Seniorzy wydają coraz więcej
W powszechnym wyobrażeniu polski emeryt, to człowiek wiecznie borykający się z finansami. Tymczasem siła nabywcza osób po 60. roku życia przekracza 150 mld zł rocznie.
W tej chwili do sześćdziesiątki zbliża się pokolenie wyżu demograficznego z lat 50. Grupa ta stanowi dziś ponad 4 miliony gospodarstw domowych, czyli 29 proc. ogółu. Miesięczne wydatki emerytów to 863 zł na osobę, podczas gdy średnia krajowa to 803 zł. Jednak można odnieść wrażenie, że handel i usługi nie odpowiadają na zapotrzebowanie konsumentów.
Oprócz produktów związanych ze zdrowiem, czy usługami telekomunikacyjnymi, w telewizji nie widać reklam skierowanych do osób starszych. Na tej samej zasadzie, z rzadka tylko, w filmach pojawiają się ludzie po 60 roku życia. Badania ankietowe na grupie seniorów, przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com wykazały, że seniorzy w ponad połowie przypadków są przychylni wizerunkowi osób starszych w reklamach do nich skierowanych (kobiety aż 66%, mężczyźni 53%).
Mimo to, kremy przeciwzmarszczkowe wciąż reklamują 20-letnie modelki, a specyfiki na bolące stawy - mężczyźni w sile wielu. Wprawdzie firma Dove jakiś czas temu w swojej kampanii kosmetyków posłużyła się wizerunkiem kobiet w różnym wieku, od 40 do 60+, ale niewiele innych koncernów podjęło pałeczkę.
Z towarami na półkach sklepowych oraz usługami wcale nie jest lepiej. Brakuje artykułów skierowanych do ludzi starszych - telefonów komórkowych z dużymi przyciskami (kilka modeli oferują wiodące sieci komórkowe w Polsce), pralek z pochylonym otworem wlotowym na odzież, żywności pakowanej w mniejszych pojemnikach czy odpowiednio zbilansowanej ze względu na zawartość cholesterolu, ofert wakacyjnych i usług rekreacyjnych. Tymczasem w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych rynek produktów i usług dla seniorów rozrasta się i staje istotną gałęzią przemysłu.
Polscy emeryci mają się coraz lepiej. 61 proc. ma telefon komórkowy, 32 proc. kuchenkę mikrofalową. Przez trzy ostatnie lata liczba gospodarstw prowadzonych przez osoby starsze z dostępem do Internetu wzrosła o 114 proc. i ma go teraz niemal co piąte domostwo. Konto bankowe posiada niemal co druga osoba po sześćdziesiątce, z kart płatniczych korzysta co piąta. Seniorzy wydają 278 zł miesięcznie na jedzenie. Dysponują 23 proc. udziałem w wydatkach na nabiał, słodycze i przekąski oraz kawę i herbatę. Kupują co trzeci krem do twarzy. Deklarują, że chcą zwiększyć wydatki na wyposażenie mieszkania i wypoczynek. Chętnie wydadzą pieniądze na kijki do Nordic Walkingu, zapłacą za zajęcia taneczne lub inne, służące rozrywce.
Taka tendencja to szansa dla pomysłowych przedsiębiorców. Zmiany widać w ofertach banków, aptekach, sklepach optycznych, czy powoli w supermarketach. W marcu br. po raz drugi sieć dyskontowa Netto wprowadziła do sprzedaży specjalne produkty dla osób starszych. Carrefour co wtorek organizuje dzień seniora z wybraną ofertą.
Pozostaje mieć nadzieję, że żaden bank w Polsce nie wpadnie na pomysł kwotowego ograniczenia wypłat z bankomatów dla osób powyżej 60., jak to uczynił ING w Belgii.
(mip)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


