Kobiety to urodzeni liderzy
Ile kobiet w polskich przedsiębiorstwach znajduje się wśród wyższej kadry menedżerskiej? I jak ten wynik plasuje nas na tle innych krajów?
Polska znalazła się w czołówce państw pod względem liczby kobiet na kierowniczych stanowiskach. Zgodnie z raportem „Polski biznes silny kobietami” opartym na badaniu International Business Report prowadzonym przez Grant Thornton, kobiety stanowią 34 proc. wśród ogółu menedżerów w dużych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce. To wynik wyższy od średniej europejskiej i światowej.
– Polska dobrze wypada na tle innych krajów, plasując się w czołówce europejskiej i światowej pod względem udziału kobiet w kierowaniu w firmach. Średnia dla UE wyniosła jedynie 27 proc., a dla świata 24 proc. – czytamy w raporcie.
Według autorów badań, polskie firmy mogą być stawiane za wzór, jeśli chodzi o wskaźnik zatrudnienia kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach. W raporcie zaznaczono, że w Polsce tylko w 7 proc. firm odnotowano brak kobiet na stanowiskach kierowniczych.
– Wynik Polski jest tym bardziej imponujący, gdy spojrzymy na średnie dla UE i dla świata – kolejno 27 proc. i 25 proc. firm w tych grupach nie zatrudnia kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach. Również u naszych sąsiadów – na Litwie i w Niemczech – jedna trzecia przedsiębiorców nie powierzyła kobietom funkcji kierowniczych – informuje raport.
Jednak polskie firmy nie powinny osiadać na laurach. Jak pokazywały badania opublikowane w 2017 r., pomimo wysokiej liczby kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach, w firmach nadal brakuje kobiet na stanowiskach najwyższych. Jedynie tylko w 8 porc. przypadków prezesem zarządu jest kobieta.
– Choć nadal większość najwyższych stanowisk w polskich firmach zajmują mężczyźni, a nie kobiety, to na tle świata i tak polski biznes wydaje się mocno sfeminizowany. Możemy być pod tym względem stawiani za wzór dla innych krajów. Kobieta na stanowisku menedżerskim to właściwie norma, tymczasem w Japonii – raczej rzadkość – zwraca uwagę Katarzyna Nowaczyk, dyrektorka ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton.
Inne badania przeprowadzone na zlecenie Harvard Bussines Review Poland, dowodzą, że kobiety są bardziej doceniane w roli lidera przez współpracowników niż mężczyźni. Uczestnicy badania zostali zapytani o to, jak lider radzi sobie z podejmowaniem inicjatywy, szkoleniem innych, inspirowaniem i motywowaniem, dążeniem do realizacji wyników oraz podnoszeniem własnych kwalifikacji. W dwóch obszarach panie uzyskały największą przewagę – podejmowanie inicjatywy i dążenie do realizacji wyników.
– Istnieją obszary, w których kobiety miały przewagę, jednak wcale nie są one związane z tradycyjnym pojmowaniem kobiecych zalet. W rzeczywistości na każdym poziomie kompetencje przywódcze kobiet – opiniowane przez współpracowników, szefów i osoby bezpośrednio im podległe oraz innych pracowników – oceniane były wyżej niż kompetencje mężczyzn – opisują Jack Zenger, Joseph Folkman z Harvard Bussines Review.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

