Stefano Terrazzino: Stawiam na produkt, nie na nazwisko

Stefano Terrazzino, tancerz, właściciel lodziarni
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

W czasach pandemii, kiedy firmy z branży gastronomicznej często mają kłopoty, pan właśnie otworzył w Warszawie lodziarnię – „Mała Sicilia”. Dość odważny ruch. Dla niektórych wręcz desperacki. Nie bał się pan o przyszłość nowego interesu przez ryzyko choćby kolejnych lockdownów?
Zawsze jest jakiś strach, kiedy zakłada się nowy biznes i pandemia nie ma z tym nic wspólnego: strach przed tym, czy klienci polubią twój produkt, czy znajdziesz dobrą ekipę do pracy, czy znalazłeś pomysł na firmę. Oczywiście, że dziś ten strach o przyszłość w pewnym stopniu koronawirus potęguje, ale czy to znaczy, że mamy teraz już tylko siedzieć z założonymi rękoma i czekać? Gdyby nie było pandemii, jestem pewien, że znalazłoby się wielu ludzi, którzy zniechęcaliby mnie do otwarcia lodziarni. Tak samo przed przyjazdem z Niemiec do Polski słyszałem: „Co ty człowieku najlepszego robisz?!”. Niewiele osób trzymało za ten pomysł kciuki. Postanowiłem jednak iść za głosem własnej intuicji i instynktu. Nigdy tej decyzji nie żałowałem. Polacy mają sympatię do Włochów, nigdy nie odczułem niechęci. Jedyne, co mnie przerażało, to nauka języka polskiego, który dla mnie był jak… chiński. Ale udało się. Teraz nawet śpiewam po polsku (śmiech), a Polska jest moją ojczyzną, jedną z trzech. Wracając do lodziarni, to zawsze chciałem prowadzić taki biznes, na jaki nigdy, przez te kilkanaście lat pobytu w Polsce… nie miałem czasu. I który dawałby mi powód do pozytywnych emocji.

A dlaczego akurat lodziarnia?
Bo to właśnie lody wyzwalają w dorosłych i w dzieciach pozytywne emocje (śmiech). U mnie przynajmniej zawsze! Nie jestem typowym biznesmenem, który chłodno kalkuluje, co się opłaca, a co nie. Kierują mną emocje także z powodu pochodzenia. Wiadomo, jacy są Włosi (śmiech). Wracając jednak do lodów i kawy, bo tę wyjątkową i pyszną też u nas serwujemy, te dwie rzeczy kojarzą mi się z rodzinnym domem, który był jedyny w swoim rodzaju. Moi rodzice wyemigrowali „za chlebem” z Sycylii do Niemiec, zanim pojawiłem się na świecie. Po pewnym czasie otworzyli włoską restaurację. Od bladego świtu unosił się w domu zapach kawy i papierosa. Wiem, wiem to niezdrowe (śmiech), ale tak było. Rodzice niezwykle ciężko pracowali na swój sukces. Wychowałem się w zasadzie w restauracji. Kawa to dla nas Włochów coś więcej niż napój, to cała kultura i codzienny rytuał. A lody na Sycylii to bogactwo smaków. Takie prawdziwe, robione od A do Z z produktów najwyższej jakości i na podstawie wyjątkowej receptury. Nasze przepisy są oryginalne i jedyne w swoim rodzaju. Na to zresztą mocno postawiłem od samego początku - jakość produktu.

Wyjątkowa receptura, czyli jednocześnie starannie trzymana „pod kluczem”?
(Śmiech). Oczywiście. Dostałem przepisy od zaprzyjaźnionych właścicieli lodziarni, która w moim ukochanym miasteczku na Sycylii istnieje ponad 60 lat. I wszyscy je tam uwielbiają. Pod względem miłości do lodów Polacy są chyba na drugim miejscu w Europie! Dlaczego więc też nie mieliby ich pokochać u mnie? 

Sycylia to dla pana wyjątkowe miejsce. Prowadził pan tam nawet warsztaty taneczne, zaczął remontować ośrodek wypoczynkowy, z najprawdziwszym amfiteatrem. 
Tak, choć urodziłem się w Niemczech, na Sycylii spędziłem sporą część dzieciństwa. Jestem związany z tą ziemią. Pandemia pokrzyżowała moje plany z ośrodkiem, w który zainwestowałem, ale nie zrezygnowałem z projektu, tylko wszystko wydłuży się w czasie. Nie wiem, jak długo potrwa, zanim znów budowa ruszy pełną parą. Dlatego stworzyłem sobie własną „Małą Sicilię”, taką namiastkę tej prawdziwej.

Ale „Mała Sicilia” to nie tylko lody?
Tak, to miejsce, gdzie można potańczyć, coś zjeść, pobyć razem. „Mała Sicilia” to także moje Autorskie Studio Tańca. Wreszcie dojrzałem do tego projektu, choć tańczę już wiele lat. Żeby żyć w harmonii sam ze sobą, potrzebuję możliwości tworzenia. Nie umiałbym i nie chciałabym robić tylko jednej rzeczy w życiu. Bardzo lubię uczyć tańczyć amatorów. Ich postępy dają mi motywację. W „Małej Sicilii będą kursy taneczno-kulinarne, koncerty, wieczory taneczne, sycylijskie gry karciane, lody pistacjowe i wino z sycylijskiej kantyny… (śmiech). Już przychodzą do nas ludzie całymi rodzinami. Kiedy wychodzą, dziękują mi za to, że odnaleźli u nas swój drugi dom. I to właśnie był mój zamiar – stworzenie miejsca wyjątkowego, pełnego dobrej energii.

Miejsce to także ludzie. Jest pan osobą zabieganą, ciągle w rozjazdach. Do „Małej Sicilii” trudno było znaleźć godnych pana zastępców? Czym pan kierował się, wybierając ludzi do pracy?
Przede wszystkim pasją. Ktoś może mieć wszystkie atuty na świetnego pracownika, ale nie ma w sobie pasji… Więc nic z tego nie wyjdzie. Ja muszę się otaczać ludźmi kreatywnymi. Osobami, które przychodząc do pracy, chcą coś w niej zmienić, poprawić, dodać od siebie. Dzięki temu, że robiłem już tak dużo rzeczy w życiu, każda musiała być wykonana perfekcyjnie. Nie znoszę bylejakości. Każda moja praca wnosi jakieś elementy do kolejnej pracy. Byłem obecny niemal na każdym etapie prac przed otwarciem „Małej Sicilii”: wybierałem firanki, współtworzyłem menu… Choć to nie był biznes otwierany z myślą, że zarobimy miliony, to nigdy nie miałem wątpliwości, że przymknę oko na niedoskonałości. W żadnym wypadku. Tak, jak wyjątkowa jest nasza receptura lodów, tak wyjątkowe musi być całe miejsce. Całość tworzą maleńkie elementy. Co do ekipy, z którą pracuję, to sporo ludzi mnie ostrzegało, że będzie z tym kłopot. Ale ja już dawno temu zauważyłem, że ludzie lubią ostrzegać przed wszystkim. Konsekwentnie wierzę tylko sobie i swojej intuicji. O ludzi rzeczywiście jest trudno, ale mam dziś ten luksus, że u nas nie ma pracowników. Są ludzie z pasją. Tak, jak ja, robią to, co kochają. Wierzę w ludzi. I chyba oni to czują.

Jak w Polsce prowadzi się biznes? Zna pan od tej strony także Niemcy i Włochy. Jest lepiej czy gorzej?
Myślę, że w Polsce prowadzi się biznes tak samo, jak w każdym innym kraju. Wszystko zależy od rodzaju biznesu i naszego podejścia. Warunki są takie, jakie są. Myślę, że w każdym kraju najważniejsza jest zasada: znajdź pomysł, a potem rozwiązanie. Wszędzie trzeba być kreatywnym, czy w Europie, czy w Ameryce. Nic samo się za nas nie zrobi. Mamy trudne czasy przez pandemię, ale nie jest ona wytłumaczeniem dla bylejakości. Kiedy ruszała lodziarnia, miałem jedno konkretne założenie – chcę dać ludziom smak prawdziwych, sycylijskich lodów. Sprowadzam z Sycylii produkty, bo wiem, że pomogą mi w realizacji tego celu. Moja rozpoznawalna twarz to za mało, aby przekonać ludzi do produktu. Ważniejszy od niej jest on sam i jego jakość.

Ale znana twarz też pomaga?
To zależy. Raz pomaga, raz nie. Nie dostaje się kredytu zaufania tylko za bycie rozpoznawalnym. Ludzie lubią wytykać innym błędy, szczególnie jeśli to dotyczy kogoś kojarzonego z gazet czy z telewizji. Ja chcę być autentyczny. Rozpoznawalność traktuję jako dodatkowy bonus. „Mała Sicilia” jest trochę dla mnie jak szkoła. Uczę się wszystkiego. Taniec i kultura, w jakiej się wychowałem, sprawiają, że lubię kontakt z ludźmi. Myślę zresztą, że jeśli ktoś ludzi nie lubi lub od nich stroni, powinien jak najdalej uciekać od takiego biznesu. 

Myśli pan o wyjeździe pewnego dnia na Sycylię na stałe? Od korzeni się nie ucieknie…
Mam w sercu Sycylię, mam nadzieję, że pewnego dnia otworzę mój ośrodek wypoczynkowy i będzie on wyjątkowy. Dziś jednak cała moja uwaga skupiona jest na „Małej Sicilii”. Chcę, aby przynosiła innym radość. Wierzę w to, co mówią goście, którzy nas odwiedzają – to drugi dom. Chcę, aby był otwarty dla wszystkich. 

Rozmawiała Beata Rayzacher

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł