Franczyza z Pascalem Brodnickim

Podział ról
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mieliśmy okazję rozmawiać już kilkakrotnie. Ostatnio, gdy rozkręcał pan kanał Tuba Smaków na YouTubie. Czy udało się panu odnieść sukces w internecie?

Pascal Brodnicki: Obecnie jesteśmy największą platformą kulinarną na polskim YT, mamy aktywne siedem kanałów. Chcemy w tym roku jeszcze otworzyć kolejne. Bardzo cieszę się, że pięć lat temu podjąłem decyzję o uruchomieniu Tuby Smaku. Obecnie to dochodowy biznes, ale wymagało to bardzo dużo konsekwencji i inwestycji, należy na ten biznes patrzeć w perspektywie długofalowej.

Pytałam pana kiedyś, czy zamierza otworzyć własną restaurację. Zapewniał pan, że to nastąpi i miał nawet na nią pomysł. Miała to być knajpa bez menu, goście mieli być pozbawieni możliwości wyboru dań, ale w zamian zyskaliby gwarancję ich superświeżości. Zdaje się, że ten pomysł ewoluował.

Pascal Brodnicki: Wiele osób pytało mnie od lat, kiedy otworzę własną restaurację. Tak naprawdę od dłuższego czasu czułem, że nie chciałbym otwierać pojedynczej restauracji. Restauracja autorska to kusząca perspektywa, natomiast ja chciałem, żeby moja restauracja mogła dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dlatego nie chciałem otwierać luksusowego miejsca z niewielkim gronem bywalców. Jedyny sposób, aby zrealizować ten cel, to otworzyć sieć. Czekałem jednak na odpowiedni moment oraz odpowiednich wspólników. Dziś wreszcie nadszedł ten dzień!

Zawarł pan umowę inwestycyjną z grupą kapitałową Food & Friends Polska i zamierza rozwijać sieć restauracji. Czym będą one wyróżniać się spośród konkurencji?

Pascal Brodnicki: Jako szef kuchni w mediach – telewizji oraz na moich kanałach YouTube – od wielu lat promuję „światową kuchnię domową”. Inspiracje, pomysły, przepisy zbierałem przez całe życie. Wychowałem się w multikulturalnym domu. Ojciec był Polakiem, mama Francuzką z włoskim pochodzeniem, a babcia miała korzenie hiszpańskie. Jedzenie było bardzo ważne, nauczono mnie, że wspólnym posiłkiem wyrażamy szacunek. W młodym wieku postanowiłem zostać kucharzem. Kiedy po kilku latach pracy nasyciłem się już kuchnią francuską, odkryłem świat smaków Azji i zacząłem pracować w restauracjach azjatyckich. Później, już dzięki pracy z telewizją, miałem okazję zjeździć świat w poszukiwaniu nowych smaków, przepisów, zwyczajów związanych z kuchnią. Nauczyło mnie to pokory, a także cały czas mocno motywowało do nieustającej nauki. To wszystko złożyło się na moją filozofię jedzenia i gotowania, którą będę teraz opowiadał w przestrzeni stworzonej przez Pascal Franchise.

W restauracjach naszej sieci klienci odnajdą różnorodność smaków, menu będzie zróżnicowane. Będzie sporo festiwali sezonowych i tematycznych i innych atrakcji. Naszym celem jest zapewnić powszechną dostępność i szeroką, zdywersyfikowaną dystrybucję, na miejscu, na wynos, w dostawie. Uważam, że połączenie wszystkich powyższych będzie bardzo mocnym wyróżnikiem naszej sieci na rynku.
Marek Rogala: Nasza sieć gastronomiczna będzie się wyróżniać dzięki połączeniu trzech elementów: Pascala i jego filozofii jedzenia convenient food oraz „światowej kuchni domowej”, opowiedzianej w komunikacji oraz poprzez dania i produkty, franczyzy opartej na ponadprzeciętnym wsparciu partnera franczyzowego, oraz skalowalnej infrastruktury organizacji opartej na systemach zarządzania i systemach operacyjnych wspieranych technologią. Pascal stworzy koncept oraz ofertę, która będzie mocnym wyróżnikiem, a wspólnie stworzymy zdywersyfikowaną sieć dystrybucji. Dzięki czemu nasze jedzenie będzie wygodne, interesujące i dostępne.

Mówiły jaskółki, że nie dobre są spółki. Jak podzieliliście się obowiązkami, żeby uniknąć w przyszłości kłopotów?

Pascal Brodnicki: W Pascal Franchise będę pełnił funkcję Executive Chefa oraz będę odpowiedzialny za tworzenie konceptu gastronomicznego. Mogę się w pełni skupić na tym obszarze, ponieważ moi wspólnicy, założyciele grupy kapitałowej Food & Friends Polska, przez 11 lat działali w branży, budując własną sieć fast casual. Zajmą się strategiczną i operacyjną częścią przedsięwzięcia.
Marek Rogala: Dokładnie tak. W Pascal Franchise obejmuję rolę CEO, czyli dyrektora zarządzającego. Jestem odpowiedzialny za całość przedsięwzięcia, stworzenie strategii i realizację jej założeń. Jan, mój brat i współzałożyciel naszej grupy kapitałowej, przez ostatnią dekadę skupiał się na budowaniu skalowalnej infrastruktury naszej organizacji. Pełni funkcję COO, czyli dyrektora operacyjnego.

Zdecydowaliście się uruchomić trzy koncepty: Pascal Today – szybkie jedzenie na wynos, Pascal House – format restauracji codziennej i Pascal Box – codzienne jedzenie w modelu subskrybcyjnym. Dlaczego uważacie, że akurat na te formaty warto postawić? Czym one będą się różnić od siebie?

Marek Rogala: Ten miks formatów pozwoli nam zapewnić powszechną dostępność wygodnego jedzenia na co dzień. Podstawowym i najważniejszym formatem, który będziemy skalować, jest Pascal Today – lekki punkt gastronomiczny samoobsługowy, jak to określamy „szybki takeaway”, o bardzo atrakcyjnej ekonomice jednostki i niskiej barierze wejścia. Metraż to ok. 70 m2. Będzie zlokalizowany po drodze i przy domu.
Pascal Box, wygodne jedzenie na co dzień w modelu subskrypcyjnym, pozwoli nam objąć dostawami jedzenie w formie codziennego cateringu obszar całego kraju.
Pascal House to restauracja, z której można korzystać przez cały dzień. Jest to większy format z szerszą ofertą, wymagający większego metrażu i nakładów inwestycyjnych na uruchomienie.

Czy wszystkie koncepty będą uruchamiane jednocześnie?

Marek Rogala: Nasz plan na najbliższy rok zakłada pozyskanie pierwszych pięciu partnerów franczyzowych, z którymi uruchomimy ich punkty Pascal Today. W tym roku wystartuje także Pascal Box. Natomiast Pascal House przedstawimy w latach 2022-2023.

Kto może zostać waszym franczyzobiorcą?

Pascal Brodnicki: Przede wszystkim zależy nam na tym, żeby do współpracy zaprosić osoby, z którymi wspólnie zbudujemy organizację opartą na wartościach. Zależy nam na ludziach, których przekonuje nasza filozofia biznesu. Chcemy, żeby były to osoby zaangażowane, z pasją do życia, do tego, co robią, przedsiębiorcze i ambitne. Nie wymagamy doświadczenia w gastronomii. Doświadczenie biznesowe czy menedżerskie będzie atutem, natomiast nie jest twardym wymogiem.

Do sieci można przystąpić poprzez nowe otwarcie lub rebranding istniejącego punktu. W tym pierwszym przypadku przede wszystkim zależy nam na osobach, które traktują przystąpienie do Pascal Franchise jako szansę na rozwój zawodowy. Program wsparcia pozwoli im uruchomić swój pierwszy punkt, a następnie rozwinąć się tak, aby docelowo ich biznes był multiunitowym przedsięwzięciem z trzema punktami.
W drugim przypadku zapraszamy restauratorów, dla których przystąpienie do Pascal Franchise jest szansą na rozwój ich biznesu, który w ostatnim zwłaszcza czasie był utrudniony. Pomożemy im z przystosowaniem ich punktu do standardów Pascal Franchise oraz udzielimy pełnego wsparcia i opieki.
Ponadto zapraszamy do rozmowy sieci retailowe, które są zainteresowane generowaniem wzrostów we współpracy z Pascal Franchise, np. sieci stacji paliw.

Na jakie korzyści może liczyć osoba, która zdecyduje się z wami współpracować?

Marek Rogala: Nasza filozofia działania zakłada ponadprzeciętne wsparcie dla partnera franczyzowego. Mówimy o modelu biznesowym w tzw. archetypie bliskości klienta franczyzowego. Warto podkreślić, że PASCAL Franchise to budowana od podstaw „franczyza 2.0”, czyli oparta na trzech filarach: strategia, edukacja, technologia. Know-how nie pozostaje w głowach założycieli, tylko jest transferowany na partnera franczyzowego poprzez strategiczny model edukacji.

O korzyściach opowiadamy w następujących kategoriach: stałe ponadprzeciętne wsparcie partnera, wygodny biznes, unikalny brand Pascala i wsparcie marketingowe, edukacja, systemowo ułożona organizacja, finanse.
Partnerom oferujemy ciągły, bieżący support w wymiarze strategicznym, operacyjnym, finansowym. W ramach swojej inwestycji otrzymają w pełni wyposażony lokal. Funkcjonowanie ułatwi im opieka menedżera od franczyzy oraz dostęp do sieci partnerów, w tym sieci serwisowej, dostęp do łańcucha zaopatrzenia zapewniającego 100 proc. potrzeb, zarządzanie punktem z poziomu wygodnego panelu.
Partnerzy wchodzą do programu edukacyjnego, który pozwoli im na stałe doskonalenie i rozwój. Edukowani będą w dwóch wymiarach: prowadzenia samej jednostki franczyzowej, oraz zdolności rozwijania biznesu i zarabiania.

Bardzo istotnym wyróżnikiem konceptu Pascal Franchise jest unikalny brand Pascala Brodnickiego! Pascal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kucharzy w Polsce. Od 30 lat jest zawodowym kucharzem i szefem kuchni, a od 20 lat jest obecny w mediach, gdzie osiągnął milionową oglądalność! Według raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl, Pascal jest przez co szóstą osobę uznawany za największy autorytet w sprawach kulinarnych. To będzie miało znaczące przełożenie na sprzedaż.

Partner franczyzowy korzysta z modelu zarabiania opartego na lekkim formacie o atrakcyjnej ekonomice jednostki i niskiej barierze wejścia, a dzięki korzystnemu finansowaniu inwestycji może uzyskać zwrot nakładów w okresie do 24 miesięcy. Przystępując do Pascal Franchise, partner staje się częścią systemowo ułożonej organizacji, która zapewnia wszystkie zasoby, wiedzę i wsparcie w prowadzeniu biznesu.

Gastronomia mocno odczuwa pandemię koronawirusa. Wielu restauratorów, nawet tych posiadających wiernych gości, zamyka swoje knajpy. Czy obawiacie się, że sytuacja na świecie przełoży się na mniejsze zainteresowanie waszymi konceptami przez potencjalnych franczyzobiorców?

Marek Rogala: Trwająca już ponad rok seria lockdownów, stale zmieniających się ram prowadzenia działalności, jest niewątpliwie bardzo trudnym momentem w branży gastronomicznej. Z tej perspektywy Pascal Today, szybki takeaway, nasz podstawowy format skalowania, funkcjonujący jako element zdywersyfikowanej sieci dystrybucji, z dwóch powodów jest dobrym konceptem na nowe czasy. Po pierwsze – i co najważniejsze – wpisuje się w trendy, w które wierzymy długofalowo, m.in. oczekiwanie wygody (convenience), wielokanałowość (omnichannel), wzrost znaczenia dostaw (delivery), popularność tzw. comfort food czy street food.

Po drugie, Pascal Today, jako format takeaway, działający na wynos, na miejscu i w dostawie, dzięki swojej elastyczności pozwoli na bezpieczniejszy i łatwiejszy start w gastronomii. Zwłaszcza zważywszy na bieżącą sytuację, w której nie wiadomo, czy i w jakim zakresie będzie można funkcjonować, a ramy działania zmieniają się w zasadzie z dnia na dzień.

Zamierzacie swoje koncepty rozwijać również poza granicami Polski?

Marek Rogala: Jak najbardziej! Już teraz mamy przygotowane zaplecze pod rozwój m.in. w Czechach. Jednym z naszych strategicznych priorytetów w perspektywie trzech lat jest stworzenie i potwierdzenie koncepcji masterfranczyzy oraz wyjście na Europę. W dalszej perspektywie przygotujemy powielenie łańcucha zaopatrzenia, co umożliwi nam dalszą ekspansję.

Prowadził pan z przyjacielem firmę zajmującą się montażem paneli fotowoltaicznych. Ale ostatecznie zrezygnował pan z tego biznesu, tłumacząc, że brakuje dotacji z Unii Europejskiej oraz ustawy, która byłaby korzystna dla energii odnawialnej w Polsce. Teraz sytuacja się zmieniła, a firm montujących panele fotowoltaiczne przybywa jak grzybów po deszczu. Może przedwcześnie pan zrezygnował z tego interesu?

Pascal Brodnicki: Wówczas wycofałem się z działalności operacyjnej i pozostałem w roli inwestora kapitałowego. Natomiast przedsięwzięcie świetnie rozwinął mój wspólnik. A dzisiaj w warunkach boomu na fotowoltaikę firma fantastycznie prosperuje. Jako inwestor obecny jestem w wielu przedsięwzięciach. Natomiast operacyjnie jestem zaangażowany w Pascal Franchise, które jest dla mnie realizacją planów uruchomienia własnej działalności gastronomicznej, oraz oczywiście w Tubę Smaku, kanale internetowym na platformie YouTube, który przez ostatni rok zanotował bardzo istotny wzrost. Perspektywy obydwu przedsięwzięć są bardzo obiecujące.

Rozmawiała Anna Smolińska

Wywiad pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł