Grunt to rodzinna

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Rodzinne biznesy to duża część polskiej gospodarki. Badania PARP pokazują, że firmy familijne z sektora MSP wytwarzają co najmniej 10,4 proc. ogółu polskiego PKB. W polskich firmach rodzinnych pracuje 1,3 miliona osób. Najwięcej tego typu biznesów działa w województwie opolskim (64 proc.). Średni wiek firmy rodzinnej to 14 lat.

Polskie biznesy rodzinne rozwijają się od około 20 lat. Właśnie teraz eksperci obserwują w Polsce moment, kiedy pierwsze pokolenie właścicieli – założycieli osiąga wiek emerytalny. Według danych PricewaterhouseCoopers 75 proc. firm rodzinnych zarządzanych jest przez założycieli, a 40 proc. nie ma komu przekazać działalności. Podobnie dzieje się w innych krajach europejskich. Aż jedna trzecia firm rodzinnych ma problem z sukcesją. Dodatkowo niektóre rodzinne biznesy są wykupywane przez korporacje.

Mimo takiej sytuacji firmy rodzinne chcą się rozwijać i zmieniają styl zarządzania. Właściciele zaczynają zatrudniać osoby z zewnątrz, również menedżerów. W ten sposób firmy od lat prowadzone przez rodziny powoli upodabniają się do koncernów.

Ponad dwie trzecie właścicieli firm rodzinnych, którzy myślą o przekazaniu firmy następnym pokoleniom, wiąże sukcesję z konkretną osobą. Według badań PARP 55 proc. osób, które w przyszłości mają zostać właścicielami, pracuje w tym przedsiębiorstwie.
– Bardzo ważnym zadaniem dla właściciela firmy jest dobre przygotowanie swojego następcy. Najlepiej jeżeli długofalowe szkolenie odbywa się w tej firmie pod okiem doświadczonych pracowników i fachowców – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Wiedza przekazywana z pokolenia na pokolenie była kiedyś tradycją i zapewniała ciągłość w prowadzeniu interesów. Teraz jednak rynek i konkurencja wymagają zmian i szybkich reakcji na nowości w otoczeniu. To właśnie czas dla młodego pokolenia, które jest otwarte na wprowadzanie innowacji. Aby iść z duchem zmian w świecie biznesu warto zdobywać nową wiedzę, która pomoże w rozwoju firmy.

Idealnym rozwiązaniem dla firm rodzinnych jest e-learning. Według badań PARP z takiej metody kształcenia chętnie skorzystałoby 17 proc. pracowników firm rodzinnych. Zaletą tej metody kształcenia jest maksymalne wykorzystanie czasu pracy. Nie ma potrzeby wyjazdu na kilkudniowe szkolenie, co wiąże się z kosztami dojazdu i zakwaterowania. Uczestnik sam wybiera miejsce i czas nauki.

W Polsce takie możliwości daje portal edukacyjny Akademii PARP.
- Akademia PARP jest projektem skierowanym do wszystkich, którzy chcą rozwijać swoje firmy. Uczestnicy mogą indywidualnie dopasować czas i długość szkoleń, adekwatnie do swoich możliwości. Przede wszystkim jednak, mając podłączenie do Internetu, uczestnicy mają dostęp do wszystkich aktualnych tematów szkoleń, bez względu na to, gdzie się znajdują - mówi Aneta Grzyb-Hejduk.

(agaka)

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €