Firma z doświadczeniem
Doświadczonych firmy przybywa. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw 42 proc. stanowią te najstarsze, założone 20 lat temu.
Europejski Fundusz Leasingowy wziął pod lupę zależności między wiekiem firm, a ich kondycją i osiąganymi wynikami finansowymi. Ja wynika z raportu „Inwestycje w MŚP. Pod lupą” jedna czwarta spośród firm o rocznych obrotach do 1 mln zł to przedsiębiorstwa najmłodsze, działające na rynku do 5 lat. Jednocześnie w grupie biznesów o przychodach przewyższających 50 mln zł nie ma ani jednego, który działa na rynku krócej niż 6 lat.
– Niejednokrotnie podkreślaliśmy zróżnicowanie, z jakim mamy do czynienia w polskim sektorze MŚP. Bo z jednej strony tworzą go firmy jednoosobowe, które w dużej części zakładane są w celu optymalizacji podatkowej, a nie zwiększania skali biznesu. Na drugim krańcu są zaś podmioty zatrudniające ponad dwustu pracowników, działające na wielu rynkach lub prowadzące działalność eksportową i rosnące dynamicznie z roku na rok. Sektor MŚP jest też zróżnicowany biorąc pod uwagę staż działania firmy na rynku. Co więcej, z naszego badania wynika, że są zależności między wiekiem, a rocznym obrotem oraz liczbą zatrudnionych pracowników. Im starszy podmiot tym częściej ma większy roczny obrót i liczniejszą załogę. Z pewnością to efekt ostrożności oraz mniejszej skłonności do ryzyka wśród najmłodszych firm, które w początkowej fazie istnienia są nastawione w większej mierze na stabilność funkcjonowania – podkreśla Radosław Kuczyński, prezes EFL.
Najwięcej biznesowych „młodziaków” można znaleźć wśród mikrofirm zatrudniających do 9 osób – 38,5 proc. z nich otwarto w ciągu ostatnich 10 lat. Najwięcej „matuzalemów”, działających od ponad 20 lat, spotkać można wśród firm średnich, zatrudniających od 50 do 249 osób.
„Najmłodszymi” branżami są transport i komunikacja, gdzie aż połowa MŚP działa na polskim rynku krócej niż 10 lat. Drugie miejsce w rankingu najmłodszych zajmuje HoReCa (hotele-restaurace-caterin), w której 40 proc. firm posiada staż poniżej dekady. Trzecią zaś są usługi, w których co trzeci podmiot „nie ukończył” jeszcze 10 lat. Dla kontrastu warto zwrócić uwagę na branżę rolno-przetwórczą, w której co piąte przedsiębiorstwo powstało przed 1989 rokiem, a jedynie co czwarte w ciągu ostatniej dekady. Drugą „najstarszą” branżą jest produkcja, w której 33 proc. firm działa już ponad 20 lat.
– Firmy z większym stażem oraz bagażem doświadczeń wchodzą na coraz wyższy poziom obrotów i w związku z tym coraz chętniej ryzykują, m.in. w zakresie inwestycji. Po okresie stabilizacji i stopniowego wzrostu, zdobyte doświadczenie wykorzystują bardziej śmiało, bo mają apetyt na przejście do innej ligi. Już nie tylko działają, żeby dorównać konkurencji, ale szukają sposobu na zaoferowanie lepszego produktu i wygranie walki konkurencyjnej – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL.
A jak wygląda struktura wiekowa polskich sieci franczyzowych? Ten rynek również dojrzewa. Niezmiennie od 2011 roku w łącznej liczbie systemów wciąż zmniejsza się udział najnowszych konceptów – funkcjonujących do dwóch lat. Ich udział w rynku nieznacznie przekracza 20 proc. Już blisko co piąta sieć może pochwalić się natomiast ponad 10-letnią metryką, a blisko co czwarta mieści się w przedziale wiekowym 6-10 lat. Przeciętny wiek systemu franczyzowego wynosi natomiast 6 lat.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

