Jak zarobić na przetargach ONZ

Pod koniec września startują w MSZ seminaria informacyjne dotyczące zamówień publicznych ONZ. Termin zgłoszeń na szkolenia wprawdzie minął, ale nie znaczy to, że nie biorące w nich udziału firmy nie skorzystają na przetargach. Gra jest warta świeczki, bo organizacja ma do wydania ok. 6 mld dolarów.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
W 2008 r. wartość polskiego rynku zamówień publicznych wyniosła 109,5 mld złotych. Rynek się powiększa, ale w porównaniu z wartością zamówień w krajach Unii (ponad 1,9 mld euro), Polska stanowi skromny odsetek. Nie dziwne, skoro prawo zamówień publicznych w Polsce wciąż jest niedoskonałe, a procedury trwają miesiącami.
Negatywne doświadczenia z rodzimego podwórka niekoniecznie muszą powtórzyć się w przypadku przetargów międzynarodowych. Panuje powszechne przekonanie, że udział w nich jest siłą rzeczy procesem bardziej skomplikowanym niż ofertowa rywalizacja w kraju. Jest to nieuzasadnione, ponieważ procedury nie są trudniejsze niż polskie. Dodatkowo muszą być standardowe dla wszystkich potencjalnych uczestników, co czyni je bardziej przejrzystymi.
Niewiele polskich przedsiębiorstw decyduje się jednak na udział w przetargach ONZ. Jeszcze przed dwoma tygodniami jedynie 20 spośród rodzimych firm było zarejestrowanych jako dostawcy Organizacji. Ministerstwo Spraw Zagranicznych obawiało się, że specjalnie organizowane przez nie seminaria ułatwiające firmom poruszanie się w ONZ-owskim systemie zamówień podobnie jak w zeszłym roku nie dojdą do skutku. Szkolenia miały ruszyć przy minimum 25 zgłoszeniach, jednak nawet takiej liczby nie uzyskano. W tym roku dopiero na kilka dni przed końcem okresu zgłoszeniowego Ministerstwo uzyskało wystarczająco dużo wniosków.
- Przyczyną tak niewielkiego zainteresowania przedsiębiorstw jest brak informacji – uważa Witold Michałek, ekspert gospodarczy Business Center Club. - To system zawodzi. Rząd nie pracuje nad poprawą infrastruktury, która odpowiadałaby za przekazywanie takich wiadomości przedsiębiorcom. Istnieją komórki takie jak choćby PAIiIZ czy PARP, ale one mają zupełnie inne zadania. Nie ma obecnie agencji, która powszechnie informowałaby o takich przetargach.
ONZ i powiązane z organizacją agencje najczęściej ogłaszają przetargi m.in. dla dostawców żywności, lekarstw, pojazdów, sprzętu telekomunikacyjnego i komputerowego, produktów rolniczych i gospodarstwa domowego. Przetargi dotyczą też usług związanych są z ochroną, transportem, drukowaniem, konsultingiem i budownictwem.
Brak zgłoszenia na seminarium MSZ nie oznacza oczywiście, że firma traci szansę na udział w przetargach. Samodzielnej, bezpłatnej rejestracji można dokonać na stronie www.ungm.org. Rejestracja umieszcza automatycznie w bazie danych aktywnych i potencjalnych dostawców, która jest dostępna dla personelu ONZ i Banku Światowego.
Przetargi przebiegają w zróżnicowany sposób, w zależności od kwoty zamówień. Do 30 tys. dolarów firmę wybiera osoba odpowiedzialna za przetarg po stronie ONZ. Selekcja następuje z 3 uprzednio wybranych dostawców. Przetargi w przedziale 30-100 tys. dolarów odbywają w ramach większej grupy przedsiębiorstw (zazwyczaj z krajów rozwijających się, bądź pochodzących z kraju, w którym realizowana będzie inwestycja), które otrzymują zaproszenie do udziału w przetargu. Powyżej 100 tys. dolarów - udział w konkursie biorą firmy z całego świata. Podstawowym kryterium wyboru jest cena, ale decydują również terminy dostawy oraz kwalifikacje firmy.
(gum)
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...