Zrób biznes z Magdą Gessler

Magda Gessler
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pani nazwisko i twarz to dziś marka sama w sobie. Jakie to uczucie?

Czuję przede wszystkim wdzięczność do ludzi i losu. W pojedynkę nic bym nie zdziałała. Nawet największe umysły dochodziły do czegoś nie samotnie, ale wspólnie z innymi osobami. Mówię tu choćby o pomocy partnerskiej w związku. Bo często jest tak, że jedna osoba w związku osiąga spektakularny sukces, ale tylko dzięki temu, że druga tworzy ognisko domowe. To dwie wielkie role, które nie powinny być porównywane. A odnosząc się do mnie.. no cóż… Droga, którą przebyłam, nie była łatwa, ale było warto! 

Jaki wpływ na pani zawodowe sprawy ma powszechna rozpoznawalność – liczba klientów restauracji wzrosła? A może pani lokale zaczęły być bardziej krytycznie oceniane, poprzez pryzmat „pani, która się wymądrza” w „Kuchennych Rewolucjach”?

Bycie rozpoznawalnym ma dwie strony. Dobre to m.in. możliwość poznania i obcowania ze wspaniałymi ludźmi. Podróże, testowanie nowych smaków. Rozwój, nowe możliwości czy otrzymywanie wielkiej sympatii od ludzi, klientów. To dodaje skrzydeł i jakiegoś poczucia nieśmiertelności. Z drugiej strony, jestem ciągle na świeczniku, sprawdzana, kontrolowana. Osądzana, często niesprawiedliwie. Moją pracę traktuję misyjnie. Zwłaszcza „Kuchenne Rewolucje”, które otwierają mi oczy na wiele spraw. Uczą mnie zarówno pokory, jak i determinacji. Kiedy po raz kolejny odwiedzam ludzi, którzy widzą we mnie ostatnią deskę ratunku, odrzucam na bok wszystkie nieprzyjemności, hejt, wydumane nagłówki z gazet, które mnie spotkały. Zapominam o tym, bo moje życie to coś ważniejszego niż zastanawianie się, kto za mną nie przepada. Nauczyłam się dystansu i znam hierarchię wartości. To moja tarcza na wszelkie przeciwności stawiane mi po drodze.

Łatwo jest być restauratorem w Polsce? Jakie są zalety i wady polskiego rynku gastronomicznego?

Nie jest łatwo. Mogę powiedzieć więcej, to jeden z najtrudniejszych biznesów. Trzeba być nie tylko liczydłem, ale przede wszystkim wizjonerem, pasjonatem, psychologiem. Trzeba kochać ludzi. Widzieć długofalowo. Umieć rozmawiać. Przewidywać. Wyróżniać się. Umieć wykorzystywać produkty, nie marnować ich itd. 
Branża gastronomiczna pozostaje szczególnie rozwojowa. Na jej kondycję wpływa wiele czynników, m.in. panujące trendy, oczekiwania konsumenckie, koniunktura gospodarcza… Polacy są coraz bardziej świadomi swoich wyborów i to, co kiedyś było dla nich wyjątkowe, dziś może być już po prostu przeżytkiem. Trzeba iść za potrzebami klientów, ale też zachęcać ich do otwierania oczu na nowości. 

Były w pani życiu momenty, gdy powodzenie biznesu wisiało na włosku? Gdy trzeba było się zadłużyć, aby pokryć koszty funkcjonowania restauracji? 

Oczywiście! Jestem od lat mocno związana z biznesem, a to branża niepewna i pełna niespodzianek. Każda trudna sytuacja była dla mnie lekcją i dużo wniosła w moje życie. 

Jakie są podstawowe grzechy polskich restauratorów?

Wolałabym powiedzieć, jakie mają zalety, bo jest ich mnóstwo. Z wad na pewno mogę wymienić zbyt dużą pochopność w dążeniu do sukcesu. Nieprzemyślane kredyty, niepewne znajomości. Brak doświadczenia. Nieznajomość lokalnych produktów, kuchni, zwyczajów.

Wiele osób marzy o własnej kawiarni czy restauracji, ale niewiele zdaje sobie sprawę, że to bardzo ciężka praca. Jakich rad udzieliłaby pani osobom stawiającym pierwsze kroki w gastronomii? Jak wejść w ten biznes i nie zbankrutować po roku? 

Na pewno trzeba mierzyć siły na zamiary. Przekalkulować, co się bardziej opłaca. Czasem marzymy o wielkiej restauracji, jesteśmy gotowi zadłużyć się na miliony, nie sprawdzając, na co tak naprawdę w danym miejscu jest zapotrzebowanie. A czasem będzie to nie wielka restauracja, ale mała pizzeria albo dobry tapas bar z wyśmienitym winem. Trzeba się rozglądać, rozmawiać, analizować… Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze. 

Biznes gastronomiczny wymaga przede wszystkim doświadczenia i specjalistycznej wiedzy. Często się zdarza, że meksykańską restaurację otwiera osoba, która nigdy nie odwiedziła Meksyku. To dlatego połowa restauracji zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. 

Na polskim rynku bardziej opłaca się otworzyć restaurację premium czy raczej pizzerię albo fast food?

Na rynku jest miejsce dla wielu konceptów od lokalnej pizzerii po restaurację premium, ważne jest rozważne zdiagnozowanie lokalnych potrzeb, a do tego potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Prowadzi pani kilka restauracji, programy telewizyjne, a teraz jeszcze startuje z konceptem franczyzowym. Jak się pani udaje ogarniać wszystkie obowiązki?  

Może to wyda się mało poważne, ale ja po prostu kocham to, co robię. Nie podchodzę do mojej pracy jak do pracy (śmiech). Czuję się w pewien sposób uprzywilejowana. Oczywiście, prowadzenie tak dużej liczby biznesów wymaga ode mnie konsekwencji, zasad i porządku. Głównym jednak motorem są ludzie, z którymi pracuję. Ufam im. Dobry zespół to podstawa sukcesu. Bez dwóch zdań, inwestycja w wyjątkowych ludzi się opłaca. 

Bywa pani w swoich restauracjach regularnie, kierując się zasadą, że pańskie oko konia tuczy? Czy też oddała je pani w ręce zaufanych menedżerów?

Praca na planie „Kuchennych Rewolucji”, „MasterChefa” czy innych projektów zabiera mi masę czasu. I tak jak wspomniałam wcześniej, wyselekcjonowałam cudowny zespół, który na co dzień mnie wspiera w prowadzeniu moich restauracji. Codziennie jednak obowiązkowo jestem z każdym miejscem w kontakcie telefonicznym. Na bieżąco omawiam zadania, plany itd. Nigdy nic nie dzieje się poza mną. Czasem ustalam nawet najmniejsze szczegóły. Do swoich restauracji, np. „U Fukiera” na Rynku Starego Miasta w Warszawie, „Słodki Słony” na Mokotowskiej czy „Schroniska Smaków” w Bukowinie Tatrzańskiej, mam wyjątkowe uczucia. Są mi bliskie. A jak coś jest dla kogoś bliskie, to o to dba.

Jak to się stało, że pani – właścicielka restauracji premium – zdecydowała się na „lodowy” biznes? 

Tak naprawdę wróciłam do korzeni. Odtworzyłam recepturę mojej prababci, która spędziła we Włoszech, na Sardynii, całe swoje życie i tam stworzyła pyszne lody. Puszyste, naturalne, zdrowe, przepełnione soczystością owoców, słodyczą czekolady czy esencją prawdziwej wanilii. Tę wyjątkową recepturę na grunt polski przeniosła moja babcia Halina. To ona, w 1947 roku, otworzyła kawiarnię „Pionierka” w Słupsku. Odważna, bezkompromisowa, pokazała mi, że trzeba dążyć za marzeniami. Jako mała dziewczynka zakradałam się do jej cukierni. Do tych smaków dodałam kolejne, które poznawałam podczas swoich podróży, m.in. na Kubę. I tak powstały receptury lodów marki Ice Queen. Marka Ice Queen Magda Gessler powstała w 2019 roku, jednak bardzo szybko stała się ważnym graczem na rynku. 

A skąd decyzja o rozwijaniu konceptu poprzez franczyzę?  

Biznes w formie franczyzy gwarantuje dużo łatwiejszy start. Wiele drzwi już jest otwartych, szlaków przetartych. Można polegać na doświadczeniu, wiedzy czy renomie franczyzodawcy, który staje się dla licencjobiorców mentorem, pokazując, jak z sukcesem prowadzić biznes gastronomiczny. Oczywiście, aby ten sukces osiągnąć, potrzeba również własnego wysiłku i zrealizowania szeregu wytycznych, ale na pewno franczyza zapewnia większy komfort prowadzenia biznesu i zmniejsza ryzyko porażki. 

Koncept Ice Queen chce otwierać lodziarnie stacjonarne, food trucki, a może rozwijać się w jeszcze innej formie? 

Koncept Ice Queen Magda Gessler oferuje możliwość otwarcia własnej lodziarni pod szyldem naszej marki. Proponujemy różne formaty. Dajemy możliwość stworzenia własnej kawiarni, wynajęcia lub zakupu wyspy w centrum handlowego, przyczepy lub punktu sprzedaży mobilnej. 

To koncept tylko dla dużych miast? Czy mniejsze też mogą mieć u siebie lody sygnowane przez Magdę Gessler?

Myślę, że ta informacja zadowoli wszystkich zainteresowanych. Nie ma ograniczeń odnośnie wielkości, zarówno jeśli chodzi o miasta, jak i same lokale. Wszystkie propozycje rozpatrujemy indywidualnie. Najważniejsze jest stworzenie warunków do regularnej sprzedaży. Nasze lody można sprzedawać także w istniejącej już lokalnej cukierni, kawiarni czy restauracji. Nie lubię trzymać się sztywno zasad i wyznaczać sztucznych granic. Ice Queen zapewnia własną dystrybucję do wszystkich punktów sprzedaży. Lody są oparte na mojej recepturze. Stworzyłam ją i wiem, że to, co proponujemy, jest po prostu jedyne w swoim rodzaju. Poza tym kontrolujemy ich jakość. Lody są przygotowywane według najwyższych standardów. 

A wysokość inwestycji nie będzie barierą? 

Każdy musi ocenić warunki finansowe według swoich możliwości. Budżet uzależniony jest oczywiście od wyboru opcji współpracy. Kwoty zaczynają się już od 3,5 tys. zł netto. Jednorazowa opłata wstępna wynosi 1 tys. zł, a miesięczna opłata franczyzowa to 500 zł netto. Oczywiście, czas oczekiwania na zwrot z inwestycji jest ściśle powiązany z jej wysokością i wybranym formatem,  ale zapewniam, że koncept lodowy jest jedną z inwestycji w branży gastronomicznej o najszybszej stopie zwrotu.

Jakie wsparcie koncept zapewni swoim franczyzobiorcom?

Przede wszystkim wsparcie sprzedaży – moje wsparcie marketingowe, opakowania, stroje dla pracowników, materiały reklamowe. Sprawdzony system dostaw czy obsługi serwisowej. Wsparcie marketingowe to również między innymi atrakcyjne nagrody dla najbardziej aktywnych klientów, wydarzenia z moim udziałem w wybranych punktach. Oczywiście, zapewniamy też know-how, czyli wiedzę ułatwiającą założenie i prowadzenie lodziarni oraz produkty najwyższej jakości, które bronią się same. Oferując biznes na licencji, mamy świadomość, że powodzenie franczyzobiorców przekłada się też na nasz sukces. 

Marzy pani o zbudowaniu dużej sieci? 

W 2019 roku pod szyldem Ice Queen działało około 30 punktów. W roku 2020 planujemy ponad 50 otwarć, bo branża lodowa dynamicznie się rozwija.

Czy Magda Gessler będzie pojawiać się na wszystkich otwarciach? Albo wizytować lodziarnie, żeby sprawdzać standardy ich pracy i jakość lodów? Jak w „Kuchennych Rewolucjach”?

To oczywiste, że przy planowanych 50 otwarciach w 2020 roku nie mogę pojawić się osobiście w każdym miejscu. Nad utrzymaniem porządku i najwyższych standardów, za które ręczę przecież swoim nazwiskiem, dba zespół zaufanych specjalistów. Nie oznacza to jednak, że nie będę osobiście uczestniczyć w życiu sieci Ice Queen. Dzisiaj jednak nie chcę zdradzać szczegółowo swoich planów i pomysłów.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

Wywiad pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł