89 proc. firm odczuwa skutki kryzysu, 69 proc. nie widzi poważnych zagrożeń

Skutki kryzysu na światowych rynkach finansowych są odczuwane przez firmy działające w Polsce. Tak wynika z sondażu Business Centre Club.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Business Centre Club sprawdził, jak wiele firm dotknęły problemy związane z dekoniunkturą i jakiego rodzaju problemy to są. Internetowy sondaż został przeprowadzony pod koniec kwietnia wśród prawie 2 tys. członków BCC – menedżerów i właścicieli firm z całego kraju. Podobny sondaż przeprowadzono w grudniu 2008 i lutym 2009. Na pytanie czy twoja firma odczuwa skutki światowego kryzysu finansowego? 89 proc. odpowiedzi było twierdzących. Pozostałe 11 proc. respondentów odpowiedziało przecząco.
Skutkiem kryzysu dla 52 proc. firm jest spadek. Ograniczenie działalności kredytowej banków jest bolączką 9 proc. ankietowanych menedżerów i właścicieli firm. Obawy firm przed pogłębieniem kryzysu (np. powodujących wstrzymanie inwestycji) zadeklarowało 16 proc. badanych, inne przyczyny podało 14 proc. ankietowanych, natomiast 9 proc. uważa że kilka różnych czynników na raz wpłynęło na obecną sytuację ich firm.
Komentarz Marka Goliszewskiego, prezesa BCC
Polskie przedsiębiorstwa potwierdzają, że odczuwają kryzys. Spadek produkcji przemysłowej przekroczył 12 procent, inwestycje zagraniczne kurczą się, eksport spadł o 28 proc., a import o 33 proc. Pocieszające jest jednak, że 69 proc. przedsiębiorców traktuje tę sytuację gospodarczą jako przejściową, 53 proc. jako poważną, ale nie zagrażającą firmie i jej płynności, a 16 proc. (tj. o 7 więcej niż przed dwoma miesiącami) jako niestanowiącą poważnego problemu dla ich firm.
Ten optymizm jest potrzebny, aby cały czas aktualizować strategię firmy, racjonalizować jej koszty. Potwierdzają to bezpośrednie rozmowy z pracodawcami. Zdają sobie oni też sprawę, że sytuacja na polskim rynku jest związana z sytuacją na rynku europejskim, zwłaszcza niemieckim (gdzie trafia 1/4 polskiego eksportu) i amerykańskim.
Firmy przywiązują mniejszą wagę do ograniczenia działalności banków. W marcu przyrost kredytów dla przedsiębiorstw był zerowy. To z pewnością rezultat ostrożności instytucji finansowych (banki wolą udzielać kredytów gospodarstwom domowym i obracać obligacjami skarbu państwa), ale też niechęci całego sektora prywatnego do inwestowania, związanej z niepewnością jutra. Zachęt do zmiany tego stanu rzeczy, jak również wynika z naszych badań, nie stanowią ani działania, ani wypowiedzi polityków. Z tego punktu widzenia obecna powściągliwość rządu w interpretowaniu sytuacji i oceny przyszłości robią dobre wrażenie. Ale kiedyś trzeba będzie powiedzieć (choćby o deficycie budżetu państwa i szansach na wejście do strefy euro w zapowiadanym 2012 roku) i działać. A z tym coraz trudniej. Brakuje długofalowej strategii i przyspieszających działań operacyjnych (choćby prywatyzacja). Wybory prezydenckie za pasem, co nie sprzyja odważnym, reformatorskim działaniom rządzących polityków.
(agaka)
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...