Andrzej Koźmiński: W biznesie trzeba być bezwzględnym

– Przedsiębiorczości nauczyć się można tylko w praktyce, tak samo jak gotowania czy śpiewania – mówi profesor Andrzej Koźmiński, założyciel i rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
W których obszarach gospodarki najbardziej opłaca się szukać szczęścia w biznesie?
Andrzej Koźmiński: W Polsce wciąż niewystarczająco rozwinięta pozostaje sfera wszelkiego rodzaju usług. Zwłaszcza tych o charakterze intelektualnym, czyli doradztwo, usługi inżynierskie, działalność reklamowa, promocyjna, ale także Internet – różnorakie portale. Kolejna dziedzina, która ma przed sobą wielką przyszłość, to usługi związane ze zdrowiem, opiekuńcze, medyczne. To będzie się w nadchodzących latach rozwijało niesłychanie szybko. Polska ma też spore szanse na polu produkcji żywności, zwłaszcza tej określanej jako ekologiczna. Sektorem, który wciąż czeka na swoich wybitnych przedsiębiorców, jest również turystyka, jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki.
Jakie rady ma świat akademicki dla polskiego biznesu?
A.K.: Przede wszystkim radziłbym robić to, co się umie. Szewc nie powinien zarabiać na hydraulice i odwrotnie. Umiejętności to podstawa. Druga rada jest bardzo prosta – ciężka praca. Przedsiębiorca pracuje 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Jeśli ktoś myśli, że własna firma to sposób na szybki pieniądz zdobyty niewielkim wysiłkiem, to niestety jest w błędzie i czeka go bankructwo. Po trzecie, sukces w biznesie zależy od oryginalnego pomysłu. Nie warto naśladować innych i otwierać pizzerii na rogu skrzyżowania, na którym są już trzy takie lokale. Trzeba szukać nowych, ciekawych rozwiązań.
Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 2/2011
ZOBACZ W KATALOGU

Abakus Europe arytmetyka mentalna

AMAkids Polska

Brazilian Soccer Schools

Dzikie Pląsy

EarlyMath

Early Stage

Edu3Dkacja

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Galileusz

Giganci Programowania

IQ UP!

KnockKnock - Majsterkowanie dla Dzieci

Lala English

La Mancha Centrum Języka Hiszpańskiego

MałyInżynier.pl

Maple Bear

MathRiders Polska

Matplus - matematyka dla dzieci 4-15 lat

Restart - warsztaty malarskie

SmartyKids

Socatots

Speaky Frog

Stemchik

Szkoła Pamięci SPW

Verbatoria

Young Engineers
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej