => 9916 [article_date] => 2016-09-14 [articletype_id] => 1 [article_title] => Zyski na oku [article_intro] => Marże osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Przychody można zwiększyć, wprowadzając do oferty badanie wzroku. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 15 [img_photo_description] => Roczna opłata licencyjna w sieci Optiland wynosi 2 tys. zł. [secret] => scrtk407d0799d23d7d26d44c08b4794b6e18 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => apteki i art. zdrowotne [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => zyski-oku [article_title_striped] => Zyski na oku [dir] => article [article_text_photo] =>

Marka Optiland obecna jest na rynku od 2006 roku. Pod jej szyldem działa dziewięć sklepów. Cztery z nich  działają w Krakowie i należą do właściciela firmy. Pozostałe pięć należy do franczyzobiorców z Warszawy, Łodzi (po dwie placówki) i Rzeszowa. Pierwszy punkt franczyzowy rozpoczął działalność przed pięcioma laty, ale franczyzodawca dopiero teraz zdecydowanie postawił na dynamiczny rozwój sieci.

Sklepy Optiland oferują soczewki kontaktowe, płyny pielęgnacyjne oraz akcesoria optyczne. Klienci mogą w nich również kupić okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Własny biznes pod szyldem Optiland można otworzyć na dwa sposoby – jako punkt oferujący wyłącznie sprzedaż soczewek lub jako sklep wzbogacony o ofertę typowego gabinetu okulistycznego. W pierwszym przypadku kwota potrzebna na rozruch firmy wyniesie 50-60 tys. zł.
Mniej więcej 95 proc. wspomnianych kwot trzeba przeznaczyć na zakup towaru, pozostałą część stanowią koszty aranżacji i wyposażenia lokalu – tłumaczy Jarosław Lichota. – Chcąc otworzyć sklep połączony z gabinetem okulistycznym trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 80 tys. zł. Inwestycja jest wyższa ze względu na konieczność zakupu specjalistycznego sprzętu.

Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania sklepem w sieci Optiland jest dbanie o utrzymanie bieżącej płynności finansowej. Franczyzobiorca powinien dysponować odpowiednim kapitałem obrotowym, by cały czas był w stanie uzupełniać magazyn sklepu.
Trzeba pamiętać, że jako sklepy stacjonarne rywalizujemy o klienta nie tylko ze stacjonarną konkurencją, ale też z internetem. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymaga zapewnienia wysokiej dostępności towaru w placówce. Ceny w naszym sklepie internetowym są takie same, jak w placówkach tradycyjnych. Klient musi mieć wszystko na miejscu i mieć pewność, że kupując w sklepie otrzyma produkt szybciej, niż zamawiając online. Oczywiście zdarzają się rzadkie zamówienia, które wymagają dłuższego czasu oczekiwania, jednak każdy sklep musi utrzymywać dobrze zatowarowany magazyn – mówi Jarosław Lichota.

Marże na sprzedaży osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Dodatkowe przychody można wygenerować oferując klientom badania wzroku – cena takiego badania to 59 zł. Ich wykonywanie wymaga jednak posiadania uprawnień optometrysty, czyli eksperta specjalizującego się w dobieraniu soczewek i okularów. Jednak, jak można przeczytać na stronach Ministerstwa Zdrowia, wykonywanie tego zawodu wymaga posiadania tytułu magistra na kierunku fizyka w zakresie optometrii lub uzupełnienia innych studiów magisterskich studiami podyplomowymi z optometrii (obejmującymi co najmniej 600 godzin kształcenia zawodowego).

Jak podkreśla Jarosław Lichota, franczyzobiorca powinien osobiście zaangażować się w prowadzenie sklepu. Najlepiej, by na początku samodzielnie zajmował się obsługą klientów. To pozwoli ograniczyć koszty. Warto też racjonalnie podejść do aranżacji lokalu – oczywiście podstawowe meble ekspozycyjne są potrzebne, jednak zamiast stawiać w tym zakresie na ekskluzywne rozwiązania, lepiej przesunąć środki w budżecie na marketing.
Trzeba być gotowym, że przez pierwsze pół roku działalności biznesu będziemy do niego dokładać. Po 12 miesiącach lokal powinien stać się w pełni rentowny. Wówczas można już oczekiwać przychodów na poziomie 30-40 tys. zł miesięcznie – szacuje Jarosław Lichota.

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>

Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /artykul/9916/zyski-oku/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => z kraju [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 30 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => kraju ) [images] => Array ( [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 79018 [country_item] => pl [description] => Roczna opłata licencyjna w sieci Optiland wynosi 2 tys. zł. [path] => 7d9/bbc/optiland.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 267 [itemserver_id] => 33243 ) ) [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 84714 [country_item] => pl [description] => Roczna opłata licencyjna w sieci Optiland wynosi 2 tys. zł. [path] => 966/723/optiland.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 33603 ) ) ) [og_image] => 7d9/bbc/optiland.jpg [article_date_formated] => 14.09.2016 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 79018 [country_item] => pl [description] => Roczna opłata licencyjna w sieci Optiland wynosi 2 tys. zł. [path] => 7d9/bbc/optiland.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 267 [itemserver_id] => 33243 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 79018 [country_item] => pl [description] => Roczna opłata licencyjna w sieci Optiland wynosi 2 tys. zł. [path] => 7d9/bbc/optiland.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 267 [itemserver_id] => 33243 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Apteka Codzienna [id] => 2301 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 16 [link] => /franczyza/2301/apteka-codzienna/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 207302 [country_item] => pl [description] => [path] => 8ac/9be/component_65.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 86 [itemserver_id] => 51413 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 207099 [country_item] => pl [description] => [path] => f1a/77c/2_apteka_codzienna_radom_front.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51393 ) [1] => Array ( [pid] => 207103 [country_item] => pl [description] => [path] => 840/4b1/6_apteka_codzienna_kielce_wojewodzka.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51397 ) [2] => Array ( [pid] => 207102 [country_item] => pl [description] => [path] => 585/a1b/5_apteka_codzienna_kielce_zytnia.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51396 ) [3] => Array ( [pid] => 207101 [country_item] => pl [description] => [path] => 0f8/e2c/4_apteka_codzienna_radomsko.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51395 ) [4] => Array ( [pid] => 207100 [country_item] => pl [description] => [path] => c5b/50e/3_apteka_codzienna_drive_radomsko.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51394 ) [5] => Array ( [pid] => 207104 [country_item] => pl [description] => [path] => d5f/65b/7_apteka_codzienna_jedrzejow.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51398 ) [6] => Array ( [pid] => 207105 [country_item] => pl [description] => [path] => 6ea/4d0/8_apteka_codzienna_kielce_orzeszkowej.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51399 ) [7] => Array ( [pid] => 207106 [country_item] => pl [description] => [path] => e14/5a0/9_apteka_codzienna_radom_paderewskiego.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51400 ) [8] => Array ( [pid] => 207107 [country_item] => pl [description] => [path] => 4d0/743/1_apteka_codzienna_radom.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1000 [itemserver_id] => 51401 ) ) ) ) [1] => Array ( [name] => Dobre Oko [id] => 2006 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 9 [link] => /franczyza/2006/dobre-oko/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 213916 [country_item] => pl [description] => [path] => 512/84e/dobre_oko_logo_v1_granat.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 354 [itemserver_id] => 53136 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 198419 [country_item] => pl [description] => [path] => b32/1ae/20221017_132644-01.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49208 ) [1] => Array ( [pid] => 198421 [country_item] => pl [description] => [path] => 85d/5df/20221017_132832-01.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1024 [itemserver_id] => 49210 ) [2] => Array ( [pid] => 198418 [country_item] => pl [description] => [path] => 483/c26/20221017_132758-01.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 664 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49207 ) [3] => Array ( [pid] => 198422 [country_item] => pl [description] => [path] => 1c2/be0/20221017_132808-01.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49211 ) [4] => Array ( [pid] => 198420 [country_item] => pl [description] => [path] => 105/763/20221017_132726-01.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49209 ) ) ) ) [2] => Array ( [name] => Kodano Optyk [id] => 2176 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 12 [link] => /franczyza/2176/kodano-optyk/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 184391 [country_item] => pl [description] => [path] => 1ba/988/kodano_optyk_logo_w_krzywych.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 79 [itemserver_id] => 45911 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 184383 [country_item] => pl [description] => [path] => 06c/244/krakowska.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45905 ) [1] => Array ( [pid] => 184388 [country_item] => pl [description] => [path] => 207/9e3/bronowice.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45910 ) [2] => Array ( [pid] => 184382 [country_item] => pl [description] => [path] => bf1/690/katowicka_megastore_2.