Spowolnienie biurowe
Polski rynek biurowy długo pozostawał odporny na globalny kryzys finansowy, jednakże w I kw. 2009 dały się zauważyć pierwsze oznaki spowolnienia.
Spadek popytu oraz problemy dotyczące finansowania nowych projektów, zaowocowały wstrzymaniem wielu planowanych inwestycji. Jednocześnie na rynku zaczęła wzrastać liczba biur oferowanych do podnajmu przez najemców redukujących swoje potrzeby powierzchniowe i szukających oszczędności. W rezultacie, w perspektywie krótkoterminowej, nastąpił wzrost współczynnika powierzchni niewynajętej oraz spadek poziomu czynszów.
W związku z kryzysem finansowym banki zmieniły politykę finansowania projektów inwestycyjnych. Wymagają one obecnie znacznie wyższego poziomu kapitału własnego oraz wynajęcia od 40 do 60 proc. powierzchni w projekcie. W efekcie tych obostrzeń oraz spadku popytu, rozpoczęcie realizacji wielu inwestycji biurowych zostało wstrzymane. Aby zminimalizować ryzyko, duża część inwestycji zostanie przeprojektowana, celem zwiększenia ilości faz i zmniejszenia powierzchni jednorazowo oddawanej do użytku. W Warszawie, w 1 kw. 2009 oddano do użytku 86,7 tys. m2 nowoczesnej powierzchni biurowej (w tym kompleks Lipowy Office Park, 38,5 tys. m2). Większość tych obiektów została jednak już wynajęta wcześniej w ramach umów pre-let.
| I kwartał 2009 | IV kwartał 2008 | |||
|---|---|---|---|---|
| m2/miesiąc | m2/rok | m2/miesiąc | m2/rok | |
| Warszawa | 27,00 | 324 | 29,00 | 348 |
| Kraków | 18,00 | 216 | 18,00 | 216 |
| Katowice | 16,00 | 192 | 16,00 | 192 |
| Poznań | 18,00 | 216 | 18,00 | 216 |
| Łódź | 15,50 | 186 | 16,00 | 192 |
| Wrocław | 16,00 | 192 | 17,00 | 204 |
| Szczecin | 16,00 | 192 | 17,00 | 204 |
| Gdańsk | 16,00 | 192 | 17,00 | 204 |
* czynsze transakcyjne
Koniec roku 2008 oraz początek I kw. 2009 stały pod znakiem znacznego spadku popytu (wolumen transakcji najmu w Warszawie wyniósł 45,5 tys. m2, co stanowi spadek o około 67 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r.). Firmy wstrzymały decyzje o najmie, oczekując spadku czynszów, które faktycznie w lokalizacjach najbardziej przeszacowanych uległy istotnej korekcie. Jednakże już w drugiej połowie 1 kw. 2009 zaobserwowaliśmy znaczne ożywienie i wzrost aktywności najemców. W związku z powszechną polityką cięcia kosztów, firmy deklarują mniejsze zapotrzebowanie na powierzchnię biurową oraz wzrost zainteresowania renegocjacjami.
W rezultacie wyżej omówionych czynników podaż powierzchni biurowej będzie niższa niż zakładano, szczególnie w II poł. 2010 r. Większość budynków biurowych dostarczanych obecnie na rynek została już wynajęta przez firmy realizujące w okresie hossy strategię ekspansji lub konsolidacji. Mimo obserwowanego spadku popytu na nowe powierzchnie biurowe, wciąż notuje się stałe zainteresowanie umowami pre-lease zawieranymi z deweloperami oferującymi agresywne pakiety zachęt umożliwiające obniżenie do minimum wydatków inwestycyjnych. W dłuższym okresie drastyczne ograniczenie inwestycji może skutkować odwróceniem obecnego trendu rynkowego.
(agaka)
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

