Liczy się pomysł
Czym jest własność intelektualna? Dlaczego warto ją chronić oraz jak to robić skutecznie?
W każdej firmie jest jakaś własność intelektualna - przedsiębiorstwo ma swoją nazwę, znak graficzny, odrębne nazwy dla produktów czy ofert. Jednak nie każda firma jest świadoma, że należy je chronić. Rejestracja elementów własności intelektualnej nie eliminuje ryzyka naruszeń, ale pozwalają na minimalizowanie ich negatywnych konsekwencji.
- W słowniku prawniczym nie istnieje określenie marka. Istnieją prawa do elementów własności intelektualnej – tłumaczy Jarosław Filipek, partner w zespole doradczym BrandTrasnactions. - Składają się na nie: autorskie prawa majątkowe, prawo do znaku towarowego, czy prawa do używania domeny internetowej. Na konkurencyjnym rynku nabywanie tych praw nie jest możliwością, ale koniecznością.
Własność intelektualna jest istotna dla firm z dwóch powodów. Po pierwsze, może być podstawą, na której buduje się wizerunek firmy. Unikatowe marki dają szansę na zdobycie wielu lojalnych klientów. Po drugie, znaki towarowe i patenty można licencjonować, co sprawia, że firma uzyskuje dodatkowe źródło przychodu.
Kolejnym ważnym zagadnieniem związanym z własnością intelektualną jest jej ochrona. Zaniechanie tej powinności wystawia firmę na różne rodzaje ryzyka. Przede wszystkim są to niebezpieczeństwa naruszeń własności intelektualnej firmy przez jej konkurentów. W przypadku nie zarejestrowania znaku towarowego czy patentu firma będzie miała ograniczone możliwości dochodzenia roszczeń w stosunku do podmiotów, które podrabiają jej produkty lub wykorzystują renomę.
W przypadku większości podmiotów gospodarczych, w celu uzyskania ochrony dóbr intelektualnych wymagane jest zgłoszenie do Urzędu Patentowego RP. Organ ten wydaje decyzję w sprawie udzielenia patentu, praw ochronnych lub praw z rejestracji. Zakres tej ochrony jest ograniczony do terytorium RP, a ewentualne jej rozszerzenie wymaga zgłoszeń w urzędach patentowych krajów, w których prawa mają być objęte taką ochroną.
(boa)
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

