Jak skutecznie reklamować nowy biznes?

Dobrze zaprojektowane działania marketingowe
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Każdy biznes potrzebuje odpowiedniej promocji. Kiedy i jak powinna zacząć się reklamować nowa restauracja, sklep spożywczy i szkoła świadcząca usługi dla dzieci? Dla każdej z wymienionych działalności optymalne formy reklamy będą nieco inne.

Najpierw reklama, potem start

Krzysztof Gilowski, specjalista ds. marketingu w agencji marketingowej i reklamowej Owocni, radzi, żeby niezależnie od branży, w której rozpoczynamy działalność, z marketingiem ruszyć jeszcze przed startem.

– Dzięki temu stworzymy zainteresowanie i zbudujemy świadomość marki, zanim zacznie ona działać. W idealnym scenariuszu to klienci czekają na otwarcie, a nie firma na klienta, dopiero startując z marketingiem – tłumaczy Krzysztof Gilowski.

Dzięki temu potencjalni klienci restauracji mogą już wcześniej zapoznać się z godzinami otwarcia, menu czy  zdjęciami remontowanych wnętrz. Sklepy odzieżowe mogą zaznaczyć swoją obecność na wizytówce Google, zachęcając do oczekiwania na otwarcie.

– Natomiast sklepy spożywcze mogą pokazać swoją odrębność od konkurencji i reklamować się lokalnie – mówi Michał Bednarczyk, head of performance & automation w firmie Green Parrot.

Nie warto jednak przesadzić ze zbyt wczesnym startem kampanii promocyjnej.

– Miesiąc przed otwarciem sklepu czy też restauracji powinien okazać się wystarczający. Miej na uwadze, że obecni użytkownicy sieci coraz szybciej tracą koncentrację i zaangażowanie. Dlatego zbyt długie promowanie miejsca, w którym jeszcze przez długi czas nie będzie można skorzystać z zapowiadanych usług, może przynieść więcej zniechęcenia niż oczekiwania – uważa Damian Kaczmarek, new business team leader w Semcore.

Wyjątkiem są jednak placówki świadczące usługi edukacyjne dla dzieci. W tym przypadku o promocji należy myśleć dużo wcześniej, ponieważ rodzice i dzieci często szukają dla siebie ofert ze sporym wyprzedzeniem.

– Jeśli ze swoimi usługami chcesz ruszyć na początku nowego roku szkolnego, to dobrze będzie, jeśli twoje strona internetowa zacznie działać już w lutym albo marcu. O wiele większe znaczenie będzie miała też kampania Google Ads, która pozwoli dotrzeć do szukających konkretnej oferty edukacyjnej, w momencie kiedy twoja strona nie będzie jeszcze odpowiednio wypozycjonowana w kanale organicznym – mówi Damian Kaczmarek.

Dobry research

Zanim firma zacznie podejmować jakiekolwiek działania reklamowe, powinna zbadać swoją grupę docelową.

– Odpowiedz sobie na pytania: kim jest twój potencjalny klient, czym się zajmuje, jak spędza czas wolny, kiedy i gdzie szuka informacji, jak korzysta z technologii, jakie ma wyzwania, jak możesz mu pomóc. Dopiero odpowiedzi na te i wiele innych pytań pozwolą ci zaprojektować odpowiednie działania marketingowe – tłumaczy Michał Bednarczyk.

Zgadza się z nim Krzysztof Gilowski, który podkreśla, że przed wyborem działań reklamowych dobrze poznać też rynek, konkurencję i docelowych odbiorców.

– Im lepiej poznamy odbiorców, tym łatwiej będzie nam trafiać w ich potrzeby, oczekiwania i problemy. Reklamy mają ograniczoną przestrzeń, ważne, żeby ją mądrze wykorzystać – mówi Krzysztof Gilowski.

Dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność e-commerce, Google Ads, pozycjonowanie
i obecność w mediach społecznościowych to podstawa.

– Nie ma cię na Facebooku lub LinkedIn, nie da się odnaleźć cię w Google, nie istniejesz. Tutaj nikt nie wejdzie przypadkowo z wirtualnej „ulicy” skuszony nowym szyldem, bez digital marketingu nikt nie zobaczy twojej nowej, dopieszczonej „witryny” – tłumaczy Damian Kaczmarek.

Nie jest to jednak tak oczywiste w przypadku wciąż licznej grupy przedsiębiorców, którzy ze swoimi biznesami działają lokalnie, a produkty czy też usługi świadczą twarzą w twarz, nie zaś za pośrednictwem internetu.

Michał Bednarczyk wymienia sześć działań reklamowych, które warto wdrożyć w nowo otwartej firmie. Pierwsza z nich to zadbanie o wizytówkę w Google.

– Google to jedno z pierwszych miejsc, w które wpisujemy frazy związane z poszukiwanym miejscem, produktem lub usługą. Bez wizytówki, która pokazuje możliwości, uwiarygadnia firmę, a także prezentuje rekomendacje, trudno będzie wejść na wyższy poziom marketingu – tłumaczy Michał Bednarczyk.

Kolejna sprawa to stworzenie strony internetowej, która będzie sprzedawać. Warto też zwrócić, na to, żeby posługiwać się językiem klienta.

– Nie pisz o produktach, tylko o tym, co te produkty mogą zrobić w życiu klienta. Jak mogą usprawnić jego pracę, ułatwić życie. Odpowiadaj na pytania, wątpliwości klientów – radzi Michał Bednarczyk.

Jego zdaniem warto też uruchomić kampanię reklamową. Reklamy w mediach społecznościowych to wciąż ważne źródło informacji o nowych miejscach, produktach czy usługach. Podobnie jest z Google Ads. Dzięki odpowiedniemu targetowaniu można dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców.

– Poza tym bądź tam, gdzie jest twoja grupa docelowa: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Youtube, Pinterest czy Tinder – mówi Michał Bednarczyk.

Można też zgromadzić odbiorców kampanii e-mail marketingowej. E-mail marketing nadal jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do nawiązywania kontaktów z klientami, budowania relacji czy zwiększania sprzedaży. Poza tym tworząc nowe miejsce, warto najpierw dać coś od siebie, a później wymagać działania.

– Zachęć promocją, daj rabat na pierwszy zakup, zaproponuj program lojalnościowy, przekaż ebook związany z wykorzystaniem twojego produktu lub zaproś do zamkniętej grupy dyskusyjnej – mówi Michał Bednarczyk.

Co dla kogo

To jednak zasady ogólne. Co sprawdzi się najlepiej przy konkretnych działalnościach? Krzysztof Gilowski wymienia, że w przypadku restauracji podstawa to atrakcyjna strona internetowa, Google My Business i profile w mediach społecznościowych. Warto też inwestować w kampanie reklamowe Google Ads i w media społecznościowe, ukierunkowane na lokalną społeczność. Influencer marketing i promocje otwarcia również się tu dobrze wpisują.

– W większych miastach odpowiednim krokiem będzie umieszczenie swojej oferty w aplikacjach takich jak Uber Eats, Wolt, Glovo czy też innych. To pozwoli dość szybko dotrzeć do nowych klientów, aplikacje te oferują też możliwość reklamowania się w ich wewnętrznym środowisku. Trzeba jednak podzielić się częścią zysku z firmą odpowiedzialną za aplikację, a także przebić się wśród wielu restauracji działających już dłuższy czas w tej formule – mówi Damian Kaczmarek.

Nie zaleca on budowy strony i jej pozycjonowania wszystkim restauracjom, tylko tym, których oferta wyróżnia się na tle lokalnego rynku albo oprócz usług stricte gastronomicznych proponują np. organizację eventów.

Z kolei w przypadku sklepu spożywczego najlepiej zainwestować w lokalne SEO i marketing w mediach społecznościowych. – Specjalne oferty otwarcia i wysokiej jakości zdjęcia produktów pomogą przyciągać klientów do sklepu. Sprawdza się też reklama tradycyjna, np. billboardy – uważa Krzysztof Gilowski.

Ważna jest też aktualna wizytówka Google. – Warto zauważyć, że największym problemem
w dotarciu nowych klientów do lokalnego sklepu np. z owocami i warzywami wcale nie jest lepsza cena w marketach czy też szerszy wybór produktów. Sęk w tym, że większość lokalnych punktów nie jest widoczna na mapach Google, a godziny ich otwarcia czy też numer kontaktowy nie są dostępne w sieci, w przeciwieństwie do dyskontów czy też marketów w centrach handlowych – uważa Damian Kaczmarek.

Sklep odzieżowy powinien zainwestować w platformy wizualne, np. Instagram i Pinterest. Warto też stworzyć stylizowane zdjęcia produktów i kampanie z udziałem influencerów modowych.

– Dodatkową zachętą mogą być oferty specjalne dla pierwszych klientów, które mogą zostać udostępnione za pośrednictwem mediów społecznościowych i e-mail marketingu – tłumaczy Krzysztof Gilowski.

Tutaj warto też pomyśleć o stronie internetowej. – Będzie to okno na ewentualną ekspansję w kierunku sprzedaży online – mówi Damian Kaczmarek.

Natomiast w przypadku placówki edukacyjnej priorytetem jest budowanie zaufania i wiarygodności. – Spotkania informacyjne, otwarte dni w szkole i warsztaty dają potencjalnym klientom możliwość przekonania się, co ich czeka po wybraniu danej placówki i poznania kadry osobiście. Warto prezentować kwalifikacje pracowników i bezpieczeństwo placówki na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych – mówi Krzysztof Gilowski.

Przyda się też takiej placówce strona internetowa. – Buduje ona większe poczucie zaufania niż względnie anonimowy fanpage w mediach społecznościowych. Jeśli chcemy pokazać naszą szkołę jako nowoczesną
i przystępną dzieciom oraz młodzieży, to postawmy też na obecność mediach społecznościowych – mówi Damian Kaczmarek. 

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €