Małe sklepy wciąż atrakcyjne
Klienci robią w nich zakupy, bo znajdują się blisko domu i pozwalają im oszczędzić czas.
Takie wnioski wypływają z badań przeprowadzonych w ramach drugiej edycji programu „Tu mieszkam, tu kupuję” przez prof. Teresę Słaby oraz prof. Annę Dąbrowską z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH.
Liczba małych sklepów spożywczych od kilku lat sukcesywnie maleje, mimo to ciągle mają one ponad 55 proc. udział w rynku. W 2009 w Polsce funkcjonowało 124,9 tys. małych sklepów spożywczych, prognozy na rok 2013 zapowiadają, że na rynku będzie ich działać 110,2 tys. Chociaż niewielkie sklepy znikają z pejzażu naszych miast i wsi, to ich obroty nie zmniejszą się aż tak drastycznie. Według szacunków Euromonitor International w 2013 wyniosą 63,8 mld, podczas gdy w 2009 roku osiągnęły obroty w wysokości 64,4 mld zł. To oznacza, że Polacy nie tylko nie zrezygnowali z zakupów w sklepie za rogiem, ale zostawiają w nich coraz więcej pieniędzy.
Bliskość przede wszystkim
Badania zostały przeprowadzone na potrzeby programu społecznego „Tu mieszkam, tu kupuję”, który został stworzony przez sieć hurtowni Makro Cash & Carry w celu promowania kultury zakupów w małych sklepach. Wyniki badań przeprowadzonych na terenie woj. mazowieckiego miały na celu identyfikację funkcji małych sklepów w społecznościach oraz wskazanie barier, z jakimi spotykają się ich właściciele. Próba obejmowała 660 wywiadów z klientami sklepów oraz 68 rozmów z ich właścicielami, które zostały przeprowadzone w Warszawie, Józefowie, Ożarowie Mazowieckim, Markach i Piasecznie oraz w miastach satelickich: Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Siedlcach i Żyrardowie.
Polacy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w małych sklepach osiedlowych. 73 proc. badanych przy wyborze miejsca zakupu kieruje się właśnie dogodną lokalizacją sklepu, a 45 proc. uważa, że odwiedzanie takich placówek pozwala im oszczędzać czas. Do zakupów w małych sklepach osiedlowych zachęca konsumentów również: świeży towar (53 proc.), miła i serdeczna obsługa (40 proc.) oraz brak kolejek (35 proc.). Nie brakuje jednak powodów do narzekań, jednym z nich są wysokie ceny artykułów dostępnych w osiedlowych sklepikach. Ankietowani utyskiwali również na niewielki wybór produktów oraz na brak promocji.
- Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów, dlatego właściciele sklepów powinni o nią szczególnie zadbać, aby zachęcić klientów do zakupów. Mimo że sklepy mają ograniczoną powierzchnię, trzeba zapewnić konsumentom możliwie szeroki wybór produktów. Chociaż naturalnie nie można oczekiwać, że dorówna on ofercie sklepów wielkopowierzchniowych. Obok asortymentu bardzo istotną rolę odgrywają również działania promocyjne, do których polscy konsumenci zdążyli się już przyzwyczaić - mówi prof. Anna Dąbrowska z katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH.
Sklepikarz ze wsparciem
Sytuacja rynkowa właścicieli małych sklepów nie jest łatwa. Z jednej strony kryzys, z którym muszą zmagać się wszystkie podmioty funkcjonujące na rynku, z drugiej silna konkurencja umacniających swoją pozycję na rynku dyskontów i innych sklepów wielkopowierzchniowych. Mimo niesprzyjającego otoczenia właściciele sklepów nie narzekają na złą kondycję, nie oczekują również diametralnych zmian – twierdzi tak 60 proc. pytanych właścicieli sklepów. W ubiegłym roku taką postawę deklarowało 41 proc. ankietowanych.
Sklepikarze narzekają natomiast na brak wsparcia ze strony władz lokalnych, odpowiedziała tak przytłaczająca większość, bo aż 97 proc. ankietowanych. Przedsiębiorcy oczekują pomocy dla rodzimego handlu, która powinna wyrażać się w preferencyjnych warunkach najmu lokali oraz zwiększonym dostępie do atrakcyjnych punktów. Właściciele sklepów chcieliby również, żeby władze lokalne kontrolowały zagęszczenie sklepów i nie dopuszczały do nadmiernej koncentracji punktów na małym obszarze.
(mak)
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


