Franczyza: biznes na pokolenia?

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Zmiana pokoleniowa wśród właścicieli polskich firm rodzinnych dzieje się na naszych oczach i przyjmuje ogromną skalę. Coraz więcej właścicieli firm świadomych tego, że proces sukcesji powinien być dobrze zaplanowany i poprowadzony, zgłasza się do nas po wsparcie. Podświadomie często czujemy, że to właśnie w procesie sukcesyjnym jak w soczewce skupią się wszystkie nierozwiązane wcześniej problemy rodziny i biznesu. Dlatego to trudny, a równocześnie nieuchronny proces. Wyzwanie sukcesji dotyczyć będzie również rynku franczyzowego. Jak podaje portal Franchising.pl, aż 8 na 10 firm to właśnie firmy rodzinne, a aż 74 tys. jednostek działa w oparciu o franczyzę. Przekazanie biznesu w ręce kolejnego pokolenia przetrwa nad Wisłą jakieś 30 proc. firm. Wydaje się mało? Weźmy pod uwagę to, że praktycznie w większości przypadków „nie ma komu przekazywać”. Instytut Biznesu Rodzinnego zbadał, że tylko 8 proc. deklaruje chęć przejęcia firmy po rodzicach, dlatego sytuacja rynkowa ich firm może być prawdziwie trudna.

Mimo niełatwego punktu wyjściowego mam wciąż narastający optymizm; w Polsce rośnie świadomość tego, że sukcesja to nie jest tylko przekazanie majątku, a interdyscyplinarny proces przekazania wiedzy, władzy, własności w oparciu o wspólne wartości rodzinne. Mamy w Polsce przykłady rodzinnych firm, które chcą działać wielopokoleniowo, a które działają w oparciu o franczyzę: Cukiernia Sowa, YES, VOX czy Dr Irena Eris, której właściciel będzie gościem V Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 19-20 marca.

Zmiana sukcesyjna w takich firmach jak Sowa czy VOX pokazuje, że dobrze przygotowana do sukcesji firma może po zmianie zarządzającego dalej świetnie się rozwijać, zwiększać rynkowe udziały i rozwijać swoją sieć franczyzową. Warto jednak przygotować swoją firmę, rodzinę, a przede wszystkim następcę do przejęcia sterów w firmie. Pomocne w tym może być przyjęcie logiki zawartej w modelu 4W. Jeśli chcesz znaleźć aktywnego zarządzającego firmą, to nie zaczynaj od przekazywania własności, to nie zdeterminuje do większego zaangażowania. Jeśli go nie ma, to prawdopodobnie nie będzie. Pierwsze W to WIEDZA – ora et labora! Drugie W to WŁADZA – dziel odpowiedzialność na sukcesorze „po kawałku”, zaczynaj od małych projektów, dawaj odpowiedzialność za budżety. Trzecie W to WŁASNOŚĆ – rozmawiaj o tym, jak widzisz docelowo strukturę udziałów, lepiej pokłócić się za życia i zdążyć pogodzić, niż jak dzieci odczytają testament. Czwarte W to WARTOŚCI – ustal wspólnie z sukcesorem co jest waszą najważniejszą misją, na czym chcecie opierać wspólną wizję rozwoju biznesu. Jak przejdziesz 4W, to piąte będzie już „gratisowe”. To WDZIĘCZNOŚĆ wzajemna, której codziennego doświadczania wszystkim firmom w procesie serdecznie życzę.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €