Magda Gessler: Restauracja jako danie główne

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wielu Polaków marzy o otwarciu własnej restauracji. Co powinni wiedzieć o tym biznesie?

Kazałabym zapamiętać maksymę: im prościej, tym lepiej. Poza tym uświadomiłabym im, że żeby prowadzić restaurację, trzeba mieć wyobraźnię, zapas pieniędzy, dużo cierpliwości oraz mnóstwo miłości do ludzi i do jedzenia. W Polsce wciąż brakuje dobrych restauracji.

Dobra restauracja to według Magdy Gessler...

... miejsce, do którego przychodzi dużo ludzi na dobre jedzenie za niezbyt wygórowaną cenę albo takie, w którym jest drogo, ale za to serwowane dania są tak pyszne, że goście stoją w kolejce, żeby móc tu zjeść. Taką restaurację mogą stworzyć pasjonaci, którzy sami lubią jeść i dobrze karmić innych, pieniądze schodzą w tym przypadku na dalszy plan.

Coraz więcej w Polsce restauracji greckich, włoskich i meksykańskich...

Będzie coraz więcej restauracji międzynarodowych, etnicznych, bo Polacy dużo podróżują po świecie i po powrocie do kraju chcą zachować wspomnienia. Ja życzyłabym sobie, żeby polskie restauracje też były godne odwiedzania i żebyśmy zgłębiali historię kuchni polskiej. Dobrze byłoby otworzyć szkołę, która kształciłaby profesjonalistów, żeby ludzie mieli jakiekolwiek źródło wiedzy i żeby nie marnowali swoich oszczędności na otwieranie kiepskich lokali.

Podobno Magda Gessler jada wyłącznie we własnych restauracjach, oczywiście nie licząc degustacji potraw na potrzeby programu „Kuchenne rewolucje”?

To bzdura, bardzo często jadam u konkurencji. Lubię zjeść w restauracji „Dyspensa” na Mokotowskiej w Warszawie, w restauracji sushi przy ulicy Moliera. Lubię też „Mazowsze” przy drodze Warszawa-Lublin.

Kiedy pojawiła się pierwsza myśl, że własna restauracja może być pomysłem na życie?

Gdy miałam trzy lata. Już wówczas lubiłam jeść i podobała mi się atmosfera, która towarzyszy wspólnemu spożywaniu posiłku, to, że ludzie się spotykają, rozmawiają ze sobą. Intensywnie nad otwarciem własnego miejsca myślałam, gdy studiowałam w Madrycie i pracowałam jako menedżer w wielu tamtejszych restauracjach.

Czy to prawda, że Placido Domingo i Sharon Stone chcieli wspólnie z panią otworzyć restauracje za granicą?

Fantastyczne, ale mało realne. Obydwoje byli zachwyceni jedzeniem w moich restauracjach, m.in. zupą nic i kołdunami w zabajone z lubczykiem. Prowadzenie restauracji poza Polską to nie jest jednak dobry pomysł, bo trudno byłoby nad nią sprawować kontrolę.  Trzeba umieć w życiu coś wybrać – ja wybieram Polskę, bo tu jest jeszcze dużo do zrobienia. Może kiedyś, na plaży którejś z egzotycznych wysp razem z mężem otworzę knajpkę.

Otwiera pani coraz to nowe restauracje, od niedawna goście mogą jeść w „Venezii”.

Moja „Venezia” mieści się w Warszawie, zastąpiła istniejącą w tym samym miejscu przez lata restaurację, więc ludzie porównują obydwie, weryfikują swoje oczekiwania. To ciężka próba. Moja „Venezia”, w porównaniu do poprzedniej, jest tańsza, otwarta dla szerszej publiczności. Dosyć dużo zmieniłam we wnętrzu restauracji, aranżowanie lokalu zajęło mi trzy miesiące, czyli niedługo. To kwestia doświadczenia, wyczucia – sama przywiozłam materiały, wybrałam kolory, domalowałam istniejące freski na ścianie.

Ceny w „Venezii” są teraz niższe. To reakcja na kryzys i oszczędności klientów?

To reakcja na coraz większą liczbę restauracji w Polsce. Ludzie muszą też coraz częściej wybierać między parą butów a kolacją. To porównywalny koszt. Wizyta w restauracji musi być przyjemnością, a nie bolesnym rachunkiem.

Która z własnych 14 restauracji jest pani najbliższa?

Ze wszystkich moich restauracji najbardziej lubię „U Fukiera” na Starym Mieście w Warszawie. Ma ona 20 lat, tyle co moja córka, i jest jak mój drugi dom. Serwujemy tam najlepszą kuchnię polską, a w menu znajdują się moje ulubione dania – kołduny zabajone z lubczykiem i tatar po francusku.

A jak na tle restauracji Magdy Gessler wypada konkurencja?

Jest bardzo słabo. „Kuchenne rewolucje” tylko mnie utwierdziły w tym przekonaniu. Właściciele restauracji nie przywiązują wagi do jakości produktów: mleka czy jarzyn. Uważają, że w supermarkecie można kupić dobre jedzenie, a nie szukają wyspecjalizowanych gospodarstw, które oferują produkty wysokiej jakości. Właściciele polskich restauracji uważają, że im więcej dań w menu, tym lepiej. A jest dokładnie na odwrót – gdy menu jest ograniczone, klient ma pewność, że to, co dostaje na talerzu, jest świeże, a restauracja nie wydaje pieniędzy na zbędne produkty i nie mrozi ich.

Czy trudno jest naprawić upadające restauracje?

Gdy wchodzę do restauracji, od razu wiem, czego jest w niej za dużo, a czego brakuje. Zwracam uwagę na czystość, ludzi, zapachy, kolory i atmosferę, liczbę gości. Niektórzy mają bogactwo, z którego nie zdają sobie sprawy, jak restauracja w Pszczynie, w której kucharz robi najlepszą gęś w Polsce. Węgierska Górka jest pełna baraniny, ale nikt nie umie jej przyrządzić. W Gdańsku żadna restauracja nie ma świeżej morskiej ryby, bo wolą kupować mrożone. Gdy w karcie widzę prawie 300 pozycji, tak jak to było w Węgierskiej Górce, od razu wiem, dlaczego restauracja cienko przędzie. Tymczasem sekret polega na tym, żeby podać to, co rodzi ich ziemia. 

Naprawdę pani wierzy, że kilka prostych rad w telewizyjnym show uratuje złe restauracje przed bankructwem?

Jeżeli tylko właściciele się do nich zastosują – tak. Dzięki „Kuchennym rewolucjom” chcę udowodnić, że jedzeniowa globalizacja nie prowadzi do niczego dobrego.

Może po prostu wzięła pani udział w programie, aby promować własne restauracje?

Dla moich restauracji to trudna sytuacja, bo program wystawia je na większą krytykę niż dotychczas. Klienci przychodzą nie tylko, żeby zjeść, ale też żeby sprawdzić, czy udzielane przeze mnie rady stosuję we własnych lokalach.

To może chodziło pani o zazdrość, chciała pani, aby nazwisko Gessler kojarzyło się przede wszystkim z panią, a nie z restauratorem Adamem Gesslerem, który notabene również prowadzi program w telewizji.

Moje nazwisko to marka i jednocześnie wyzwanie. Nie sądzę jednak, żeby ludzie wciąż utożsamiali mnie z Adamem Gesslerem, restauratorem, który jest winny wierzycielom ogromne pieniądze. Kiedyś wiele osób myślało, że jestem jego żoną albo siostrą, a jeszcze inni, że pierwszą małżonką, teraz coraz bardziej jesteśmy rozróżniani, a jego restauracja „U Kucharzy” jest fantastycznym pomysłem na restaurację. Gratuluję!

Magda Gessler to nie kucharka tylko bizneswoman?

Skończmy wreszcie z używaniem słowa „kucharka”, które ma pejoratywny wydźwięk. Jestem artystką, twórczynią, malarką. Dla mnie restauracja jest teatrem, a podawanie posiłku sceną. Co wieczór ta scena się zmienia, pojawiają się inni aktorzy. W przypadku każdego gościa pracuje się inaczej, trzeba czuć jego potrzeby. Widząc osobę, potrafię powiedzieć, na co miałby ktoś apetyt, kto je mięso, a kto nie. Wydaje mi się to naprawdę bardzo pasjonujące. Poza tym dobrze gotuję i ciągle jestem głodna. Wtedy marząc o jedzeniu, tworzę nowe dania. Nie udaję, że jem, bo lubię jeść. Tylko udaję bizneswoman, a tak naprawdę jeszcze bym dopłacała za oczarowywanie ludzi swoją kuchnią.

Uczy pani biznesmenów, jak jeść elegancko.

Opowiadam o sposobach jedzenia, o manierach, o tym, co powinno się zamawiać. To bardziej opowieści niż szkolenia, które mają im dać poczucie pewności, gdy idą na biznesowy lunch czy kolację. Jedzenie ma ogromne znaczenie w biznesie i warto wiedzieć, co jada nasz kontrahent. Mówię biznesmenom, co wypada zamówić wieczorem, a co w ciągu dnia, jakie wino dobrać do posiłku, jak się ubrać, co się zamawia w konkretnych krajach.

Załóżmy, że podczas biznesowego lunchu nasz kontrahent zamawia spaghetii. Jaki z tego płynie wniosek?

Patrzymy, co to za spaghetii. Patrzymy, jak je je. Ważne jest, czy je z apetytem – jeżeli tak, to znaczy, że mamy szansę na zbudowanie zaufania. Sposób jedzenia zdradza wiele tajemnic człowieka, ale nie powiem nic więcej na ten temat, bo to moja wiedza i mój kapitał.   

Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING" nr 12/2010.

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł