Ustawa o transporcie drogowym
Nowe przepisy
Dnia 25 lipca 2001 r. Sejm uchwalił ustawę o transporcie drogowym, która dostosowuje przepisy prawa polskiego do przepisów Unii Europejskiej. Ustawa określa zasady wykonywania krajowego i międzynarodowego transportu drogowego, z wyjątkiem przewozu niezarobkowego wykonywanego samochodami przewożącymi nie więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą oraz pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.
Ustawa wprowadza licencje na prowadzenie zarówno krajowego jak i międzynarodowego transportu drogowego. Licencji udziela minister transportu (dla przewozów międzynarodowych) oraz właściwy organ samorządu terytorialnego (przewozy krajowe) na czas oznaczony, nie krótszy niż dwa lata i nie dłuższy niż 50 lat. Opłata za licencję nie może być wyższa niż równowartość 1 mln euro. Udzielenie, odmowa, zmiana lub cofnięcie licencji następuje w formie decyzji administracyjnej.
Ustawa wprowadza też tzw. certyfikat kompetencji zawodowych, czyli dokument potwierdzający kompetencje osoby wykonującej transport międzynarodowy. Warunkiem jego uzyskania jest m.in. co najmniej pięcioletnia praktyka w wykonywaniu transportu lub zarządzaniu tego typu działalnością oraz pozytywny wynik testu z wiedzy na tematy zawodowe.
Zgodnie z ustawą przedsiębiorca przewożący towary na potrzeby własne musi uiszczać opłaty za przejazd po drogach krajowych. Ich maksymalna wysokość nie może przekroczyć równowartości 800 euro rocznie. Stawki opłaty będą zależały m.in. od czasu przejazdu oraz rodzaju samochodu. Opłatę wnosi się w urzędach celnych, na stacjach benzynowych, w organizacjach zrzeszających przewoźników albo w jednostce specjalnie do tego powołanej przez ministra transportu.
Ustawa przewiduje również powołanie Inspekcji Transportu Drogowego, która będzie kontrolować wszelkie dokumenty związane z przewozem, jak również przestrzeganie przez kierowców i przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą z zakresu transportu drogowego przepisów dotyczących zasad prowadzenia pojazdów. Inspektorzy będą mogli nie tylko sprawdzać dokumenty i pojazdy, ale również stosować środki przymusu bezpośredniego, a w razie potrzeby używać broni palnej. Przedsiębiorcy zajmujący się transportem międzynarodowym i krajowym do dnia wejścia w życie ustawy będą mieli dwa lata na uzyskanie licencji pod rygorem wygaśnięcia dotychczasowych uprawnień. Świadectwo potwierdzające zdanie egzaminu z zakresu wykonywania krajowego zarobkowego przewozu osób wydane na podstawie dotychczasowych przepisów stanie się z mocy prawa certyfikatem kompetencji zawodowych w tym zakresie.
Ustawa miałaby wejść w życie dnia 1 stycznia 2002 r. Obecnie zajmuje się nią Senat.
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

