Seniorzy wydają coraz więcej

W powszechnym wyobrażeniu polski emeryt, to człowiek wiecznie borykający się z finansami. Tymczasem siła nabywcza osób po 60. roku życia przekracza 150 mld zł rocznie.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
W tej chwili do sześćdziesiątki zbliża się pokolenie wyżu demograficznego z lat 50. Grupa ta stanowi dziś ponad 4 miliony gospodarstw domowych, czyli 29 proc. ogółu. Miesięczne wydatki emerytów to 863 zł na osobę, podczas gdy średnia krajowa to 803 zł. Jednak można odnieść wrażenie, że handel i usługi nie odpowiadają na zapotrzebowanie konsumentów.
Oprócz produktów związanych ze zdrowiem, czy usługami telekomunikacyjnymi, w telewizji nie widać reklam skierowanych do osób starszych. Na tej samej zasadzie, z rzadka tylko, w filmach pojawiają się ludzie po 60 roku życia. Badania ankietowe na grupie seniorów, przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com wykazały, że seniorzy w ponad połowie przypadków są przychylni wizerunkowi osób starszych w reklamach do nich skierowanych (kobiety aż 66%, mężczyźni 53%).
Mimo to, kremy przeciwzmarszczkowe wciąż reklamują 20-letnie modelki, a specyfiki na bolące stawy - mężczyźni w sile wielu. Wprawdzie firma Dove jakiś czas temu w swojej kampanii kosmetyków posłużyła się wizerunkiem kobiet w różnym wieku, od 40 do 60+, ale niewiele innych koncernów podjęło pałeczkę.
Z towarami na półkach sklepowych oraz usługami wcale nie jest lepiej. Brakuje artykułów skierowanych do ludzi starszych - telefonów komórkowych z dużymi przyciskami (kilka modeli oferują wiodące sieci komórkowe w Polsce), pralek z pochylonym otworem wlotowym na odzież, żywności pakowanej w mniejszych pojemnikach czy odpowiednio zbilansowanej ze względu na zawartość cholesterolu, ofert wakacyjnych i usług rekreacyjnych. Tymczasem w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych rynek produktów i usług dla seniorów rozrasta się i staje istotną gałęzią przemysłu.
Polscy emeryci mają się coraz lepiej. 61 proc. ma telefon komórkowy, 32 proc. kuchenkę mikrofalową. Przez trzy ostatnie lata liczba gospodarstw prowadzonych przez osoby starsze z dostępem do Internetu wzrosła o 114 proc. i ma go teraz niemal co piąte domostwo. Konto bankowe posiada niemal co druga osoba po sześćdziesiątce, z kart płatniczych korzysta co piąta. Seniorzy wydają 278 zł miesięcznie na jedzenie. Dysponują 23 proc. udziałem w wydatkach na nabiał, słodycze i przekąski oraz kawę i herbatę. Kupują co trzeci krem do twarzy. Deklarują, że chcą zwiększyć wydatki na wyposażenie mieszkania i wypoczynek. Chętnie wydadzą pieniądze na kijki do Nordic Walkingu, zapłacą za zajęcia taneczne lub inne, służące rozrywce.
Taka tendencja to szansa dla pomysłowych przedsiębiorców. Zmiany widać w ofertach banków, aptekach, sklepach optycznych, czy powoli w supermarketach. W marcu br. po raz drugi sieć dyskontowa Netto wprowadziła do sprzedaży specjalne produkty dla osób starszych. Carrefour co wtorek organizuje dzień seniora z wybraną ofertą.
Pozostaje mieć nadzieję, że żaden bank w Polsce nie wpadnie na pomysł kwotowego ograniczenia wypłat z bankomatów dla osób powyżej 60., jak to uczynił ING w Belgii.
(mip)
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...