Jeremi Mordasewicz: Przedsiębiorca musi być liderem
Polacy są najbardziej nieufnym narodem spośród Europejczyków. Ta podejrzliwość ogranicza rozwój biznesu - mówi Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Jakie cechy osobowościowe trzeba mieć, aby zostać przedsiębiorcą?
Najważniejsza jest gotowość do podejmowania ryzyka. Około 10 proc. każdej społeczności stanowią osoby o typie przywódczym. Poziom przedsiębiorczości w Polsce jest dość wysoki, ale dominuje motywacja zwiększenia swoich dochodów, a nie prestiż wynikający z prowadzenia własnej firmy.
Kiedy Pan założył własną firmę i co to był za biznes?
Pracowałem w biurze projektowym Centralnego Ośrodka Badawczo Projektowego Konstrukcji Metalowych Mostostal i w latach 80. byłem przewodniczącym zakładowej Solidarności. Po przemianach ustrojowych byłem naturalnym kandydatem na dyrektora. Moi koledzy ze związku postawili jednak dwa warunki: nikt nie może stracić pracy i rozpiętość w płacach nie może być za duża. Nie udało mi się ich przekonać, że z takimi ograniczeniami nie uda się stworzyć dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. Dlatego założyłem własną firmę. Kupowałem ziemię pod Warszawą i budowałem domki jednorodzinne na sprzedaż.
Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 2/2007
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


