Dorota Cacek: We franczyzie nic za darmo

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pani wyniosła ducha przedsiębiorczości z domu. To raczej rzadkie zjawisko w życiorysach osób urodzonych w PRL…
Moi rodzice byli ludźmi o przedwojennych tradycjach. Ojciec był krawcem. Przez pewien czas zajmował się rzemiosłem, ale w latach 80. otworzył odzieżowy sklep ajencyjny. Państwowe firmy, walcząc o rentowność, udzielały licencji na prowadzenie takich placówek swoim pracownikom. W tamtym czasie problemem było nie sprzedać, tylko zdobyć towar. Gdy tylko towar się pojawiał, od razu ustawiała się kolejka. Ja byłam wtedy na studiach i pomagałam rodzicom, rozkładałam towar, sprzątałam. Pewnego razu jedna z klientek zwróciła mi uwagę, żebym lepiej wzięła się do nauki, zamiast stać za ladą. To było trzy tygodnie przed obroną mojej pracy magisterskiej… Zdecydowanie dzisiaj młodzi przedsiębiorcy mają łatwiej, mogą korzystać z książek i wiedzy innych przedsiębiorców. My się biznesu uczyliśmy na własnych błędach.

Nie tylko w rodzinnym biznesie, ale też w harcerstwie.
Kiedy miałam 19 lat, prowadziłam wraz z dwiema koleżankami obóz harcerski dla 60 osób. Musiałyśmy wszystko same zorganizować. Załatwić przydziały jedzenia, zrobić zakupy, rozstawić namioty, zbudować kuchnię. To wszystko w ciemnym lesie pod Augustowem, a jedyny mężczyzna, jaki z nami był, to kierowca ciężarówki, który woził nam zaopatrzenie. To była wielka szkoła przedsiębiorczości, w zasadzie takie szkolenie z zarządzania projektami. Wszystko było na naszej głowie – od jadłospisu na poszczególne dni po szczegółowy plan zajęć dla uczestników obozu.

I te doświadczenia przydały się później, gdy wraz z mężem otworzyli państwo sklep z zabawkami i ubraniami. Dość szybko zresztą pojawił się pomysł, żeby rozwijać biznes na zasadach franczyzy. Skąd taka koncepcja?
Rzeczywiście, wówczas franczyza była czymś zupełnie nowym na polskim rynku. Pojechałam na kurs biznesowy do Stanów Zjednoczonych i stamtąd przywiozłam grubą książkę o franczyzie. Przeczytałam ją od deski do deski i od razu wydawało mi się, że franczyza się w Polsce rozwinie. Tylko że to był początek lat 90. i było jeszcze za wcześnie, bo biznesów powstawało na pęczki i każdy myślał, że wszystko sam zrobi najlepiej. Był oczywiście McDonald’s, ale to inna półka finansowa. Nie było natomiast małych firm, które miałyby dopracowany przepis na prowadzenie firmy i przedsiębiorców, którzy chcieliby z niego korzystać.

Ale udało się znaleźć franczyzobiorców, którzy otwierali sklepy we współpracy z wami. Tak powstała sieć Dominet – najpierw koncept handlowy, który później przerodził się w bank.
Tak, ale współpraca polegała raczej na tym, że my byliśmy dostawcą towaru, a nie know-how. Ludzie oczekiwali nie instrukcji, jak robić biznes, tylko zależało im na źródłach zaopatrzenia. Dopiero w drugiej połowie lat 90. przedsiębiorcy zaczęli szukać czegoś więcej: wiedzy, jak aranżować lokal, jak eksponować produkty – wszystkiego tego, co dziś rozumiemy pod hasłem pakietu franczyzowego.

Krążą anegdoty o tym, że kiedy później trwały negocjacje sprzedaży Dominetu funduszowi Merrill Lynch, pani pełniła również funkcję tłumacza i nieco łagodziła to, co miał Amerykanom do powiedzenia pani mąż. Była rzeczywiście taka konieczność? Sylwester Cacek uchodzi za dość spokojną i przystępną osobę…
Wie pan, w biznesie zawsze są emocje, zwłaszcza przy okazji tak poważnych negocjacji. Poza tym istnieje coś takiego, jak strategia złego i dobrego policjanta, którą mniej lub bardziej świadomie stosowaliśmy. A jeszcze inna kwestia to język. Angielski, w porównaniu z polskim, jest znacznie bardziej dyplomatyczny, ułożony. Po polsku pewne rzeczy można powiedzieć wprost i nie mają one takiej wagi jak w angielskim. Natomiast najważniejsze, żeby na końcu negocjacji obie strony były zadowolone.

Pani mąż kilka lat temu kupił klub piłkarski Widzew. Czy pani też miewa biznesowe zachcianki?
Raczej nie. Zdecydowanie jest mi bliżej do takich branż, jak handel detaliczny czy gastronomia niż do bankowości, w której nie ma w zasadzie miejsca na kreatywność. A gastronomia to lifestyle, można zrealizować sporo ciekawych rzeczy. Nie szukam nowych dziedzin, bo tu jest co robić.

A na co ma pani największy wpływ, jeśli chodzi o Sfinksa?
Przede wszystkim na menu. Karty dań dla wszystkich naszych konceptów powstają pod moim kierunkiem. Nadzoruję również wszystko, co wiąże się z marketingiem, zarządzaniem pracownikami i szkoleniami czy współpracą z operatorami restauracji.

Polscy przedsiębiorcy to dobry materiał na franczyzobiorców? Chcą grać według cudzych reguł?
Mogę się wypowiadać na temat franczyzobiorców Sfinksa. Jeśli jest dobre know-how, odpowiednio opisany biznes, to nie powinno być problemów. Kłopoty pojawiają się wtedy, kiedy coś nie funkcjonuje tak, jakby tego oczekiwali franczyzobiorcy. Natomiast biznes gastronomiczny jest trudny, zarządzanie siecią franczyzową w tej branży wymaga szczególnej kontroli. W naszym przypadku zasady nadzoru są takie same dla wszystkich restauracji, niezależnie, czy są to lokale operatorskie, czy franczyzowe. Trzeba pamiętać, że kontakt z klientem to zawsze jest żywioł. Można mieć świetne menu, piękny wystrój, a wystarczy, że jeden kelner coś zrobi nie tak i już może być kłopot.

Kontrola jest kluczowa, jeśli chodzi o zarządzanie siecią franczyzową?
Kiedy jeszcze pracowałam jako nauczycielka, to ktoś mnie zapytał, jak sprawić, żeby uczniowie odrabiali lekcje. Z reguły jeśli uczniowie widzą, że nauczyciel nie sprawdza pracy domowej, to nie odrabiają. Z franczyzobiorcami jest podobnie. Jeśli zobaczą, że franczyzodawca kontroluje przestrzeganie reguł, które ustalił, to będą działać zgodnie z nimi.

Coś panią szczególnie drażni, jeśli chodzi o franczyzobiorców?
Drażni mnie, jeśli nie przykładają się do pracy! W ten sposób szkodzą zarówno sobie, jak i nam. Tak to zwykle bywa, że rację ma ten, kto jest na miejscu. A jeśli franczyzobiorca traktuje firmę jak bankomat i uważa, że biznes się sam kręci i nie trzeba go doglądać, to się bardzo myli.

Sfinks to firma rodzinna, która jak każde przedsięwzięcie o takim charakterze, prędzej czy później będzie musiała zmierzyć się z kwestią sukcesji. Czy zaplanowane zostało już przekazanie sterów firmy dzieciom?
Rozmawiamy o tym, ale dzieci nie są jeszcze na takim poziomie wiedzy i doświadczenia, by prowadzić samodzielnie biznes na większą skalę.

Ale zainteresowani są?
Powoli tak, a jeszcze 10 lat temu nie chcieli o tym słyszeć.

To przykre dla rodzica – przedsiębiorcy, który chciałby widzieć, jak jego biologiczne dzieci zajmują się tym biznesowym?
Na wszystko musi przyjść czas, dzieci też muszą do tego dojrzeć. Nasza córka próbowała swoich sił, otwierając sklep internetowy, chciała pokazać, że potrafi coś zrobić sama.

A co trzeba robić, żeby nie zwariować, gdy prowadzi się firmę rodzinną i sprawy zawodowe mieszają się z tymi domowymi?
My mieliśmy zawsze taką zasadę, żeby przy stole rodzinnym w czasie posiłków nigdy nie rozmawiać o pracy, nie roztrząsać problemów firmowych. To nie jest miejsce do załatwiania takich spraw, choć oczywiście o pewnych zasadach dotyczących biznesu się rozmawia. Myślę, że nasze dzieci je z domu wyniosły.

Rozmawiał Grzegorz Morawski

Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 7/2017 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł