Odszkodowanie dla okradzionego turysty
Precedensowe orzeczenie: biuro odpowiada za hotel
Biura podróży powinny wybierać jako swych partnerów hotele, które gwarantują bezpieczeństwo ich klientom.
Klient otrzyma prawie 4 tys. Odszkodowania za rzeczy skradzione w hotelu, w którym ulokowało go biuro podróży – tak zdecydował warszawski Sąd Okręgowy. Wyrok jest precedensowy, dotychczas sądy oddalały podobne żądania wobec firm turystycznych.
Sąd rejonowy oddalił jego [przyp. Jarosław P. wystąpił do sądu o odszkodowanie za utracone rzeczy] powództwo. Stwierdził, że Jarosław P. mógł skorzystać z sejfu, który oferował hotel. Skoro tego nie zrobił, przejął na siebie ryzyko utraty pieniędzy.
Jarosław P. powtórzył a apelacji swoje argumenty. Zaznaczył, że de facto ochrona konsumenta w Polsce odbiega od standardów Europy.
Postępowanie w sprawie Jarosława P. toczyło się w trybie uproszczonym. Warszawski Sąd Okręgowy zasądził na jego rzecz 3,7 tys. zł odszkodowania. Uznał, że odpowiedzialność biura podróży jest powiązana z odpowiedzialnością hotelarza, którym biuro się posłużyło.
Sąd podkreślił, że konwencja [konwencja paryska z 1962 r. o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele] zakreśla odpowiedzialność hotelarza do 3 tys. franków szwajcarskich za utratę rzeczy pozostawionych w hotelu, pełna zaś odpowiedzialnością obarcza za utracone rzeczy, które goście oddają do sejfu. Według sądu okręgowego, biorąc pod uwagę wysokość odszkodowania, jakiego żądał Jarosław P. (mieściło się w podanej wyżej kwocie), hotelarz odpowiada za kradzież, nawet gdy klient miał możliwość skorzystania z sejfu.
Więcej: H. Fedorowicz, Rzeczpospolita, "Prawo co dnia" 18 września 2003.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