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45904 ) [3] => Array ( [pid] => 184387 [country_item] => pl [description] => [path] => 7ff/291/targ_wek.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45909 ) [4] => Array ( [pid] => 184384 [country_item] => pl [description] => [path] => 9c6/364/manufaktura_d_.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 641 [img_height] => 427 [itemserver_id] => 45906 ) [5] => Array ( [pid] => 184385 [country_item] => pl [description] => [path] => e84/be2/radom.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45907 ) [6] => Array ( [pid] => 184386 [country_item] => pl [description] => [path] => ed5/2e4/solaris_opole.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45908 ) ) ) ) [3] => Array ( [name] => Salveo Medical Devices [id] => 1594 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 22 [link] => /franczyza/1594/salveo-medical-devices/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73358 [country_item] => pl [description] => [path] => 701/e54/salveo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 162 [itemserver_id] => 30851 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73325 [country_item] => pl [description] => [path] => 94e/174/salveo.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 224 [itemserver_id] => 30850 ) ) ) ) [4] => Array ( [name] => Sklepy Medyczne Zdrowie [id] => 885 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 23 [link] => /franczyza/885/sklepy-medyczne-zdrowie/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 69443 [country_item] => pl [description] => [path] => 9c2/902/sklepy-medyczne-zdrowie.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 440 [img_height] => 250 [itemserver_id] => 18892 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 172267 [country_item] => pl [description] => [path] => 8ba/a9a/20190808_063305.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 778 [itemserver_id] => 41410 ) [1] => Array ( [pid] => 172266 [country_item] => pl [description] => [path] => 08c/1a1/32_img1_img_0423.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 950 [img_height] => 712 [itemserver_id] => 41409 ) [2] => Array ( [pid] => 172265 [country_item] => pl [description] => [path] => 14e/6af/21_img1_img_20171212_1337288.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 950 [img_height] => 534 [itemserver_id] => 41408 ) [3] => Array ( [pid] => 172264 [country_item] => pl [description] => [path] => 4be/ad1/20_img1_img_20171207_0808407.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 637 [img_height] => 850 [itemserver_id] => 41407 ) [4] => Array ( [pid] => 172263 [country_item] => pl [description] => [path] => 9f5/dcb/19_img1_img_20171207_0808305.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 637 [img_height] => 850 [itemserver_id] => 41406 ) [5] => Array ( [pid] => 172262 [country_item] => pl [description] => [path] => 873/048/20190606_092837.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 41405 ) ) ) ) [5] => Array ( [name] => Veni Vidi [id] => 2323 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 9 [link] => /franczyza/2323/veni-vidi/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 212123 [country_item] => pl [description] => [path] => 5db/424/biale.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 165 [itemserver_id] => 52552 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 212107 [country_item] => pl [description] => [path] => 67b/c7f/img_7209.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52544 ) [1] => Array ( [pid] => 212112 [country_item] => pl [description] => [path] => 043/73c/img_7206.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52549 ) [2] => Array ( [pid] => 212111 [country_item] => pl [description] => [path] => 83a/219/img_7265.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52548 ) [3] => Array ( [pid] => 212110 [country_item] => pl [description] => [path] => 76e/71a/img_7263.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52547 ) [4] => Array ( [pid] => 212109 [country_item] => pl [description] => [path] => f89/8a0/img_7252.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52546 ) [5] => Array ( [pid] => 212108 [country_item] => pl [description] => [path] => 686/6e5/img_7241.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 320 [img_height] => 213 [itemserver_id] => 52545 ) ) ) ) [6] => Array ( [name] => VisionOptyk Bliżej Ciebie [id] => 969 [type] => 15 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 25 [link] => /franczyza/969/visionoptyk-blizej-ciebie/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 193778 [country_item] => pl [description] => [path] => 2e4/729/visionoptyk_logo_transparentne.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 143 [itemserver_id] => 48139 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 193784 [country_item] => pl [description] => [path] => f19/82a/01_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48145 ) [1] => Array ( [pid] => 193781 [country_item] => pl [description] => [path] => 98e/557/04_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48142 ) [2] => Array ( [pid] => 193782 [country_item] => pl [description] => [path] => f19/9b5/05_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48143 ) [3] => Array ( [pid] => 193780 [country_item] => pl [description] => [path] => 3a3/2e8/03_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48141 ) [4] => Array ( [pid] => 193783 [country_item] => pl [description] => [path] => 0a1/7b4/06_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48144 ) [5] => Array ( [pid] => 193779 [country_item] => pl [description] => [path] => e6f/7dc/02_visionoptyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1067 [itemserver_id] => 48140 ) ) ) ) ) )

Zyski na oku

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marka Optiland obecna jest na rynku od 2006 roku. Pod jej szyldem działa dziewięć sklepów. Cztery z nich  działają w Krakowie i należą do właściciela firmy. Pozostałe pięć należy do franczyzobiorców z Warszawy, Łodzi (po dwie placówki) i Rzeszowa. Pierwszy punkt franczyzowy rozpoczął działalność przed pięcioma laty, ale franczyzodawca dopiero teraz zdecydowanie postawił na dynamiczny rozwój sieci.

Sklepy Optiland oferują soczewki kontaktowe, płyny pielęgnacyjne oraz akcesoria optyczne. Klienci mogą w nich również kupić okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Własny biznes pod szyldem Optiland można otworzyć na dwa sposoby – jako punkt oferujący wyłącznie sprzedaż soczewek lub jako sklep wzbogacony o ofertę typowego gabinetu okulistycznego. W pierwszym przypadku kwota potrzebna na rozruch firmy wyniesie 50-60 tys. zł.
Mniej więcej 95 proc. wspomnianych kwot trzeba przeznaczyć na zakup towaru, pozostałą część stanowią koszty aranżacji i wyposażenia lokalu – tłumaczy Jarosław Lichota. – Chcąc otworzyć sklep połączony z gabinetem okulistycznym trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 80 tys. zł. Inwestycja jest wyższa ze względu na konieczność zakupu specjalistycznego sprzętu.

Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania sklepem w sieci Optiland jest dbanie o utrzymanie bieżącej płynności finansowej. Franczyzobiorca powinien dysponować odpowiednim kapitałem obrotowym, by cały czas był w stanie uzupełniać magazyn sklepu.
Trzeba pamiętać, że jako sklepy stacjonarne rywalizujemy o klienta nie tylko ze stacjonarną konkurencją, ale też z internetem. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymaga zapewnienia wysokiej dostępności towaru w placówce. Ceny w naszym sklepie internetowym są takie same, jak w placówkach tradycyjnych. Klient musi mieć wszystko na miejscu i mieć pewność, że kupując w sklepie otrzyma produkt szybciej, niż zamawiając online. Oczywiście zdarzają się rzadkie zamówienia, które wymagają dłuższego czasu oczekiwania, jednak każdy sklep musi utrzymywać dobrze zatowarowany magazyn – mówi Jarosław Lichota.

Marże na sprzedaży osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Dodatkowe przychody można wygenerować oferując klientom badania wzroku – cena takiego badania to 59 zł. Ich wykonywanie wymaga jednak posiadania uprawnień optometrysty, czyli eksperta specjalizującego się w dobieraniu soczewek i okularów. Jednak, jak można przeczytać na stronach Ministerstwa Zdrowia, wykonywanie tego zawodu wymaga posiadania tytułu magistra na kierunku fizyka w zakresie optometrii lub uzupełnienia innych studiów magisterskich studiami podyplomowymi z optometrii (obejmującymi co najmniej 600 godzin kształcenia zawodowego).

Jak podkreśla Jarosław Lichota, franczyzobiorca powinien osobiście zaangażować się w prowadzenie sklepu. Najlepiej, by na początku samodzielnie zajmował się obsługą klientów. To pozwoli ograniczyć koszty. Warto też racjonalnie podejść do aranżacji lokalu – oczywiście podstawowe meble ekspozycyjne są potrzebne, jednak zamiast stawiać w tym zakresie na ekskluzywne rozwiązania, lepiej przesunąć środki w budżecie na marketing.
Trzeba być gotowym, że przez pierwsze pół roku działalności biznesu będziemy do niego dokładać. Po 12 miesiącach lokal powinien stać się w pełni rentowny. Wówczas można już oczekiwać przychodów na poziomie 30-40 tys. zł miesięcznie – szacuje Jarosław Lichota.

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €