Kłopoty z siecią franczyzową
Przedsiębiorcy godzą się już nawet na to, że franczyzodawce nie opiekuje się siecią franczyzową. Chcą tylko korzystać z marki firmy i jej logo. Ale nie za 500 USD miesięcznie.
Franczyzodawca, specjalizujący się w nauce języka angielskiego, był obecny w sieci franczyzowej w Polsce od 1997 roku. W roku 2002 i 2003 prowadził ogólnopolską kampanię reklamową i medialną. Kampania udała się tylko częściowo.
W ramach sieci franczyzowej zaczęło z nim współpracować kilkadziesiąt niewielkich przedsiębiorców z branży edukacyjnej, szkoleniowej z całego kraju. Popyt na usługi nauki języków obcych, szczególnie angielskiego, w kraju rośnie.
Oferta skierowana do przedsiębiorców była w miarę atrakcyjna. Za opłatę w wysokości równowartości w zł 500 USD, odprowadzaną co miesiąc, franczyzodawca zobowiązał się do prowadzenia szerokiej, ogólnopolskiej kampanii reklamowej, aby dzięki niej można było ściągnąć do szkół językowych jak najwięcej uczniów.
Początkowo współpraca przedsiębiorców w tym systemie franczyzowym układała się wzorowo. Przed dwoma laty franczyzodawca, nie informując o tym franczyzobiorców, wyjechał z kraju.
W Warszawie działa tylko jego niewielkie biuro koordynacyjne, które pobiera jedynie czynsz franczyzowy i pociesza przedsiębiorców, że sieć franczyzowa będzie wkrótce znów się rozwijała.
Opinia
Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system
Podpisując umowę franczyzową, trzeba zwrócić uwagę na to, czy wszystkie aspekty przyszłej współpracy zostały precyzyjnie i wyczerpująco określone. Dobra umowa powinna przewidywać ewentualne konflikty, jakie mogą wystąpić pomiędzy stronami, i określić sposób ich rozwiązywania. Ponadto umowa powinna być napisana precyzyjnym i zrozymiałym dla franczyzobiorcy językiem.
Od zapisów umowy franczyzowej zależy, co powinien zrobić franczyzobiorca w sytuacji gdy franczyzodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Z treści umowy powinno wynikać, jakie działania może podjąć franczyzobiorca, w razie gdy druga strona narusza jej zapisy. Działania promujące markę i organizacja kampanii reklamowych to jeden z głównych obowiązków franczyzodawcy. Dlatego w dobrych umowach franczyzowych powinny znajdować się zapisy, na podstawie których franczyzobiorca może domagać się od franczyzodawcy zapłaty kary umownej, w razie gdy ten nie wywiązuje się z umowy. Kary umowne najlepiej dyscyplinują strony do postępowania zgodnie z umową. Kary te powinny być zastrzeżone tylko za naruszenie najważniejszych obowiązków wynikających z umowy. Umowa może również przewidywać możliwość rozwiązywania umowy przez franczyzobiorcę, gdy franczyzodawca systematycznie narusza warunki, nie prowadzi działań promocyjnych sieci, do których zobowiązał się.
Więcej: Andrzej Okrasiński, "Gazeta Prawna", 14 marca 2006 r.
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


