Michał Wiśniewski: Własna firma to jest to

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sukces każdej nowej firmy zależy od tego, czy będzie w stanie pozyskać klientów. Nie można tego zweryfikować przed startem przedsięwzięcia. W PROFIT system mieliśmy to szczęście, że pierwszy kontrakt zawarliśmy jeszcze przed formalną rejestracją działalności gospodarczej. Nie ograniczyliśmy jednak naszej działalności do wykonywania pierwszego stałego kontraktu Wciąż szukaliśmy nowych zleceń. W gospodarce rynkowej trzeba stale się doskonalić albo wypada się z gry.

Klient lubi specjalistów

Nowe firmy próbują się czymś odróżnić od dotychczas istniejących. Postawiliśmy na specjalizację, bo specjalista w świadomości klienta ma zawsze przewagę nad firmą o orientacji ogólnej. Decyzja o zajęciu się doradztwem we franczyzie dobrze pasowała do profilu i osobistych doświadczeń menedżerów PROFIT system. Problemem, któremu musieliśmy sprostać 10 lat temu, była płytkość rynku. Nawet w firmach franczyzowych nikt, poza osobą sprzedającą licencję, nie wiedział, że strategia rozwoju opiera się tam na franczyzie. Wówczas było to pojęcie nowe i nieznane. Zaletą wyboru konsultingu we franczyzie na tzw. core business dla PROFIT system był prawie zupełny brak konkurencji. Wtedy tym tematem zajmowali się wyłącznie pasjonaci i kilku naukowców z uczelni ekonomicznych. Niestety, wśród pionierów nigdy nie brakuje osób o skrzywionej osobowości czy naciągaczy. Wraz ze wzrostem przejrzystości rynku ich kariery się kończą.

Dziś w Polsce można skorzystać z 400 pomysłów na biznes, a franchising jest znany tak, jak marketing. Już ponad 120 tys. Polaków jest zaangażowanych w prowadzenie 18 tys. własnych punktów franczyzowych. Branżą najbardziej kojarzoną z franczyzą była na początku gastronomia, zwłaszcza firma McDonald’s, najprężniej rozwijały się franczyzowe sieci sklepów spożywczych. Dziś wiemy, że biznes na zasadzie franczyzy sprawdza się we wszystkich branżach – bez wyjątku. Franchising okazał się bardzo demokratyczną formą prowadzenia biznesu, nie wyróżnia żadnej branży. Licencję sprzedają banki, firmy dystrybucyjne (np. na sklepy odzieżowe, spożywcze), firmy usługowe (pralnie, salony fryzjerskie), a także produkcyjne (produkcja mebli, okien).

Edukacja, targi i polska dusza biznesowa

PROFIT system pojawił się wcześniej niż dojrzały rynek franczyzowy. Dlatego edukacja rynku, wsparcie jego rozwoju były w pewnym sensie naszym obowiązkiem jako firmy doradczej. W styczniu 2001 roku założyliśmy portal internetowy franchising.pl, który miał spopularyzować ideę franczyzy i stać się źródłem wiedzy o systemach. To się udało: portal ma dziś prawie milion odsłon miesięcznie. Polacy wtedy dość nieufnie podchodzili do franchisingu, widząc w tej formie prowadzenia biznesu zbyt wiele ograniczeń narzucanych przez centralę. Z czasem to się zmieniło i teraz większość inwestorów wręcz domaga się szkoleń i stałego przepływu know-how. I słusznie, bo pomoc ze strony sprzedającego licencję jest istotą systemu franczyzowego.

Równocześnie zdobywaliśmy nowe doświadczenia, kontakty i wiedzę o rynku. Rozwijaliśmy dział doradztwa, obok przygotowania pakietu franczyzowego w ofercie pojawiła się usługa wyszukiwania kandydatów na franczyzobiorców. W 2003 roku PROFIT system zorganizował pierwsze targi franczyzowe, podczas których przedstawiciele sieci franczyzowych mogli spotkać się z potencjalnymi biorcami licencji. Okazało się, że trafiliśmy w dziesiątkę. Ogólnopolski Salon Franchisingu (franczyza.pl) już na stałe wpisał się w kalendarz cyklicznych imprez biznesowych.

Rosnąca popularność portalu zachęciła nas do wydawania pisma, które początkowo pojawiało się co dwa miesiące, a aktualnie co miesiąc. Magazyn skierowany jest nie tylko do osób zainteresowanych franczyzą, ale w ogóle do wszystkich, którzy szukają pomysłów na własny biznes. Bo przecież pod względem chęci zarabiania pieniędzy Polacy nie różnią się zbytnio od innych nacji. No, może jesteśmy trochę bardziej przedsiębiorczy niż inni, ale z drugiej strony często ponosi nas w stronę skrajnej niezależności. Tymczasem we franchisingu trzeba działać zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez dawcę licencji, tak aby wszystkie punkty sieci były jednakowe, a klient miał zapewnioną obsługę na tym samym wysokim poziomie zarówno w sklepie franczyzobiorcy, jak i w punktach należących do franczyzodawcy. Franchising trochę temperuje niezależność polskiej biznesowej duszy, jestem pewien że z pożytkiem dla rodzimych stosunków gospodarczych.

Fragment artykułu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 3/2008

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €