Branża beauty w czasach zarazy
Skutki epidemii koronawirusa z pewnością będą dotkliwe dla branży beauty. Jak sobie radzą z nią franczyzodawcy?
Oszacowanie gospodarczych skutków epidemii nowego wirusa jest trudne ze względu na zmienność sytuacji. Nie można przewidzieć, jaki obszar obejmie, ani kiedy się zakończy. Zdaniem analityków Credit Agricole Bank Polska w 2020 roku zmniejszy się w kraju konsumpcja, spadną inwestycje i eksport. Pogorszy się również sytuacja na rynku pracy i zmniejszy dynamika wzrostu wynagrodzeń. A co w tej sytuacji z szeroko rozumianą branżą beauty? Cóż.. i tu nastroje są niewesołe, choć franczyzodawcy starają się ze spokojem podejść do panującej sytuacji.
– Sytuacja nie jest łatwa, ale myślę, że przetrwają najsilniejsi. Wykonujemy naszą pracę trzy razy bardziej. W obecnej sytuacji ogromny nacisk kładziemy na działania marketingowe. Nie wszystkie placówki są zamknięte. Staramy się uspokoić naszych franczyzobiorców. Jesteśmy w ciągłym kontakcie. Organizujemy telekonferencje z naszymi partnerami. Staramy się wymyślać ciekawe kampanie, by tę sytuację przetrwać – mówi Natalia Janiak, specjalista ds. marketingu Studio Figura.
Chętnych nie brakuje
Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk, właścicielka Perfect Look Clinic zaznacza, że mimo sytuacji wcale nie maleje zainteresowanie związane z założeniem własnego biznesu.
– Dobra wiadomość jest taka, że zapytania o wejście we współpracę franczyzową nadal spływają. Ludzie mają teraz więcej czasu, by myśleć o własnym biznesie. Nie prowadzimy teraz żadnych spotkań, wszyscy czekamy aż sytuacja się uspokoi. Naszych klientów staramy się przekonać do zakupów on-line. Koncentrujemy się głównie na działaniach marketingowych – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk.
Środki ostrożności
Na pytanie jakie prawa ma pracownik w branży beauty, który nie może świadczyć pracy w trybie zdalnym, prof. Monika Gładoch, kierownik Katedry Prawa Pracy Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, odpowiada:
– O tym, kiedy można pracować i jakie są kwestie w zakresie BHP, decyduje pracodawca. Pracownik bardzo ryzykuje. Jest taki przepis, że można się powstrzymać od pracy, jeżeli ona zagraża życiu mojemu lub moich współpracowników. Możemy się też oddalić z miejsca pracy, ale tu jest duże ryzyko. Wtedy pracownik naraża się na zarzut nieświadczenia pracy, a to może doprowadzić w konsekwencji do nałożenia kary porządkowej, a nawet zwolnienia z pracy. Kilka dni temu weszła w życie specustawa, która pomaga, także pracodawcom, zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa. Wprowadza ona między innymi możliwość pracy zdalnej. Natomiast zawsze powstają pytania dotyczące RODO, czy można udzielać informacji, czy nie. Tu mamy na szali dwie wartości – życie i zdrowie i naszą prywatność. Oceńmy, co jest dla nas ważniejsze – mówi prof. Monika Gładoch, w programie „Koronawirus. Raport” w TVN24.
Michał Dworniczuk, zarządzający marką Depilacja.pl w Polsce, podkreśla, że od strony biznesowej marka Depilacja.pl, działa tak samo jak wcześniej.
– Nie ukrywamy, że liczymy na informację do rządu czy my przedsiębiorcy będziemy mogli liczyć na jakąś pomoc z ich strony. Na ten moment działamy z własnych środków. Nie wszystkie gabinety są zamknięte, ale ze względu na wyjątkowo sytuację przeprowadzamy o 80 proc. mniej zabiegów. Jest to jak najbardziej zrozumiałe. Przed każdą wizytą obowiązuje weryfikacja wstępna. Nasz kosmetolog pyta pacjenta o to jak się czuje, czy miał jakikolwiek kontakt z kimś, kto wrócił z zagranicy itp. Do obowiązującej sytuacji podchodzimy z rozwagą. Jeśli jakiś kosmetolog zrezygnował na ten czas z pracy, jest to decyzja jak najbardziej zrozumiała – mówi Michał Dworniczuk.
Branża beauty w Polsce:
- W Polsce funkcjonuje ponad 100.000 gabinetów kosmetycznych;
- Statystycznie w zależności od miasta na jeden gabinet przypada około 500-1000 osób;
- Średnie wydatki w gabinecie to około 80-100 zł;
- Ogólna wartość rynku usług kosmetycznych w Polsce szacowana jest obecnie na 1,4 mld zł;
- Średni przychód dla jednego salonu kosmetycznego wynosi 81 632 zł w ciągu roku.
Źródło: gabi.net.pl
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży beauty i fitness
Body Evolution
Studia modelowania sylwetki
Depilacja.pl
Salony depilacji laserowej
DepilConcept
Salony depilacji laserowej
EMS FitFactory
Studia treningu EMS
Estetic Point
Kliniki medycyny estetycznej
F45 Training
Kluby fitness/siłownie
Fit+
Kluby fitness/siłownie
Fituro
Kluby fitness/siłownie
Gentlemen Barber Shop
Salony barberskie
Haircut Express
Salony fryzjerskie
In.Time
Studia treningu EMS
Jasmine Oriental Massage & Spa
Salony masażu orientalnego
Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Nano Gym
Kluby fitness/siłownie
Orient Massage & Thai Organic
Salony masażu orientalnego
Paradise Studio Solarium
Solaria
Perfect Look Clinic
Salony kosmetyczne
PILAT3S
Studia pilates
Platinum Active EMS
Studia treningu EMS
Studio Figura
Studia modelowania sylwetki
Studio Synergy
Studia treningu EMS
Świat Podologii
Centra podologiczne
Thai Bali Spa
Salony masażu tajskiego
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Xtreme KiDS
Sale zabaw dla dzieci
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


