Chcesz pozyskać kapitał? Wyemituj obligacje!

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Zainteresowanie takim sposobem zdobywania kapitału wzrasta. Według raportu FitchRatings na koniec ostatniego kwartału ub. r., wartość rynku obligacji przedsiębiorstw wyniosła do 17,57 mld zł. Zwiększyła się o 7,2 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i o aż 44,6 proc. w skali roku. Na rynku pojawiły się od niedawna obligacje niewielkich firm, m.in.: Boryszew, Jarocin PWIK, Kruk S.A., KWB Konin.

W zamian za udzieloną emitentowi obligacji (firmie) pożyczkę, kupujący obligacje ma prawo do zwrotu, w terminie, pożyczonej kwoty pieniędzy wraz z odsetkami (tzw. termin wykupu lub zapadalności). Emisje obligacji odbywają się przede wszystkim za pośrednictwem banków i niekiedy domów maklerskich. Głównymi organizatorami emisji papierów dłużnych przedsiębiorstw były: Pekao, Nordea Bank, BRE, Copernicus Securites, PKO BP oraz ING BŚ. Obligacje kupują głównie banki. Tymi papierami zainteresowane są także fundusze inwestycyjne oraz osoby prywatne.

Są zalety, są i wady

Poważną zaletą pozyskania kapitału inwestycyjnego poprzez emisje długoterminowych papierów dłużnych jest to, ze sama firma ustala wielkość odsetek od pożyczanego kapitału. Sama też ustala, wartość emisji oraz termin wykupu, (czyli, zwrotu kapitału i odsetek inwestorom). Przedsiębiorstwo ustala również terminy wypłaty odsetek np., co pól roku. Firma może pozyskać w taki sposób duży kapitał.

Mimo opłat za emisję, jest to tańszy sposób pozyskiwania kapitału niż tradycyjny kredyt inwestycyjny. Koszty emisji są ustalane indywidualnie. Do nich należy zaliczyć głównie koszt wynagrodzenia podmiotów, które pomogą firmie w trakcie przygotowania emisji (np. doradców prawnych, finansowych, firm ratingowych itp.).

Wadą są natomiast duże wymagania i przeciągające się procedury emisji, trwające, co najmniej kilka miesięcy. Zdobywanie dokumentacji jest czasochłonne.

Przede wszystkim dobra kondycja

- Wyznacznikiem klasyfikacji firmy, jako potencjalnego emitenta obligacji jest przede wszystkim jej kondycja finansowa i zdolność do obsługi zadłużenia z obligacji w całym okresie finansowania. To z kolei określa wartość emisji, którą dane przedsiębiorstwo może pozyskać – informuje Mirosław Kuk z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Peako.

Bardzo ważnym elementem są również oczekiwania inwestorów, którzy obligacje konkretnej firmy mają zamiar zakupić. W takiej sytuacji należy określić dobre prognozy finansowe i perspektywy rozwoju firmy. Wrasta wiarygodność spółki poprzez dokładne sprawdzanie zdolności kredytowej.

- Firma musi być przygotowana, że dla ostatecznych inwestorów, standing finansowy ma kluczowe znaczenie. Sprawozdania finansowe powinny dawać czytelny obraz działalności spółki, model działania powinien być jasny zrozumiały dla inwestorów – dodaje Tomasz Puzyrewicz, menedżer ds. papierów dłużnych, Obszar Rynków Kapitałowych BZ WBK.

Portal Skarbiec.Biz
Andrzej Okrasiński

Kancelaria Prawna Skarbiec

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €