Michael Moritz: Biznes po amerykańsku

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jest pan właścicielem sieci restauracji Subway, pracuje pan także w radiu i w telewizji. Co przynosi panu większe pieniądze?
Mam cztery restauracje Subway i to one są głównym źródłem zarobku. Wkrótce będzie ich sześć. Otwieram punkty przy ul. Nowy Świat i na Mokotowie.
Media nie są dla mnie sposobem na zarabianie pieniędzy, chociaż muszę przyznać, że ostatnio zacząłem czerpać z nich zyski. Jednak przez pierwsze sześć lat, kiedy pracowałem w radiu i tworzyłem własną rozgłośnię internetową, prawie nie zarabiałem. To było moje hobby, choć nie sądziłem, że zajmę się tym w Polsce. Zdecydował o tym przypadek. W klubie Akwarium spotkałem się z Mariuszem Adamiakiem, promotorem jazzu w Polsce. Spodobał mu się mój amerykański akcent i zaproponował pracę w ówczesnym Radiu Jazz. Teraz prowadzę programy w Radiu PiN.

Co pan robił po przyjeździe do Polski?
W 1997 roku zacząłem w Warszawie tworzyć oddział firmy ojca. Zająłem się serwisem miejskim, co było nowością, a inne firmy kurierskie dopiero raczkowały. Chciałem stworzyć serwis na wzór zachodni, taki jak w Wielkiej Brytanii, gdzie oferowany był pełen wachlarz usług. Postanowiliśmy na profesjonalizm: wszystko było zinformatyzowane, korzystaliśmy z łączności radiowej. Bardzo interesujący projekt.

Interesujący, ale czy opłacalny?
Na początku nie było dużego zapotrzebowania na tego typu usługi. Przyszło później, a wraz z nim inne firmy kurierskie. Wystartowaliśmy za wcześnie. Pracowałem w serwisie przed dwa lata, potem ojciec sprzedał całą firmę, ale mój oddział do dzisiaj istnieje – tyle że należy już do kogoś innego.

Gdzie łatwiej zrobić dobry biznes: w Polsce czy w Stanach?
Wszystko zależy od tego, jakim biznesem chcemy się zająć. Uważam, że w Polsce warto inwestować w te produkty i usługi, które dotąd nie były osiągalne. W Stanach mamy do czynienia z setkami pomysłów na biznes, które się sprawdziły i mają szansę sprawdzić się w Polsce. Nawet ostatnio zastanawiałem się nad otwarciem myjni samochodowej na licencji amerykańskiej sieci Jack’s Car Wash. Obecnie dokładne umycie samochodu w środku i na zewnątrz trwa dwie, trzy godziny. System, który chciałbym sprowadzić, redukuje ten czas do 10 minut. Polacy pokochaliby go pod warunkiem, że przekonaliby się do myjni automatycznej. Ale to jest tylko jeden z przykładów.
Warto też wchodzić w biznesy niszowe. Kiedyś mój ojciec chciał inwestować w billboardy. Miałem mu w tym pomagać, ale na rynku było już za dużo firm. Reklama w Polsce rządzi, ale przestała być opłacalna.

Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 4/2009

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Anna Smolińska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €